inte bandagera..eller?

L

Love_energy

Hörde idag att man inte ska ha bandage på unghästar (0-7år) vid ridning/körning, vid träning överhuvudtaget, utan istället använda benskydd.
Argumentet till detta var att hästen lärde sig var dess ben var, samt stabilitet, och stöd för senor som ska bli starkare med tiden men stötas då "för mkt" av benlindorna, utan det skulle användas benskydd istället.

Personen i fråga som sa detta, har vatt beridare i tyskan. (inget mot det tyska):D

Jag vill inte komma och påstå att denna personen har fel, för jag har ingen aning. Har ni hört nåt liknande, eller använder denna "metoden" (inget negativt menat alls..) eller anser att det är tvärtom??:confused:

Tacksam för svar:bump:

Sv: inte bandagera..eller?

Måste man bandagera så är det självklart då ska det göras. Men däremot är jag emot allt detta som är över bandage, när hästen lindas helt utan behov.

Måste man bandagera så är det självklart då ska det göras. Men däremot är jag emot allt detta som är över bandage, när hästen lindas helt utan behov.

Håller med dej att man inte ska linda mer än till behov.

Men när anser du att man "måste bandagera" ? exempel?:) (nyfiken):idea:

håller med. behöver hästen hjälp med stod så ska man ju ge den de i stället för att traggla med skydd. jag har linor fram på min pålla nu 23 år gammal å har haft de så länge jag haft henne 8 år. eftre veterinärens rekomendation. hade det ej varit för det så hade jag ej haft de..

Fin hem en arab killa som gått lindad på alla 4 benen varje gång han reds utan på tävling förståss (dressyr) å ägaren klagade på att han blivit stel å till och med halt ibalnd. så när jag fick honom så va de inga lindor.. han har inte haft lindor en enda gång sedan jag fick honom å heller aldrig varit stel eller halt.

håller med. behöver hästen hjälp med stod så ska man ju ge den de i stället för att traggla med skydd. jag har linor fram på min pålla nu 23 år gammal å har haft de så länge jag haft henne 8 år. eftre veterinärens rekomendation. hade det ej varit för det så hade jag ej haft de..

Fin hem en arab killa som gått lindad på alla 4 benen varje gång han reds utan på tävling förståss (dressyr) å ägaren klagade på att han blivit stel å till och med halt ibalnd. så när jag fick honom så va de inga lindor.. han har inte haft lindor en enda gång sedan jag fick honom å heller aldrig varit stel eller halt.

Kan det ligga nåt i det tjejen säger då, om dem alltid har bandage vid träning, tränar dem inte upp senor etc? :) Men tanke på arab killen...:idea:

Om hästen stryker sig ska den ha skydd. Om inte problemet kommer av ridning eller skoning t ex - då ska ju det självklart åtgärdas.

Vi har inga skydd på hästarna, har de senaste 10 åren inte haft någon häst med så pass grava rörelsestörningar att den stryker sig. Boots och skydd vid hoppning kan ju vara motiverat, men vid uteritt eller dressyrträning får hästarna vackert hålla reda på sina egna fötter.

Hade en bekant som började med neopreneboots och stängda skydd till sin hopphäst. Påföljande vecka på träningen konstaterade tränaren att hästen inte längre hoppade utan forcerade hindren (benen hängde). Okänslig, eftersom skydden tog stöten. Var ju liksom inte det som var meningen.

Skydd är bra, när de behövs.

Jag lindar ibland min 02a, men de blir endast då vi ska visa upp oss.
Annars eftersom vi dressyrar rider vi med damasker på banan sörskilt om vi övar mycket sidvärts om de är mest lull på banan så rider vi inte med skydd.
Hoppning på vintern blir det senskydd fram och strykkappor bak + boots. Alltså för att skydda med brodd. Det blir inte så ofta för vi hoppar inte så ofta på vintern.
På sommaren blir det bara senskydd fram och strykkapport bak.
Uteritt blir de senskydd eller inget alls.
Förutom om vi ska trava på asfalt så lindar vi.

Då hästen är skadad eller som nån skriver längre upp, då den stryker benen vid träning.
Annars är jag väldigt negativ mot allt "banadagandes" som görs nuför tiden. Hästen ska vara lindad då den kommer in från hagen eller tvärtom, bullshit.

