Insynsskydd/solskydd för växter

aneeette

Trådstartare
Jag har insett att det behövs både insynsskydd och lite skugga till växterna nu när solen börjar vara uppe längre stunder varje dag! Man ser rakt in i grannarnas lägenhet.. och de ser naturligtvis rakt in i vår lägenhet också. Och blommorna måste vattnas varje dag för att solen ligger på hela dagen och det blir så himla varmt i fönstren.

Nu behöver jag alltså tips på hur jag ska göra för att det ska bli snyggt. Visa gärna bilder om ni har! Jag har nog ingen speciell stil så jag kan inte förklara hur jag vill ha det heller.. Så, inspiration tack! :D

Sv: Insynsskydd/solskydd för växter

Vi hade filtdukar uppsatta på nedre delen av fönstren förra sommaren. Det var både snyggt bra, den är ju inte helt tät så det var både skugga och solljus på blommorna :) Klippte bara av lagom stora bitar av en duk och det räckte till två fönster.

Jag har fönsterfilm som man "klistrar" (men går att ta bort) på fönstren, i kök/vardagsrum helvita och i sovrummet vita med gröna växter/fåglar.

32_lov_liv.jpg

Vi har loftgång och porten in till trappen precis vid köksfönstret. Därför stannar alla till vid oss när de ska öppna porten, och blicken dras ju självklart rakt in i vårt kök. Jag satte därför upp gardinspiraler mitt på fönstret och sydde små vita gardiner o hängde upp. Ljuset kommer igenom, men man kan inte titta in =) Har tvådelat, så om jag själv vill kika ut på väder eller liknande så gläntar man bara. Har sytt ljusblå oxå, som jag ska byta till nu till våren :) Växterna gillar fönstren som blir ljusa men utan solhettan. Ska se om jag hittar nån bild på det lite senare.

Min kompis (som jag förövrigt bor med) hade sånna där i trä i förrådet som vi stoppade in mellan glasen i fönstret! Det blev bra!

Prosit; Du får gärna lägga upp bild! Jag har fler fönster som ska fixas till! :)

DSC_0002.jpg

Så här ser det ut. Den sitter en bra bit upp för att täcka insynen. Funkar superbra! :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 100
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 128
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka