Insulin resistent. Hur går det?

sanio

Trådstartare
På den här sidan disskuterar vi endast IR. Om man vill prata fång finns det massa andra sidor att disskutera på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin_resistance

Översätt den här sidan på googel, den är jätte bra och man kan verkligen förstå varför det blir som det blir för våra IR hästar.... Ni som inte vet vad IR är, läs hela länken.

Hur går det för alla där ute med IR hästar?

Jag har nu haft min IR häst i 2 år och jag börjar lära mej det. Det hon reagerat på är halvlångt frostgräs och 2 olika hö med för höga energi värden.

JAg börjar se på henne när ett anfall närmar sej. Hon börjar se full ut och då är det ut att motionera som gäller.

"Insulin i sig leder till en sorts insulinresistens, varje gång en cell utsätts för insulin, produktionen av GLUT4 typ fyra glukos receptorer) på cellens membran minskar (något. [ 23 ] I närvaro av en högre än vanligt nivå av insulin (i allmänhet orsakad av insulinresistens), denna nedreglering fungerar som en slags positiv feedback, ökar behovet av insulin. Motion vänder denna process i muskelvävnaden, [ 24 ] men om det lämnas därhän, kan det bidra till insulinresistens."

Vi pratade mycket förra gången denna tråden var uppe om portein och klöver och detta stämmer som vi har lagt märken till.

"Långsiktiga intag av mycket fet mat leder till bildandet av fettvävnad som kroniskt övergång fria fettsyror i blodet. Detta har visat i många undersökningar för att bidra till minskade insulinkänsligheten."

Nu har jag hittat stället som ska ge min häst sin sista chans.
De har ridhus, massa bra backar och skog. Ogödslade naturbeten och ogödslade andra och tredje skörds hö. En kuperad stor vinter hage att gå runt i mm. Får hon anfall trotts detta så kommer jag låta henne somna in.
Men hon har aldrig reagerat på fri tillgång av ett hö med vanliga värden för hästar eller natur beten eller ogödslade åker beten med klöver. Detta har hon utan några symtom klarat på fri tillgång. :)

Senast ändrad:
Sv: Insulin resistent. Hur går det?

Jag har haft tur, min ponny har bara haft ett enda (bekräftat) fånganfall. Han är "inte så mycket" IR utan låg i gråzonen. Däremot hade han dåliga tyroxinvärden, så han har ätit hormontillskott sen i julas.
Gjorde ett nytt glukosprov i förra veckan. Svaren visade att hans glukos- och insulinvärden är bra igen :) Kändes bra!
Men däremot visade det sig att han har hypohidrosis, han har svårt att svettas.

Fortsätter fodra med blötlagt hö och bäva inför sommaren.

Vilka prover gjorde du för att få fram det ?? Nyfiken... Somliga har tur eller otut, hur man nu ser det

Nu har jag gjort alla fel man kan.
Manda har haft ett anfall i sammband med avsaknad av motion, med för bra hö. Ett anfall på frostgräs. Ett anfall på stress då hon flyttade från mej och till ett nytt stall, hon hade ätit det nya höt i en vecka hemma hos mej. Nu var jag på semster och trodde att det skulle gå bra i 2 veckor. Mne då fick hon ett anfall på avsaknad av motion.

Har gjort alla fel som går nu. Mår piss

http://www.buzzle.com/articles/insulin-resistance-in-performance-horses.html

Hypohidrosis menar du? Vi har inte gjort några särskilda test, bara en vanlig djurägarintervju (alltså jag har svarat på frågor). Veterinären misstänkte att det kan vara svettningen det är fel på efter att de rakat buken på honom (ultraljud) och han blev groteskt mycket piggare. Hon frågade mig om hur mycket han svettas, och då insåg jag att han väldigt sällan svettas trots hård konditionsträning.
Jag ska ta tempen på honom innan och efter ridning och se hur kroppstemperaturen ändras. Det finns så vitt jag vet inget man kan göra mer än att se till att hästen dricker ordentligt. Det enda jag gör i dagsläget är att blanda hans lucernstrå med massor med vatten så han helt säkert ska få i sig åtminstone 5 l per natt. Mer än så får jag inte ner i krubban :angel:

Hur ser era hästar ut? Om ni vill lägga in en bild på dom alltså och visa vad man ska titta på lite extra?

Såhär ser min ut nuförtiden
3mars2011.jpg

Tidigare var han bra mycket rundare. Kraftigare nacke, fettdepåer över bogen och rumpan.

På den här sidan disskuterar vi endast IR. Om man vill prata fång finns det massa andra sidor att disskutera på.
OK men då ska man vara medveten om att sidan du länkar till handlar om IR hos människor. Vad man än tror så är det ofta så att mkt fungerar ungefär likadant hos olika organismer som ex människor jfr med hästar.
Men IR GÖR INTE DET!
Hästarnas bukspottkörtel kan producera många ggr mer insulin än vad vår egen kan vilket medför att de ofta har normala blodsockervärden och inte blir diabetiker.

En annan skillnad är att deras hovar är extremt anpassade till att vara i ständig beredskap på flykt undan fiender - ett tillstånd som av olika anledningar gör de extremt känsliga för höga insulinhalter.

Med detta i baktanken vill jag nog påstå att det inte går att diskutera IR hos människor och hästar på samma villkor - efterspom fångrisken är sky hög för en IR häst. Har du träffat en människa med fång ngn gång?

Översätt den här sidan på googel, den är jätte bra och man kan verkligen förstå varför det blir som det blir för våra IR hästar.... Ni som inte vet vad IR är, läs hela länken.

Översättningen är -som de flesta google översättningar näst intill en katastrof. Nu har jag inte den eng texten men ändå.

"Insulin i sig leder till en sorts insulinresistens, varje gång en cell utsätts för insulin, produktionen av GLUT4 typ fyra glukos

GLUT4 är namnet på den glukostransportör som transporterar in glukos molekyerna i kroppen.

receptorer) på cellens membran minskar (något. [ 23 ] I närvaro av en högre än vanligt nivå av insulin (i allmänhet orsakad av insulinresistens), denna nedreglering fungerar som en slags positiv feedback, ökar behovet av insulin.
OK höga insulinhalter ger IR

Motion vänder denna process i muskelvävnaden, [ 24 ] men om det lämnas därhän, kan det bidra till insulinresistens."
Vad betyder detta?
det finns massor av studier som visar att motion ökar upptaget av glukos dvs minskar insulinresistensen.

"Långsiktiga intag av mycket fet mat leder till bildandet av fettvävnad som kroniskt övergång fria fettsyror i blodet. Detta har visat i många undersökningar för att bidra till minskade insulinkänsligheten."
Jag vill nog påstå att det är för mkt socker i hästens foder som ger IR. Hästar äter i allmänhet inte mkt fett. Dessutom ska man kanske veta att fleromättade fettsyror är nyttiga och att de minskar IR.

Nu har jag hittat stället som ska ge min häst sin sista chans.
De har ridhus, massa bra backar och skog. Ogödslade naturbeten och ogödslade andra och tredje skörds hö. En kuperad stor vinter hage att gå runt i mm. Får hon anfall trotts detta så kommer jag låta henne somna in.
Men hon har aldrig reagerat på fri tillgång av ett hö med vanliga värden för hästar eller natur beten eller ogödslade åker beten med klöver. Detta har hon utan några symtom klarat på fri tillgång.

Vad är det för sorts anfall din häst har?

Hästarnas bukspottkörtel kan producera många ggr mer insulin än vad vår egen kan vilket medför att de ofta har normala blodsockervärden och inte blir diabetiker.

En annan skillnad är att deras hovar är extremt anpassade till att vara i ständig beredskap på flykt undan fiender - ett tillstånd som av olika anledningar gör de extremt känsliga för höga insulinhalter.

Med detta i baktanken vill jag nog påstå att det inte går att diskutera IR hos människor och hästar på samma villkor - efterspom fångrisken är sky hög för en IR häst. Har du träffat en människa med fång ngn gång?
Det är ju en form av diabetes. När energin o insulinet inte fungerar i sin relation.

Människan får hård muskulatur, problem med cirkulationen, svårt att gå ner i vikt. Tror att det är det som kallas för fettreumatism- där fettet blir hårt.

Även vanlig diabetes kan i många fall hållas i schack med rätt kort o daglig motion.

en diabetiker kan med åren få både fel på synen o bensår o har allmänt svårt att läka skador.

Förresten hittade jag en intressant sida av PhD J.Thomas

Hästar har även möjlighet att producera mer glukos i levern från icke-kolhydrater när efterfrågan är som förlängs. . Hos friska hästar denna produktion av överskott av glukos stannar när efterfrågan tillfredsställs. . I laminitic hästar fortsätter förbi de omedelbara behoven och bidrar till det redan överskott av glukos i levern och det cirkulerande blodet. Att börja förstå hur man vända fång är det viktigt att veta var och hur denna produktion av överskott av glukos i levern startar och stoppar i den friska hästen och i laminitic hästen.

Vad har det blivit uppenbart genom min forskning är att fång är rotad i det dynamiska förhållandet mellan enzymet 11beta-hydroxysteroid dehydrogenas-1 (11beta-HSD1) och den ihållande aktivering av glukokortikoider i vävnad-specifika celler som är särskilt riktade webbplatser. Detta enzym är den centrala växeln i aktiveringsprocessen som inte bara leder till förhöjda glukosnivåer i blodet utan även alla parametrar för häst metabola syndromet.

Mer....-
Upptäckten av denna sjukdom väcker övervägandet att fettlagren i kroppen är inte bara static storage bodies, but actual metabolic regulators. statisk lagring organ, men den faktiska metabolisk tillsynsmyndigheter. Det har konstaterats att fettceller i buken har ett enzym som omvandlar inaktiva kortison till aktivt kortisol. direkt motverkar effekten av insulin och kan orsaka insulinresistens. insulin ökade nivåer av kortisol och sedan blir skadad av Cushings syndrom och insulin resistance? motstånd? Eller gör en häst med hypofysen Cushings sjukdom har höga halter av cortisol and then become insulin resistant? kortisol och blir då insulinresistenta? Dessa frågor har inte besvarats ännu, men som jag said above, the treatment of the horse is the same. ovan nämnts, behandling av hästen är densamma. . Behandling för metabolt syndrom / Insulinresistens är kostrelaterade. . att metabolisera socker, helt enkelt hitta en diet som hästen äter det är väldigt, väldigt låg sockerhalt. Vårt mål är Atkins diet för hästar. 1) Om hästen är överviktig, förlust är vikt prioriteras. Minska antalet fettceller som bidrar till insulinresistens ökar din framgång kontroll över problemet. Även smärta kommer fång minskar om hästen är tunnare. 2) 2) Eliminera korn från kosten. All grain diets have high levels of sugar in them. Alla spannmål kostvanor har höga halter av socker i dem. 3). 3) Hö matas bör vara en gräs typ istället för alfalfa.Men även en del gräs Hays har mycket sugar in them. socker i dem. Det enda sättet att veta detta är att ha det testats vid ett foder laboratorium. "Icke strukturella kolhydrater" innehåll i foder bör vara 10% eller mindre perfekt. höet i minst en halvtimme innan utfodring kommer också att minska sockerhalten . 4) Inga betar på betesmark. Spring gräset är speciellt mycket hög i socker. 5)5) Om din häst inte är fett och behöver fler kalorier för att behålla vikten än gräset hö kan provide, är en bra idé. Du kan ersätta up to 1/3 of the hay requirement with beet pulp. upp till 1 / 3 av höet krav med betmassa.Ett halvt kilo betmassa motsvarar 5 pounds av hay. hö. 6) Inga morötter eller äpple behandlar 7) Tillägg krom. Detta hjälper cellerna svarar på insulin bättre 8) Foder ett komplett vitamin-och mineraltillskott, men kolla ingredienserna för att se there . det finns inte en socker eller spannmål bas. Dessa två sjukdomar är långt ifrån helt klarlagda av forskare och veterinärer idag. Forskning och kliniska prövningar som utförs för att bättre förstå patofysiologin och . behandlingar. Vad vi vet nu fungerar och ökar livskvaliteten för drabbade många horses. hästar.

Senast ändrad:

Jag hann ej redigera o stryka ursprungstexten, men Frågan där om inte IR o cushing/ ppid hänger ihop är det fler än jag som undrar över....:bow:

nog tror jag att det på ngt sätt hänger ihop.

Thomas hade ej funnit några tumörer på en PPID-häst vid obduktion, men däremot funnit fel på vävnadsprover.

Ang. Krom fann man väl på människan att sötsuget minskade, men har ej letat efter ngn vetenskaplig undersökning. Ska...

Senast ändrad:

Märklig text du har klippt in. Hur ser orginaltexten ut?

Jag har förstått det som att en av definitionerna på diabetes är höga blodsockerhalter. IR hästar har oftast inte det pga en kompenserande insulinproduktion som vår bukspottkörtel alltså inte klarar av - tro det om du vill, strunta i det annars. Jag bryr mig inte om vilket.

Jo så är det, men.... var hamnar allt glukos?

Det kommer inte in i alla celler, så ngn annan mekanism måste träda in.

In i fettceller o då placeras i depåer. spånar nu...

Vad gör att energi blir till överskott o blir till fett? Oförbrukad energi- som borde vara stor hos en IR-individ.

AGRIA
Låt inte din häst bli för fet
Publicerat: 2010-12-23

Riskerna med övervikt och orsakarna till detta problem är ett aktuellt ämne som diskuteras både när det gäller hästar och människor.

Vi vet alla att feta hästar lättare drabbas av fång. Dessutom kan alltför höga fetthalter i blodet leda till onödiga påfrestningar både för hjärtat och för andra organ hos hästen. Forskning i Amerika har påvisat att vissa hästar har en benägenhet att bli feta och i dagligt tal brukar de kallas för ”lättgödda” hästar.

Fettvävnaderna har visat sig vara mycket mer än bara en ”förvaringsplats” som har till uppgift att ta hand om den energi som absorberats från födan.

Forskarna har funnit att fett vävnaderna även frigör substanser som påverkar djurens sätt att hushålla med hormonerna i kroppen. Det gäller till exempel de hormoner som reglerar lagring av energi i kroppen. Störningar i regleringen av energi kan leda till problem med ämnesomsättningen som bland annat medför att djuret inte längre kan reglera aptiten.Genom att fett depåerna påverkar blodkärlen negativt ökar också risken för hjärt- och kärlsjukdomar, speciellt hos människor. Hos hästen ökar istället risken för fång eftersom blodkärlen i hoven påverkas.

Hos människor ökar också risken för diabetes eftersom de hormoner som reglerar blod socker halten påverkas negativt. En liknande effekt verkar inte

Senast ändrad:

Det kommer in i cellerna eftersom hästen producerar mkt mer insulin. Det tar vad jag förstår bara lite längre tid.

Jag tror/har förstått det som att en IR häst har ett lägre energibehov än normal behovet. Det medför att den lättare bygger fettdepåer än andra - sedan kommer insulinresistensen bla pga reaktioner i fettvävnaden som leder till IR.

Jag förstår det som att du på ngt sätt menar tvärtom?

Det du sedan klippte in är just det jag menar - med utgångspunkt från den del jag citerar

"Forskning i Amerika har påvisat att vissa hästar har en benägenhet att bli feta och i dagligt tal brukar de kallas för ”lättgödda” hästar."

dvs en del hästar har en ärftlig benägenhet för IR de har anlag för detta och blir mkt lättare feta än andra.

Frågan är om det inte kommer in för mkt till fett o vävnadsceller o i viss mån även i musklerna. Om en häst då inte tränar bort energin så hålls heller ej IR:n i schack.
Det som ökar IK-insulinkänsligheten.

Därför vill jag hävda att IR o även cushinghästar bör utföra bra mkt muskelarbete- mer än motionsridning. Både bra för större förbränning av glykogenet, men även då ha möjlighet att få bort depåerna- givetvis tillsammans med en bättre kost- om nu hästen har blivit fet trots motion.

måste ju tänka på de som inte är eller har varit tjocka....
Även där tror jag på samma- att den då kan tillgodogöra sig mer o då kan bygga upp sig o må bättre.

Ju mer hästarna har en god grundfysik borde det vara lättare att hålla igång den.

Hopp o FT-hästar blir sällan IR/ cushing eller får fång.

Ja nu känner jag mig än mer säker på att hästar o även vi... är gjorda för att i vuxen ålder föda avkommor eller motionera mkt mer.

vi äter mer o rör oss mindre än våra förfäder.
säkerligen samma med våra hästar.

Glömde att svara på att hästar kan producera mkt mer insulin.

Jo det kan det, men frågan är om inte vi oxå kan det om man äter en konstant sockerrik diet o vi lever ju så mkt längre o oftast kommer det för oss senare i livet o insulinet kan ta slut- som jag fattar det.

Jag menar... en frisk människa som äter hur mkt socker som helst kan ju ta hand om det... tills.
Äsch. nu blev det diabetes..
det handlar alltså mer om hormoner o vävnader--- måste nog äta lite

Senast ändrad:

Eftersom det är en länk till en Wiki-artikeln som är baserad på humanmedicin, som tidigare inlägg också nämnt, kan jag inte låta bli att göra ett inlägg.

Det här med insulin och dess koppling till, sjukdomar som typ-2 diabetes är väldigt komplicerat i människor. Anledningen till varför vissa är känsliga är något det som man fortfarande inte vet helt säkert, på humansidan. Genetiskt predisposition eller hormonellt. Insulin är ett slags anabolt hormon, som förmår fettceller att lagra mer fett.

Rent biologiskt borde den här cellulära mekanismen också ske i hästar. FÖRUTOM att dom inte utvecklar typ-2 diabetes. Det jag kopierat här nedan tycker jag summerar kärnan i hyperglykemi och IR.

Kopierat från länkad Wiki-artikeln:
At the cellular level, excessive circulating insulin appears to be a contributor to insulin resistance via down-regulation of insulin receptors. This down-regulation occurs due to prolonged and repeated elevations of circulating insulin.[14] As the pathological over-production of insulin is relatively rare, a more likely cause of the insulin resistance associated with hypoglycemia and type 2 diabetes is repeated and sustained increases in blood glucose. The presence of insulin resistance typically precedes the diagnosis of hypoglycemia and type 2 diabetes.

Senast ändrad:

Det är ju en form av diabetes. När energin o insulinet inte fungerar i sin relation.

För det första är det är skillnad på typ-1 och typ-2 diabetes.
Typ-1 diabetes innebär att de celler som producera insulin i bukspottskörteln är förstörda. Vid typ-2 diabetes däremot finns dessa celler i buksprottkörteln kvar men får signalen att inte producera insulin.

För det andra är IR inte en typ av diabetes. Det är om något ett förstadie till typ-2 diabetes, hos människor.

Men visst gäller kost och motion som ett sätt att reglera IR. Muskelceller som får ökad aktivitet för ökat behov av glukos och uppreglerar därför insulinreceptorer.

Hästar har inte samma biologi som oss när det gäller insulin. Det är det som är så intressant.

Det kommer in i cellerna eftersom hästen producerar mkt mer insulin. Det tar vad jag förstår bara lite längre tid.

Jag tror/har förstått det som att en IR häst har ett lägre energibehov än normal behovet. Det medför att den lättare bygger fettdepåer än andra - sedan kommer insulinresistensen bla pga reaktioner i fettvävnaden som leder till IR.

Jag har kommit fram till samma sak.

delvis/mest knapplån

Axel: människor kan också öka insulinproduktionen men det är inte ens i närheten av hur många ggr hästen kan öka sin. Den har en bukspottskörtel som inte slås ut av att producera stora mängder insulin. Då ska den i så fall ha varit IR i många år med felaktigt foder.

En människa som är diabetiker har alltså för höga blodsocker värden. Jag är inte så insatt i vad detta kan ställa till med annat än att jag inser att det naturligtvis inte är bra.

En häst som är insulinresistent har normala, eller nästan normala blodsockervärden men då alltså mkt höga insulinhalter i blodet. Insulin är, till skillnad från socker, ett hormon. Det är alltså ett ämne som har till uppgift att reglera olika förhållanden i kroppen. En av insulinets uppgifter är att reglera blodsockerhalten så att den inte blir för hög. Det är den mest kända av insulinets uppgifter. Sedan är det kanske många som inte känner till att insulinet även påverkar andra "system" i kroppen. Insulin medverkar alltså till att kontrollera blodkärlen. Det kan medverka både till sammandragning och till utvidgning av blodkärl, enligt två olika reaktionskedjor. Det är osäkert (= forskarna vet inte) hur detta påverkas hos en IR dvs om denna reglering fungerar som vanligt fast hästen är IR. Om den gör det så blir då insulinsignalen kraftigt förstärkt vilket naturligtvis ställer till problem. I de teorier som jag har läst om detta så tror man att detta leder till en sammandragning av blodkärlen hos en IR häst vilket är en av teorierna kring varför höga insulinhalter kan orsaka ett fånganfall.

Ursäkta ett långt ganska komplicerat inlägg men svaret är egentligen mest till ts. Det går alltså inte att jämföra vår diabetes med hästens IR och det går definitivt inte att ignorera fångrisken. Då gör man sin häst en rejäl otjänst. Det anser i alla fall jag. Fång är en fruktansvärd sjukdom och man bör ta riskerna på allvar.

Jag är medveten om att jag blandade ihop vanlig brist på insulin med tvåan- varav jag skrev att jag saknde tankeförmåga o behövde lite näring:o

Tack för bekräftande av generering av energi i musklerna..

Följdfråga- Vad händer med allt överblivet insulin?

Dessa hästar känner som det verkar inte av att aptiten är mättad egentligen o det ser man ju på dessa... gluffson.
Hur funkar det då när de inte är överviktiga o inte är lika matfixerade?

FA. Det finns ju många som faktiskt går smällfeta genom livet o de dör nog innan insulinet tar slut- fång upprepade gånger.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka