Instängda eller utlånade?

Destiny_D

Trådstartare
Hej på er! Nu måste jag få lite råd och rön om vad jag ska göra. Jag har två innekatter. Inom kort ska vi ha en stor tillställning hemma, och jag vet inte riktigt hur jag ska göra med katterna. Tror ni att dom klarar att vara instängda i sovrummet under ett gäng timmar? Med låda och mat/vatten såklart! Det andra alternativet jag har är att lämna bort dom till svågern (som ska komma på festen) under ett dygn. Dom känner inte honom och har aldrig varit i hans lägenhet förut. Vilket tror ni är lämpligast för katterna? Vill ju inte att dom ska bli stressade av festen... När jag har stängt in dom förut så har dom tagit det med ro, men det har inte handlat om såhär många timmar. Vi pratar om ca kl. 18 till mitt i natten. Tycker inget av alternativet känns helt bra egentligen... Men dom kanske mest sover om man stänger in dom?
Varför jag inte vill ha dom lösa är för att den ena katten sitter som ett frimärke innanför dörren om folk går in och ut. Och jag vill inte tillbringa lördagskvällen med att jaga katt i området! En annan anledning är att det finns gäster som känner av sin allergi om katterna kommer och ska gosa (vilket dom gärna gör!).

Kom med tips och idéer! Tack på förhand!

// Destiny

Sv: Instängda eller utlånade?

Tror du kan ha dem instängda utan problem. de har ju sin katt låda å mat å vatten. titta till dem då och då å kela lite med dem så tror jag de tar de med ro.:D

Tack för svaret! :)
Ja, det är ju klart enklast och skönast för mig om jag kan ha dem hemma. Men jag vill ju inte att dom ska bli ledsna eller må dåligt av det. Och det är säkert flertalet av gästerna som blir ledsna om dom inte får hälsa på dom, så det blir säkert en del kel under kvällen.
Säger ni att det är det bästa alternativet så kör jag på det!
Tack! :bow:

Tror inte heller det är något problem att ha dem instängda!!

Katter mår nästan alltid bäst i sitt eget revir och herregud, ett helt sovrum! Det vore skillnad om du skulle ha dom i transportbur en hel natt;) Tänk på alla utställningskissar eller katter som reser långväga.

Det låter alldeles strålande att ni säger så. Då kan jag känna mig lugn! Känns ju mycket bättre att ha dom hemma istället för att skeppa iväg dom till främmande marker.
Och dom tål nog hög musik och skratt och skrål bättre än jag tror. För jag känner att jag absolut inte törs ha dom ute i det fria. Tänk alla salongsberusade människor som ska ut och röka?? Tror inte att dom har nån vidare koll på om en katt springer ut med blixtens fart. Och jag har ingen lust att anställa en dörrvakt för den sakens skull! :p

Tack snälla ni! Känns som att jag avstyr det där med kattvakt i alla fall.

// Destiny

Jag tycker absolut att du kan ha dem instängda i sovrummet. vi gör alltid så med vår katt om vi skall ha folk för hon är oxå en sådan där som skall springa ut så fort någon öppnar dörren.

Ja, den ena katten är totalt hopplös! Om jag går ut och röker så sitter han och lurpassar innanför dörren och sticker så fort han får chansen. I vanliga fall så kan jag ju sitta och hålla i honom just när dörren öppnas. Men nu ska vi ju ha 30 pers hemma, och jag har INGEN lust att leka dörrvakt. Kan man göra nåt för att få honom ointresserad av ytterdörren? Blir ju nervös när grannens barn kommer och öppnar dörren och så. Dom har ju inte en sportslig att hinna med att fånga honom. Några tips på den fronten?

// Destiny

Kan man göra nåt för att få honom ointresserad av ytterdörren? Blir ju nervös när grannens barn kommer och öppnar dörren och så. Dom har ju inte en sportslig att hinna med att fånga honom. Några tips på den fronten?

// Destiny

Jag har börjat med att sätta upp galler i hallen så att katten och hunden inte går gå hela vägen fram till dörren och nu hoppas jag på att göra åtminstånde katt mindre nyfikna på utelivet, då hon är inne katt och bara är ute på balkongen någon gång då och då!
annars så har jag inget tips på hur du kan göra!

Blir ju nervös när grannens barn kommer och öppnar dörren och så. Dom har ju inte en sportslig att hinna med att fånga honom. Några tips på den fronten?

// Destiny

Be barnen göra som vanligt folk, knacka eller ring på dörren och vänta tills den innanför öppnar eller säger "kom in" när katten är under kontroll.

Dom brukar vara väldigt duktiga på det. Men eftersom de fortfarande är små så glöms det bort ibland. Oftast så är hela familjen hemma hos oss, och kanske nåt av barnen bara ska hem och hämta nånting. Då blir det lätt så att de bara öppnar dörren när de kommer igen. Men i de allra flesta fall så är de jätteduktiga på att knacka!

Till Zoccer_wadd: Galler fungerar tyvärr inte, för vi har trappan på ett väldigt dumt sätt, och en yttepytte-hall. Annars hade jag gladeligen provat det!

// Destiny

Till Zoccer_wadd: Galler fungerar tyvärr inte, för vi har trappan på ett väldigt dumt sätt, och en yttepytte-hall. Annars hade jag gladeligen provat det!

// Destiny

Okej, det var synd annars så har jag märkt redan på min att det har hjälpt! nu förljer hon bara med ut på balkonen och det gör inget.
För oss är/har det bara ytterdörren som är problem, vi bor nämligen i lägenhet men när vi öppnar ytterdörren så är vi ute direkt nämligen och sprigen katten ut så är hon borta tyvärr!

hoppas att du kommer på något annat sett att lära dina busar att hålla sig borta från ytterdörren! :)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
458
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 222
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25