Inte bara att klippa hästen

Sv: Inte bara att klippa hästen

Som att det var något nytt i hästvärlden ? Har vi inte nyligen haft denna disskussion här på Buke, och otroligt många vet inte ens varför dom klipper hästen. Argument har varit: att dom blir så fuuula med vinterpäls. Många verkar hellre se till det estetiska för deras ögon istället för det praktiska hos hästen. Undrar när hästfolk någongång kan se lite till hästen behov istället för sitt eget.

Som att det var något nytt i hästvärlden ? Har vi inte nyligen haft denna disskussion här på Buke, och otroligt många vet inte ens varför dom klipper hästen. Argument har varit: att dom blir så fuuula med vinterpäls. Många verkar hellre se till det estetiska för deras ögon istället för det praktiska hos hästen. Undrar när hästfolk någongång kan se lite till hästen behov istället för sitt eget.

Håller med dig:laugh: dock klipper jag ibland delar av vissa hästar, nordishingsten klipper jag på halsen och ganacherna, han får så lång och tät vinterpäls och så all manen till så han blir så varm att han får klåda, klippning är på veterinärens inrådan och det har hjälpt, ena stoet klipper jag när hon ska arbetas mycket för hon torkar inte när hon blir riktigt svett, också nordis med tät päls, hon klipps på halsen och bogen, snett ner från manken om hon klipps. Har provat olika allternativ men tycker att detta funkar bäst på dessa individer, jag är lite rädd för att klippa hästarna över rygg och kors, jag vill inte riskera att de blir kalla där och så är det skönt att inte alltid behöva täcka...:)De andra går oklippta

Ingen nyhet som sagt, men ändå bra att det tas upp igen (och igen och igen..) eftersom folk uppenbarligen aldrig tar in det. :angel:
Det där med "sunt förnuft" är ju dock lite svårt, eftersom alla anser att de gör rätt.
Det finns folk som övertäckar och det finns folk som är lika korkade åt andra hållet och vägrar täcka.

Lagom är bäst!

Jag klipper min häst eftersom hon blir för varm när hon jobbar ananrs. Problemet är at tnär jag klipper så blir hon extremt ful eftersom jag tar så lite sommöjligt (en veterinär frågade faktiskt om hon haft ohyra som hon såg ut ;))
Jag klipper lite på undersidan av halsen samt i virveln och en bit in under magen. Egentligen skulle jag vilja ta på bogen/bringan också men hon blir lätt stel i bogarna så hon behöver pälsen där.
I övrigt blir jag så trött på endel som ska klippa. Så fort jag plockade fram klippmaskinen och klippte min förra året så var ponnyägaren på mig och ville låna maskinen eller ha hjälp att klippa sin (minns inte riktigt). Den ponnyn rör sig ca 2 ggr/vecka under vintern :crazy:. Jag hjälpte inte till :D. J
Jag har lånat ut min maskin en gång och det var för att klippa en häst som fått ohyra där ägaren inte blev av med dem. Hästen hade ohyran när den kom (svårt undernärd) och hade behövt sin päls men hon kliade sönder sig och trots upprepade behandlingar så gav sig inte eländet.

Spårklippning är ju inte detsamma som dessa som mer eller mindre rakar varenda kvadratcentimeter på hästen med rakblad, fattas väl bara att dom börjar att vaxa hästkrakarna också :grin:

En spårklippning kan ju däremot vara en välavvägd åtgärd på en lurvig häst som blir alltför varm vid arbete... men många anser ju att det är "sååå fuuult" så att dom blir utskrattade på träningen och därför rakar bort varenda pälstrå på den stackars hästen :mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 975
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: soom
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 377
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor