inte bandagera..eller?

Sv: inte bandagera..eller?

Nu skall jag sticka ut lite: Vilken sena anser ni får extra stöd av lindor? Åt vilket håll sker stödet, dvs hålls senan på plats mer in mot benet eller minskar den längsgående sträckningen av senan? Kan en linda minska genomtrampningen i kotan?

och detta är sakens kärna... en linda KAN inte ge så mkt stöd att benen försvagas, det är fysisk omöjligt. om den öht ska ge stöd så måste man linda runt minst en led och dessutom linda riktigt hårt med paddar o elastiska.

att rida med fleecelindor ger noll stöd!! det ger endast skydd och värme. så det här med att inte linda ben för att det förstör benen är rent skitsnack! samma med benskydd, dom blir inte mer klumpiga av det. enda skälet att ha skydd framför lindor är att skydd är bättre vid sparkar och om man är dålig på att linda. en dålig lindning kan skada senorna.

jag har ridit min häst växelvis med lindor och skydd sen han var 5 och han har ovanligt fina och rena ben. är nu 10 år.

Senast ändrad:

Jag läste en undersökning i Ridsport för ett par år sedan som visade att hästarna blev påverkade negativt av att ridas lindade jämt. Minns tyvärr inte mera exakt vilket nummer.
Att rida med fleecelindor ger inte mycket till skydd. De tar inte emot en stöt speciallt bra. Behöver hästen skydd om sina ben så väljer jag mycket hellre ett par bra välsittande strykkappor eller senskydd (beroende på för vad de används)
Förstår inte riktigt varför det är ett så hett ämne med att linda benen eller inte. Inte riktat åt dig nu, men jag har tidigare varit med om att det blir massor av upprörda känslor över ämnet och jag fattar inte riktigt varför.
Finns det anledning att skydda eller linda så gör man väl det. Finns ingen anledning låter man bli. Det är väl inte så konstigt?

Senast ändrad:

Nej, det är min åsikt att lindor minskar inte genomtrampet i böjsenorna och kan således inte heller försvaga en unghäst. Men sen kan det ju vara snyggt och skydda mot lättare slag.

Jag har alltid skydd av något slag, men då i egenskap att skydda mot stötar. Varmblodet jag har är rätt fladdrig med benen så där är det strykkappor som gäller. Gammelponnyn behövde extra stöd på grund av veka kotor, därför lindor på fram på honom. Yngre ponnyn har strykkappor fram på grund av ett fult överben som hon ibland slår i för att hon inte är helt rak i frambenen. Så skydd, ja visst men inte om det inte behövs. Jag förstår helt den tyska beridaren. Har hästen stöd för senorna hela tiden så tränas ju inte senorna upp så att säga. Skydd för stötar däremot är ju bra då unghästar inte riktigt har koll på var de har fötterna.

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 559
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka