Intäkter och utgifter med avelshingst

LitetÄpple

Trådstartare
Jag har nu en längre tid funderat över hingstsidan i aveln, och vad den faktiskt innebär. Av de avgifter som tas ut av stoägare vid betäckning, hur mycket går faktiskt till hingstägaren? Vilka direkta omkostnader har man?(förutom de uppenbara, stall, foder, försäkring, tänkte mer på de avelsrelaterade utgifterna, semin och dylikt) Det finns mängder med uppgifter om avel som stoägare, men jag tycker det är förvånansvärt tomt om hingstar, rätta mig gärna. Så, är det någon som vet? Det skulle vara trevligt att få frågan ur huvudet:)

Sv: Intäkter och utgifter med avelshingst

Nu kan jag inte riktigt svara för det i Sverige, men mina hingstar är ju verksamma här så jag svarar för vad de har för kostnader i Tyskland.

Kostnader för avelshingst:

-Kostnader för marknadsföring, dvs arrangemang av hingstvisning, produktion av dvd, produktion av katalog, produktion och underhåll av hemsida, annonsering, arrangemang av fölvisning osv.

- Kostnader för administrativ personal som sköter bokningar, ekonomi m.m.

- Kostnader för labb, kemikalier, packningsmaterial, samt kostnad för person som jobbar i labbet m.m.

- Hästskötare som hanterar hingsten vid tappning och visning vid hand.

- Kostnad för elitryttare som har möjlighet att ta fram hingsten till högsta nivå.

- Sist men inte minst inköp av hingsten. Ingen av våra har kostat mindre än tre miljoner som 2-åringar.

I Tyskland är konkurrensen hård mellan hingststationerna. Allt från hingstvisning till katalog till dvd måste vara tipptopp, annars så "finns man inte".

om man kontrar den frågan med frågan. Hur mkt måste en hingst betäcka för att ens betala sig själv?! 100 ston borde ge "vinst" runt 80000. Men 80 000 på ett år täcker knappast hingstens kostnader!de täcker knappt en normal häst som tränas o tävlas mkt! Lite högt räknat men hur jag kan se de så måste hingsten har typ 200 ston per år för att de ska vara lönt som hingstägare att ens ha den, sen ska den väl helst betala av sitt inköpspris med? ...

Mycket beror ju på vilken ras det handlar om. En ponnyhingst som betäcker naturligt kostar mycket mindre än de halvblod som Cyllene beskriver.

Med risk för att jag inte kommer ihåg exakt, men vi räknade på det ett år i Tyskland och för att täcka de årliga kostnaderna måste hingsten upp i minst 80 ston. (Nu har ju vi flera hingstar och man får slå ut kostnaderna/hingst som tur är.) Då pratar vi inget om att täcka vad den kostat i inköp, utan bara rena utgifter på ett år.

Sen som Görel säger så är ju det här några av Europas dyraste och bästa hingstar med utgifter därefter. Men skulle de inte synas på visningar, skulle det inte finnas en dvd, skulle de inte synas på tävlingar, skulle ingen finna tillgänglig och svara på frågor om dem, skulle det inte finnas en hemsida osv skulle ingen betäcka med dem.

Man kan självklart köpa en billigare hingst, ha den hemma, rida själv, hantera själv, visa själv, göra hemsida själv osv men det är inte så vanligt inom ridhästaveln!

Senast ändrad:

Appropå hur mycket ston en hingst måste betäcka för att betala sig själv så tror jag det finns lika mycket "sponsorer" på hingstsidan som på stoägarsidan, och det handlar om mycket större pengar.

Om man ser till mina hingstägare så har de köpt hingstar för över 20 miljoner de senaste fem åren. En av hingstarna betäckte över 600 ston sitt första år och betalade sig ganska snabbt, de andra är ren sponsring även om de också betäcker relativt mycket.

Tänk bara vad alla hingstar som var anmälda till svenska bruksprovet och inte blev godkända har kostat i inköp... Startavgiften i bruksprovet på en 25 - 30 000 kr är en piss i havet. Även dessa måste ju tas med i en hingsthållares ekonomi. Vi stoägare räknar ju med de ston som inte blir dräktiga!

ja de är verkligen en dyr hobby ;) Om jag skulle ha turen nångång att föda upp nåt som ser ut att vara hingstämne så skulle jag utan tveka satsa på de, men med ett objektivt öga! De är väldigt lätt att tycka att sina egna hästar är väldigt fina ;) Men jag skulle nog vara tveksam till att köpa in hingstämnen eller godkända hingstar, de tar ju ett "tag" innan 20 mille har språngat in sig självt..

Jag har en 2-åring nu som jag inte vet vad jag ska göra med. Tittar man på 3-åringarna som gick bruks så borde han helt klart sparas, och han visades på rådgivande och de ville att han skulle sparas. Men vad ska jag göra med honom, vem vill ha honom med alla kostnader det innebär i det här landet? Jag har varken möjlighet eller lust att ge mig in i den här verksamheten i Sverige så som det funkar idag. Hingstägarna/stationerna här går ju nästan att räkna på en hand och det finns en anledning till det.

Antingen så kastrerar jag eller så får han gå tillbaks till Tyskland (holsteinerhingst som jag köpte som föl) där marknaden, priserna och omsättningen på hingstar är betydligt större. Samtidigt som kostnaderna är lägre!

Frågan är ju om det överhuvudtaget ä värt att få fram en hingst idag med tanke på allt hingsturval som finns på marknaden ?

Det är en fruktansvärd konurrens . Skillnad var det förr :D

Mia

om man kontrar den frågan med frågan. Hur mkt måste en hingst betäcka för att ens betala sig själv?! 100 ston borde ge "vinst" runt 80000. Men 80 000 på ett år täcker knappast hingstens kostnader!de täcker knappt en normal häst som tränas o tävlas mkt! Lite högt räknat men hur jag kan se de så måste hingsten har typ 200 ston per år för att de ska vara lönt som hingstägare att ens ha den, sen ska den väl helst betala av sitt inköpspris med? ...

Det är en väldigt billig hingst som kostar 800:- att betäcka med... 100 ston inbringar kanske i runda slängar 1.000.000:- inkl moms. Men räkna med alla omkostnader som tex Cyllene beskriver så är det inte många hingstar som går med vinst...
Vi brukar räkna att våra hingstar behöver minst 25 dräktiga ston för att de ska betala sej under året. Då är det + - 0:-

ok, jag erkänner att jag räknade som en kratta ;) Då var de ju inte riktigt lika dystra siffror..

Cyllene, om du skulle premiera honom i ett förbund där de är auktion efteråt, skulle du få mer för honom då än va du skulle få nu om du sålde som hingstämne? De kanske också är en "affärside" om man föder upp nåt som blir hingstämne, att först visa vad han går för?

Frågan är ju om det överhuvudtaget ä värt att få fram en hingst idag med tanke på allt hingsturval som finns på marknaden ?

Det är en fruktansvärd konurrens . Skillnad var det förr :D

Mia

Jag kan ingenting om hästavel men är lite påläst på hundavel och där är det inte något negativt med att många hanhundar används. Tycker jag då och då ser ordet avelsmatador som något positivt i hästkretsar medan det är något negativt i hundkretsar.

Sorry att det blev lite OT men är inte genetisk mångfald att föredra?

Fast det är inte utbudet eller mångfalden som diskuteras utan kostnaderna.

Appropå hur mycket ston en hingst måste betäcka för att betala sig själv så tror jag det finns lika mycket "sponsorer" på hingstsidan som på stoägarsidan, och det handlar om mycket större pengar.

Om man ser till mina hingstägare så har de köpt hingstar för över 20 miljoner de senaste fem åren. En av hingstarna betäckte över 600 ston sitt första år och betalade sig ganska snabbt, de andra är ren sponsring även om de också betäcker relativt mycket.

Tänk bara vad alla hingstar som var anmälda till svenska bruksprovet och inte blev godkända har kostat i inköp... Startavgiften i bruksprovet på en 25 - 30 000 kr är en piss i havet. Även dessa måste ju tas med i en hingsthållares ekonomi. Vi stoägare räknar ju med de ston som inte blir dräktiga!

Inte bara i inköp eller startavgiften, dessa hingstar har stått hos proffs ryttare i ett år med en reell kostnad omkring 10 000 kr till 15 000 kr i månaden.

**KL**
Hur många ston ska man ha för att det ska vara lönt att ha en egen hingst? Bara en sådan där tanke jag haft, som är lika lätt att svara på som "vilken färg har en bil"..
Om man bortser från inköpet eftersom det kan kosta precis vad som helst.. Och om man inte räknar med att få utomstående ston.

/U
som bara har ett sto i avel och har insett att jag gärna vill kunna välja och vraka.. Samtidigt hade det ju sparat tid att bara ha en hingst att välja mellan, tid är ju pengar det med sägs det.. (Undrar hur många pengar jag har funderat bort egentligen ;))

Det beror ju helt på rasen, hur mycket pengar det handlar om. Det är ju stor skillnad på kostnader för t ex shettisavel och halvblodsavel.

visst kostar det ofta mindre att betäcka med en shettishingst, men å andra sidan så är det nog lägre kostnader över lag att föda upp lättfödda ponnyer med billigare försäkring.. Procentuellt kanske det blir samma?
/U

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat

Tillbaka