Jag har aldrig lindat min häst, förutom den gången då hon var halt och hade ett sår på benet som inte skulle smutsas ner.

Antar att det är arbetsbandage som diskuteras. Jag lindar om jag tex ska rida ett hårt dressyrpass på mjukt underlag, då senorna kan behöva lite extra stöd. Bandagering är också bra vid hoppning, lite beroende vad man vill åstakomma med träningen. Är hästen inte rädd om benen är ett par senskydd som är öppna fram bättre, då känner den bättre bommarna vid rivning och kan förhoppningsvis komma ihåg att lyfta på dem till nästa gång

Antar att det är arbetsbandage som diskuteras. Jag lindar om jag tex ska rida ett hårt dressyrpass på mjukt underlag, då senorna kan behöva lite extra stöd. Bandagering är också bra vid hoppning, lite beroende vad man vill åstakomma med träningen. Är hästen inte rädd om benen är ett par senskydd som är öppna fram bättre, då känner den bättre bommarna vid rivning och kan förhoppningsvis komma ihåg att lyfta på dem till nästa gång

Ja, det är främst vid arbete jag vill få fram svaren. Förstår ju att hästan är bandagerad om det är skadad som vissa skriver.
Tack för svar!

Nu skall jag sticka ut lite: Vilken sena anser ni får extra stöd av lindor? Åt vilket håll sker stödet, dvs hålls senan på plats mer in mot benet eller minskar den längsgående sträckningen av senan? Kan en linda minska genomtrampningen i kotan?

Hellre benskydd på unghästar än lindor, jag försöker undvika det så mycket som möjligt tyvärr så har jag en unghäst hemma som slår ihop i fram...så då blir det senskydd.

Hellre benskydd på unghästar än lindor, jag försöker undvika det så mycket som möjligt tyvärr så har jag en unghäst hemma som slår ihop i fram...så då blir det senskydd.

Jo, men varför har du benskydd istället för lindor?:idea:

Jag tycker att det ligger mkt i det personen säger. Däremot har jag ingen fakta för att det är så. Jag tycker dessutom att lite utav det tänket är bra att ha livet ut. Linda skall göras när det verkligen behövs, och jag tror att det kan vara till nackdel att linda för mkt stödjande. Jag tror att det kan försvaga om det används för frekvent. Precis som att det är försvagande att rida på alltför ensidigt underlag (mjukt).

Att linda ett stödbandage vid ett träningspass är jag inte tveksam till (däremot skulle jag inte göra det på en unghäst om inte ngt ssk behov visats finnas). Inte heller att linda ett mjukare ex fleecebandage som mest ger skydd och inte så mkt stöd, vid övrig ridning.

Att däremot linda ett stödjande även jämt vid uteritt osv skulle jag inte göra. Då använder jag skydd just med motiveringen att jag inte vill riskera att försvaga.

Jag har hört att det skall vara bra att linda unghästar under natten (stallbandage) för blodflödet och sådant de dagar man aktiverat dom. Vad tror ni om det?

Onödigt tycker jag. JAg har aldrig gjort det och kommer nog aldrig göra det heller.
Jag lindar min gamlings ben för att aktiverablodflödet eftersom han har gallor men skulle aldrig göra det på en unghäst,

Jaha missuppfatta frågan:o

Jag tycker inte att han belastar så pass mycke så han behöver lindor, eftersom han e så pass ung så vill jag igentligen inte ha senskydd.

Jag tycker lindor funkar perfekt när man rider hårda pass, min unghäst e bara 4 år.

man ska inte linda om man inte behöver men i bland e det nödvändigt. min polle fick en blödning i benhinnan v. fam å var tvungen å vara lindad vid ridning i 2 månader. hon var 5 då

Kan det ligga nåt i det tjejen säger då, om dem alltid har bandage vid träning, tränar dem inte upp senor etc? :) Men tanke på arab killen...:idea:

Ja de kna de absolut jag tycker inte man sk aha lindor om man inte måste.. som sagt hade vet ej bett mej ha de hade jag ej de. å min gammel kille e finare än någonsin UTAn lindor =)

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 559
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka