Insulinresistens och dräktighet

ameo

Trådstartare
Moderator
En fråga till Er som har full koll på detta:
Har en ponny som haft fång, som sannolikt är insulinresistent (allt tyder på det, men inga prover är tagna). Eftersom det är en högkvalitativ ponny i övrigt (både härstamning, exteriör och användbarhet - flera guld på utställning, tävlat ponnytrav och gått på ridskola) vill jag gärna fortsätta använda henne som avelssto om det är möjligt. Men jag blir lite fundersam - kan "obalansen" i kroppen som orsakar/orsakas av IR vara negativ för en eventuell dräktighet?

Tacksam för bra svar på frågan!
(och undvik gärna kommentarer om lämpligheten att använda ett fångsto i avel, den diskussionen kan vi ta i någon annan tråd!)

Sv: Insulinresistens och dräktighet

Jag vet inte svaret på din fråga, dvs om IR-delen kan påverka själva dräktigheten/fostret, mer än att fölet löper större risk bli/födas IR om stoet är det under dräktigheten.

Däremot påverkar dräktigheten insulinkänsligheten tyvärr, och även friska ston kan bli insulinresistenta av dräktighet, då går det dock tillbaka efter dräktigheten.

Så jag skulle vara mest rädd för det omvända, att stoets insulinresistens förvärras av dräktigheten och de problem det kan leda till för stoet. Dvs dräktigheten kan vara negativ för insulinresistensen/insulinkänsligheten.

(Sen tycks det ju enligt studier finnas en rejält ärftlig faktor ang IR, där en individ med IR löper större risk få en avkomma med IR, antar du vet det dock?)

Stod i senaste ridsport att det inte går att säga att det är ärftligt med fång och liknande, utan att det ligger större benägenhet till det i vissa raser som vi vet, men att det misstänks vara samma hållning som gör att man tror att det går i arv, hoppas att dom kan forska mer om detta då jag oxå vill betäcka min dam om några år. (menat till alexandra)

Vet tyvärr inte om dräktigheten är negativ i sig på en redan "sjuk" häst. Men som Alexandra redan sagt kan det bli tillfällig IR under en dräktighetstid. skulle någ ringa och prata med några väl pålästa veterinärer eller forsakre ang detta. Kan se om min veterinär vet nått om det nu, då hon varit på kurs för katryn watts (tror jag det var) idag, längtar och hoppas att hon fått reda på mycket nytt under dagen :idea:

Det som stod i ridsport, OWs kommentar ang fång och avel det gällde just fång, och inte insulinresistens.

Förr betäckte man fångston, just för att ändra på hormonella obalanser.

Hur det fungerar med IR har jag tyvärr inte någon aning om.

Varför då inte titta på hur det fungerar på människa med typ 2 diabetes och graviditet? Kanske kan Du få någon hint om vad som händer i kroppen och med hormonnivåer etc.

Ta först o främst reda på om det är IR!
PL
Kan man få ställa en hypotetisk fråga?
HUR påverkas en IR-häst av dräktighet? Och påverkar IR fostret på något sätt?

Varför då inte titta på hur det fungerar på människa med typ 2 diabetes och graviditet? Kanske kan Du få någon hint om vad som händer i kroppen och med hormonnivåer etc.
Fast diabetes och IR är väl varandras motsatser, om jag fattat saken rätt?

Diabetes typ 1 och IR är precis som du säger varandras motsatser.

Men stora delar av typ 2 diabetes och IR hos häst är lika, foch diabetes typ 2 börjar med och inkluderar en nedsatt insulinkänslighet. Sen skiljer det sig då hästar har en vad det verkar betydligt bättre förmåga än människor att kompensera för den minskade insulinkänsligheten och producera mer insulin. De är också bättre än människor på att hålla blodglukosen normal trots IR.

Den graviditetsdiabetes man kan få är en typ 2 diabetes, dock blir det hos människa mer problem med blodsockret vid insulinresistens än vad hästar tycks få, de har större kompensationsförmåga och klarar i princip även vid grav IR att producera tillräckligt med insulin. Men vid graviditetsdiabetes är grunden en minskad insulinkänsligt pga graviditeten. Och problem uppstår när kroppen inte kan producera tillräckligt med insulin.

Du kan också om du vill läsa om vanlig typ 2 diabetes och ffa förstadier till det, det börjar med insulinresistens.

Det finns en hel del skrivet om insulinresistens pga dräktighet hos hund med, jag har dock inte studerat det något ingående, bara sprungit på det i sökningar när jag eg sökt om häst. Men kanske finns något läsvärt där med?

Hittade det här om människa, MEN.. inte den blekaste aning om risken för fostret är samma på häst.

"Två till tre procent av alla gravida kvinnor får denna form av diabetes varje år, och det upptäcks alltid vid vanliga kontroller på mödravårdscentralen. Där undersöker man regelbundet alla gravida kvinnors blodsockervärde. Därför är det mycket ovanligt med obehandlad graviditetsdiabetes, som kan leda till att fostret hindras i sin utveckling. Obehandlad graviditetsdiabetes medför också att den gravida kvinnan får en ökad risk för havandeskapsförgiftning, så kallad preeklampsi."
http://1177.se/artikel.asp?CategoryID=37522&PreView=

Bästa är nog om du hör med någon av de veterinärer som har ökad kunskap om just IR tror jag, om du ändå vill avla på stoet. Sen är P-Ls råd bra, har du tur har hon kanske inte ens IR? =)

Utdrag från länken.
Om man får graviditetsdiabetes är risken stor att man senare i livet utvecklar typ 2-diabetes. Det bästa man kan göra för att undvika att få typ 2-diabetes är att motionera regelbundet och att försöka undvika att gå upp mycket i vikt.
Precis som med hästen. Försök att fortsätta rida/ köra den o se till vikten.

vid digivning torde risken vara mindre- då hästen har den naturliga rollen- att föda nästan vart år.

många IR-hästar mår jättebra som avelston- om man ser till vikten o mkt utevistelse- helst i form av ngn motion.

Nu spekulerar jag bara.

Eftersom insulinfrisättning även påverkar vissa andra hormoner, tex IGF1 som har med tillväxt att göra, borde mer eller mindre konstant höga insulinnivåer kunna påverka fostret. Den effekten försvinner ju däremot om du (som jag gissar) fodrar med "vettigt IR-foder". Jag vet att på människa kan även höga insulinnivåer påverka fertiliteten men jag har ingen aning om det stämmer även på häst.

Intressant.

Vi diskuterade även härom dagen det faktum att flera genetiska defekter på häst är kopplade till IGF1 och då funderade vi över om/hur ett högt insulinpåslag påverkar detta. Vi kom inte fram till något men det var en intressant tanke.

Mina erfarenheter av IR begränsar sig till det som förekommer på näraliggande seminstationer. Därifrån har jag fått uppfattnigne att IR-ston är oerhört svåra att få dräktiga.

Bästa är att påbörja betäckning så tidigt som möjligt på säsongen, om jag fattat rätt.

Lycka till

jag läser och funderar och hoppas på ännu fler svar... :)

KL En fråga för en forskare på området!
Svårt att hitta information.
Mina tankar:
Visst om man får stoet dräktigt o lyckas hålla henne fångfri första dräktigheten o sen ser till att få henne dräktig varje år så är det säkert bra.
Men vad göra med ett svårbehandlat dräktigt fångsto? Dräktigheten i sig kan öka risken.
NSAID med risk för ett skadat föl(jag har sett det).
Avlivning?
Sen har vi det är med ärftlighet!
Vidare så finns risken att fölet påverkas av höga glukosnivåer o lättare utvecklar IR som vuxet.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka