Inte bra hö:(

M

morotspure33

Har nu fått analysen på mitt jättedyra hö- inte roligt resultat!
Torrs 84%
sm råpr 30
energi 7,0
Ca 2,6
P 1,5
Mg 1,0
Kalium 12,0
(g/kg foder)
Kan erkänna att jag inte är ngn expert, men jag börjar lära mej mer och mer och så mkt vet jag att det inte är en bra kvot.
Eftersom pållen har börjat magra(innnan detta hö tom) så var det ju ganska dum tidpunkt med men vad gör man..
Han äter just nu ca 13 kg av höet + betfor och havre(1,5 kg vardera/dag) och miner vit. Vad ska jag ge honom för att öka kvoten, några tips? Rids normalhårt. Hade tänkt köpa lucern hackad strå, men det kanske inte räcker? Vilka mineraler passar bäst på detta, nån som har koll?

Sv: Inte bra hö:(

Nu är inte jag heller någon som är riktigt bra på foderstater, men lite kan jag.:smirk:
Mitt hö ser nästan lika dant ut som ditt.
Så vad jag ger mitt halvblod på 174 cm och 650 kg tung är:
10 kg hö
0,7 kg krafft blå/röd
0.5 kg lusern hackad strå
2 kg havre
0.75 g miner grön.
Det som höjde kvoten på mitt hö är lusernen.
Du kommer säkert att få bättre svar fr någon annan än mig, men lite hjälp kanske du får:)

Krafft Protein är bra men dyrt. Innehåller 330g smrp/kg och består av potatisprotein som är "snällare" mot hästmagen än soja.

Lucern och olja skulle jag ge hästen. Med den kvoten lär det gå åt en del extra. Ta hjälp av ett bra foderprogram.

Utan att veta hur stor häst du har eller vilket träningsform och intensitet den går på så kan vi bara hjälpa dig med ungefärliga tips.
För att öka kvoten så ta bort betforen till att börja med. Byt ut en del (ca 2 kg) av höet mot 2 kg lucern hack, öka havren till 2,5 kg så får du en bättre kvot.

Såhär stod det på hippocampus:

Detaljerat behov för din häst

Ämne Underhåll Arbete Dräktig/digiv Klimat Summa
Grovfoder-Ts 6.0 6.0
MJ 75.8 39.3 0.0 0.0 115.1
Pr 454.6 235.8 0.0 690.4
Ca 30.3 13.8 0.0 44.1
P 18.9 9.8 0.0 28.8
Mg 11.4 5.9 0.0 17.3
Se 1.2 0.0 0.0 1.2

Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 6.0 10.9 82.0 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 115.1 122.4 6.3 OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr 690.4 588.0 - 14.8 Du har ett grovfoder med lågt proteininnehåll. Det behöver inte vara ett problem om du har en vuxen häst (> 3 år) med god aptit. Prova i första hand att öka grovfodergivan eller komplettera med luzern och i andra hand med att ge proteinrikt kraftfoder.
Ca 44.1 56.4 28.1 OK
P 28.8 35.3 22.5 OK
Ca/P 1.5 1.6 OK
Mg 17.3 25.3 46.6 OK
Se 1.2 0.1 - 89.8 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder

Hästen är ca 160 och tränas varje dag med varierat arb- dressyr, uteritter, hopp ibland.

Jag har samma problem som du. :( Ska räkna ut till min medryttarhäst men mitt hö har också hemska värden. 23,6 g smb rp och 5,4 MJ. Dessutom är hon konvalescent så hon får ju inte få i sig för mkt energi.

Jag har försökt med allt och det enda som har tillräckligt mkt protein är krafft protein. Vet dock inte hur mkt ägaren vill betala...

-MonteRose, vet du hur mkt det kostar?

Konstigt att ditt hö är dyrt. Betalar man mkt för höet ska man väl inte behöva köpa en massa extrafoder!?

Betfor och havre hade inte jag givit med ett sånt hö eftersom det innehåller mkt energi i förhållande till protein. Hade ist satsat på t.ex. lusern som du va inne på men de e ju inte säkert att de innehåller tillräckligt med protein heller... Man får testa sig fram. Lycka till!

Uttryckte mig inte så bra.
Det jag tänkte på var att man måste, som jag uppfattat det, vara försiktigare med invänjningen/fodringen av soja pga svullna ben och att Krafft Protein inte har den bieffekten men jag kanske är helt fel på det.

Lite olika beroende på vart man väljer att skicka sin analys. Billigast är hjortens lab som tar cirka 500:- (ink. moms)

Uttryckte mig inte så bra.
Det jag tänkte på var att man måste, som jag uppfattat det, vara försiktigare med invänjningen/fodringen av soja pga svullna ben och att Krafft Protein inte har den bieffekten men jag kanske är helt fel på det.

Alla proteinkoncentrat kan ha bieffekter med tillväxt av sjukdomsframkallande bakterier i grovtarmen om man ger för stor dos per fodertillfälle eller vänjer till för fort. Det gäller inte bara soja. HH

Här har dom höjt priset samt skaffat 25 kilos säckar.
Kraft pluss grön höjde dom med ca 1,5 kr/kg.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 637
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 622
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 602
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka