Status
Stängd för vidare inlägg.
Exempel på en sämre sida (min egen, så bjuder på det 😁).
Visa bifogad fil 136860

Bilden högst uppe till vänster är rätt kass, men då jag har kontot för min egen skull så la jag upp den ändå. Jag använder få taggar, lägger upp bilder för sällan, följer ingen och lägger upp bilder för sällan. Så jag har några stackars trogna följare som inte ger upp 😅

Skulle jag vilja ha fler följare så hade jag behövt lägga upp bilder av högre kvalitet, med högre frekvens, följa fler konton osv osv. Men jag har kontot för min egen skull så det kvittar. 😊

Detta är ju ett mkt bra exempel på en bild som kanske inte passar i flödet.
Vilket verkligen är skitsamma och ngt de flesta inte bryr sig om. De som arbetar professionellt med content gör det ju dock.

Jo, proffsen kan ju ordna med bra motiv. Och de har proffskameror.

Vad har jag? Två krukor med chili som precis grott.

Ok. Tror faktiskt inte jag begrep det där. Jag vet inte vad varken höjdpunkter är eller vad stories är, eller hur de fungerar.

Men varför vill du ha proffsresultat utan att göra som proffsen? Internet har förändrats sen du tjänade pengar på din websida. Websidor är knappt en grej längre.

Vill du få in slantar via visuella sociala media så får du ta och: plugga på om vad höjdpunkter och stories är. Du får skaffa utrustningen som behövs. Du får lägga tiden på att redigera, skapa en visuell röd tråd/stil, osv.

Eller... Så gör du precis som du trivs med, med ditt eget lilla privata konto :). Släpp prestationen om du ändå inte är intresserad av att göra det jobbet.

Här är ett urklipp från min privata, totalt kaos vad gäller såväl visuellt tema som sammanhållet tema i allmänhet 😅. Men det är kul att slänga upp nån bild ibland som jag gillar.

1000011756.webp

Men varför vill du ha proffsresultat utan att göra som proffsen? Internet har förändrats sen du tjänade pengar på din websida. Websidor är knappt en grej längre.

Vill du få in slantar via visuella sociala media så får du ta och: plugga på om vad höjdpunkter och stories är. Du får skaffa utrustningen som behövs. Du får lägga tiden på att redigera, skapa en visuell röd tråd/stil, osv.

Eller... Så gör du precis som du trivs med, med ditt eget lilla privata konto :). Släpp prestationen om du ändå inte är intresserad av att göra det jobbet.
Ok. Jag kör med autenticitet. Och jag har inte råd med en proffskamera.

Alltså jag känner att det där inlägget var allt annat än peppande. Jag blev ledsen. Ser hur allt är hopplöst för mig. Kan ju inte jobba heltid heller. Vet faktiskt inte hur jag ö.h.t. ska kunna publicera något alls någonstans sen när jag tvingas jobba. Kommer ju bara ligga kraschad efter jobbet. Är väl tur om jag orkar äta ens när jag kommer hem. Framtiden ser mörk ut.

Jag är så fruktansvärt trött precis hela tiden. Troligen p.g.a. en medicin. Och vården vill inte lösa problemet. Kanske är det också autism/utmattning som gör mig trött. Jag vet inte.

Alltså jag känner att det där inlägget var allt annat än peppande. Jag blev ledsen. Ser hur allt är hopplöst för mig. Kan ju inte jobba heltid heller. Vet faktiskt inte hur jag ö.h.t. ska kunna publicera något alls någonstans sen när jag tvingas jobba. Kommer ju bara ligga kraschad efter jobbet. Är väl tur om jag orkar äta ens när jag kommer hem. Framtiden ser mörk ut.

Jag är så fruktansvärt trött precis hela tiden. Troligen p.g.a. en medicin. Och vården vill inte lösa problemet. Kanske är det också autism/utmattning som gör mig trött. Jag vet inte.
Sociala medier är svårt. Det är inte bara att klicka av en bild och lägga upp. Det ska vara rätt motiv, rätt bakgrund, rätt ljus och sen ska den redigeras och man ha ha rätt text, rätt hashtags osv. Om man vill "nå ut". Eller så har man sociala medier för att det är kul och man gillar att lägga ut det man känner för. Som de flesta använder dom!

Webbsidor är fortfarande ”en grej”. Det når fler, och är betydligt mer flexibelt eftersom man kan koda helt själv och inte behöver förhålla sig till ett visst format och att människor ska behöva skapa konton hos olika företag.

Men att lyckas kräver mycket jobb ändå. Så oavsett så håller jag med om att vill man lyckas och tjäna pengar på det, utöver att bara marknadsföra en annan slags verksamhet, så måste man vara beredd att lägga ned både timmar och cash på jobb och bra utrustning, samt manus och ”röd tråd”. Men annars kan man också ha det mer som kul grej och inte bry sig så mycket om absolut effekt.

Men du, teknik, internet, sociala medier osv utvecklas jättefort och det är inte konstigt att saker förändrats sedan du senast var aktiv med din hemsida.

Det är jättebra om du kan ha din sida, i bästa fall få trafik till den och annonsintäkter.

Tycker du ska ha Instagram som ett stödjande ben, som du inte lägger så höga förväntningar på.

Folk som har perfekta konton JOBBAR med det. Vi som inte jobbar med innehållsproduktion till sociala medier ska inte jämföra oss med nån som faktiskt gör saker 8h om dagen 5-7 dagar i veckan.

Jag förstår att du känner en ekonomisk press, men finns inte risken att du mår sämre om du känner att du MÅSTE dra in pengar via sociala medier? Jag menar, det verkar inte vara lätt .

Tänker att det är bra att folk är ärliga om hur mycket jobb det är för väldigt lite belöning i de allra flesta fallen. Att hela tiden tänka ut nya saker, planera och t.ex samarbeten med andra instagrammare och ev företag kräver sitt. Ditt konto kan säkert växa långsamt över tid och vara en bra grej för folk med ditt intresse+ de som söker b&b men att låta det stanna där känns rimligt. Det ska vara roligt. Inte läggas till som något jobbigt.

Jag var tvungen att kolla nu och jag har på 11 år gjort 513 inlägg och uppnått 228 instaföljare.
Använder dock inte insta för att marknadsföra, utan för att posta sånt jag själv tycker är roligt, dråpligt, fint etc.

Är dock lite noga med att bilderna ska vara av bra kvalitet.
Vissa är mer genomtänkta, planerade och förberedda än andra och kan kräva ganska mycket jobb med ljus och vinklar att få till på det vis som jag tycker är optimalt.
Jag får också mycket beröm för mina bilder, vilka ju är vad som först fångar folks uppmärksamhet.

Även för småsmåttisar som mig krävs det alltså rätt mycket jobb och jag har tackat nej till samarbetsförfrågningar pg att jag vill inte känna nån typ av "måste/krav" att publicera.
Det gör jag när tid och lust finns.

När man är smalt nischad så krävs det ganska mycket för att nå ut och fånga folks uppmärksamhet och har man svårt att komma på hur man ska fånga folk så är det nog enklast att kolla in liknande konton med många följare, vad lägger de upp, hur ser stuket på bilder ut etc. och engagera sig i flera liknande konton och på så sätt få folk att se en och få fler följare.

Hundarnas vs mitt privata under samma tidsperiod. Mitt privata har inte så mycket till röd tråd 😁

1705260880132.webp

Senast ändrad:
Kan du hantera en proffskamera? Det jag menar är att det spelar ingen roll hur bra kamera någon har, om denne inte kan hantera den. Foto, som all annan konst, är så mycket mer än utrustning. En mobilkamera kan duga bra om du kan hantera ljussättning, alla inställningar på den och på Instagram, färgkombinationer etc.

Du har massor av frågor om sånt som är ganska "basic" för att kunna hantera Instagram: typ vad en story är och hur den skiljer sig från en reel för att ge bara ett exempel. Jag säger inte detta för att vara taskig, utan för att visa att det finns otroligt mycket att lära och för att jobba med SoMe så måste man engagera sig. Det händer inte över en natt, och Meta är utomordentligt bra på att ändra algoritmer för att vi användare inte ska kunna optimera.

Kanske kan du ha som mål att se en YouTube video om sociala medier om dagen, i veckan. Koncentrera dig på ett område; hashtags, reels, färgsättning, kopplade konton, redigering osv. Prova och testa dig fram. Tre likes är bättre än noll. Men det kommer krävas tid och engagemang. Sociala medier och hemsidor är sjukt svårt, och mycket mer komplicerat än när hemsidor och bloggar var stora för tio-femton år sedan.

Men du, teknik, internet, sociala medier osv utvecklas jättefort och det är inte konstigt att saker förändrats sedan du senast var aktiv med din hemsida.

Det är jättebra om du kan ha din sida, i bästa fall få trafik till den och annonsintäkter.

Tycker du ska ha Instagram som ett stödjande ben, som du inte lägger så höga förväntningar på.

Folk som har perfekta konton JOBBAR med det. Vi som inte jobbar med innehållsproduktion till sociala medier ska inte jämföra oss med nån som faktiskt gör saker 8h om dagen 5-7 dagar i veckan.

Jag förstår att du känner en ekonomisk press, men finns inte risken att du mår sämre om du känner att du MÅSTE dra in pengar via sociala medier? Jag menar, det verkar inte vara lätt .
Det är svårt att inte känna ekonomisk press när man inte orkar jobba heltid. För jag kommer aldrig få sjukersättning för en endaste procent.

Jag måste alltså försöka få in pengar på annat sätt än lönearbete.

Kan du hantera en proffskamera? Det jag menar är att det spelar ingen roll hur bra kamera någon har, om denne inte kan hantera den. Foto, som all annan konst, är så mycket mer än utrustning. En mobilkamera kan duga bra om du kan hantera ljussättning, alla inställningar på den och på Instagram, färgkombinationer etc.

Du har massor av frågor om sånt som är ganska "basic" för att kunna hantera Instagram: typ vad en story är och hur den skiljer sig från en reel för att ge bara ett exempel. Jag säger inte detta för att vara taskig, utan för att visa att det finns otroligt mycket att lära och för att jobba med SoMe så måste man engagera sig. Det händer inte över en natt, och Meta är utomordentligt bra på att ändra algoritmer för att vi användare inte ska kunna optimera.

Kanske kan du ha som mål att se en YouTube video om sociala medier om dagen, i veckan. Koncentrera dig på ett område; hashtags, reels, färgsättning, kopplade konton, redigering osv. Prova och testa dig fram. Tre likes är bättre än noll. Men det kommer krävas tid och engagemang. Sociala medier och hemsidor är sjukt svårt, och mycket mer komplicerat än när hemsidor och bloggar var stora för tio-femton år sedan.
Ja, jag kan hantera en proffskamera och tar fina bilder. Däremot är jag inte lika vass på bildredigering.

Vad är det som blivit svårt med hemsidor? Jag tänker väl att folk vill fortfarande ha hjälpsam information från hemsidor. Det är den grunden jag står på.

Det är svårt att inte känna ekonomisk press när man inte orkar jobba heltid. För jag kommer aldrig få sjukersättning för en endaste procent.

Fast jag tror poängen är att om man ska lyckas med konststycket att få in pengar på sociala medier, så måste man både orka jobba ”heltid” med det och se till att man har rätt kunskaper om hur det fungerar genom att hela tiden vara ”on top of the game”. Det finns inga genvägar.

Ja, jag kan hantera en proffskamera och tar fina bilder. Däremot är jag inte lika vass på bildredigering.

Vad är det som blivit svårt med hemsidor? Jag tänker väl att folk vill fortfarande ha hjälpsam information från hemsidor. Det är den grunden jag står på.
Hemsidor är bra. De når till och med mig, till skillnad från Metas inlåsta information. Men att tjäna pengar i stor mängd är svårt.

Jag tror dock att SoMe är på väg bort från väldigt stylade och ”friserade” flöden.

Men då blir andra saker viktigare. Tex ett mycket starkt budskap, eller en jättekul knäpp smal idé.

Jag träffade i somras en jättekul snubbe som skapat kontot ”konsultdojan” på instagram. Tror inte kontot är aktivt nu men det var en kul grej han körde med ett tag. Kontot har fortfarande ca 60 000 följare om jag minns rätt. Ganska taffliga foton med ”konsultdojor” varvat med underfundiga texter om detsamma blev en stor succé när det begav sig. Ganska otippat men ändå inte om man kollar in sidan.

En riktig boomer är ju annars Edvard Blom. Han har orimliga 160 000 följare typ men jag garanterar att skiter i vilket 😂
Där är det ju hans exentriska persona som gör att folk ändå följer hans sida med suddiga foton från hans mobilkamera.

Jag tror på mer content som detta i framtiden!
Folk är nog rätt less på perfekta lifestyle-flöden.

Jag förstår som sagt att du känner att du behöver dra in mera pengar.

Men inser du hur mycket tid och energi det krävs att man lägger för att inkomster från sociala medier?

Finns det nån kurs du kan gå, för att få handgripliga råd och stöd för att öka din synlighet?

Hemsidor är bra. De når till och med mig, till skillnad från Metas inlåsta information. Men att tjäna pengar i stor mängd är svårt.
Jag behöver inte en stor mängd pengar från en hemsida. Och jag vet hur jag kan tjäna tillräckligt. Har ju gjort det förr.

Det var inte meningen att göra dig ledsen. Jag ville bara ge en reality check på hur oerhört mycket jobb det ligger bakom de konton som faktiskt drar in pengar.

Om du känner dig passionerad inför att skapa, redigera och publicera bra visuellt material, då är sociala medier som insta och TikTok och YouTube något för dig.

Om det känns som för mycket jobb och inte något du går igång på, så är det ju inte för dig. Och det är helt ok. Alla jobb passar inte alla människor.

Använd dina konton för att publicera sånt du blir glad av istället. Det är roligt att ha ett fotoalbum online, man behöver inte se det som sitt jobb.

Jag förstår som sagt att du känner att du behöver dra in mera pengar.

Men inser du hur mycket tid och energi det krävs att man lägger för att inkomster från sociala medier?

Finns det nån kurs du kan gå, för att få handgripliga råd och stöd för att öka din synlighet?
Jag vet hur man tjänar pengar på hemsidor.

Ville bara ha insta som ett extra ben att stå på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka