installning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare spindel_17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 020
Sv: installning

hej

när börjar ni stalla in era hästar??
nyfiken!!!

Ponnyn som har haft fång och vår andra ponny har jag haft inne på nätterna ett tag. Men de två stora går ute fortfarande. de kommer in en gång om dagen och pysslas om och får lite extra mat. Efter att ha sett femdygnsprognosen så får de gå kvar denna veckan också. Men slår det om till regn och otäckt väder så får de komma in och sedan bli inne på nätterna.

Stallade in våra i förrgår. Hade dem på bete några kilometer från gården, och så blev det massa minusgrader på nätterna.. och fölisen började bli snorig o dan så då tog vi hem dem.. ganska typiskt dock att det blir över 10 plus på nätterna nu bara för att jag börjat ta in dem :smirk:

Vi stallade in våra för nån månad sen har jag för mig om.
Betet räckte inte så det var omöjligt att ha dem ute (stallpersonalen vill inte fodra ute tyvärr....)

jag hade tänkt ta in mina då och då nu.när det är lite kuyligare och så.jag vill att dom ska va ute så mkt som möjligt.
har täcke på nätterna om det är kyligt(om det verkligen behövs)

3,5 åringen är installad p.g.a. hälta. Resten går ute än, dom har vindskydd så det funkar några veckor till ser det ut som...

Våra hästar har stått inne om nätterna i en månad nu ungefär, betet var helt slut och då valde vi att ställa in dom på nätterna, men de går ute till sent på kvällen och släpps sedan ut tidigt på morgonen :)

Så länge betestillväxt råder, o det är ju lite olika beroende på var i landet man bor.

Min fick tyvärr fång, så hon har ståt inne i ca 1 månad nu, har börjat ha henne i utebox om dagrna, från tidigt på morgonen till 6-7 tiden på kvällen, även minishettisen går ute så länge..

Mina har stått inne sedan slutet av Juli. Inga direkta beteshästar någon av dem. Nästa sommar kommer bara den ena gå ute när hon har fölat, den andra får sova inne på sommaren också.

Stallade in för en vecka sen men ofrivilligt då det blev trubbel med stängslet - ett trasigt aggregat och försening på leverans av grindar till den nya hagen. Tillfälligt har hästarna en flyttbar sommarhage på kanske 10*20 meter, d v s inte stort. Ser ut som om det kommer att vara så i alla fall en vecka till. Får se till att ta ut dem på annat istället och flytta hagen varje dag + fodra med hö i hagen. Nödlösning. De är i alla fall ute från kl 6-8 till 22-23.

Annars skulle de få gå ute tills det blir nederbörd eller minusgrader. Nu är det väl 5-6 grader på nätterna och då hade de mycket väl kunnat vara ute, men jag litar inte till 100% på att ha de i så liten hage hela natten utan att kunna kolla... Tryggare med stallet.

Tävlingshästarna har varit installade hela sommaren. Tävlingsponnyerna kom in i augusti och de andra ponnyerna går ute året om i lösdrift.

Jag kommer "stalla in" på lördag, men dom kommer få va ute torra och bra nätter. Dvs förhoppningsvis alla:angel: har "lösdrift" men måste kolla upp shettisen lite så därför får det bli lite så här i år...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
2
Svar
22
· Visningar
1 223
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
996
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 064
Hästvård Hej Någon som har häst som har tätt mellan tvärutskotten i ländryggen? Vår häst har fått kortisonbehandling och nu väntar arbete för...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Smultron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka