Inställd ridning vid regn

Sv: Inställd ridning vid regn

Nja fortfarande skillnad på regn och regn. I år tror jag det varit 2 alt 3 dagar jag inte skulle ridit pga regn om jag haft ridbar häst. Med tanke på hur mycket det regnat denna sommar så är det en ganska liten % av dagarna.
Regn är en sak men upprepade skyfall är en annan. Kanske är jag kinkigare än många andra då jag har glasögon och denna typ av regn inte bara mer eller mindre regnar genom regnkläderna det gör även att jag blir nästintill blind och måste ta av mig dem varpå jag ser extremt dåligt.
Det som stör mig är att du får det att låta som att TS, trots förklaring, ställt in lektionen pga lite duggregn
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Vi ställer också in vid hällregn, storm och/eller åska. I annat regn rider vi. Vid hällregn är det helt enkelt ingen trevlig upplevelse för våra kunder. Vid åska och storm tänker vi på säkerheten.

Vi kancellerar hela tillfället och återbetalar eventuella förskott, så vi bygger inte upp några "rida igen"-skulder. Däremot är en regnig höst/sommar/vår med mycket åska inget som är bra för inkomsterna.....
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Nja fortfarande skillnad på regn och regn. I år tror jag det varit 2 alt 3 dagar jag inte skulle ridit pga regn om jag haft ridbar häst. Med tanke på hur mycket det regnat denna sommar så är det en ganska liten % av dagarna.
Regn är en sak men upprepade skyfall är en annan. Kanske är jag kinkigare än många andra då jag har glasögon och denna typ av regn inte bara mer eller mindre regnar genom regnkläderna det gör även att jag blir nästintill blind och måste ta av mig dem varpå jag ser extremt dåligt.
Det som stör mig är att du får det att låta som att TS, trots förklaring, ställt in lektionen pga lite duggregn

Ja vid extremt regn kan jag absolut förstå att hästen får en vilodag ;) Men tyvärr så är många nuförtiden väldigt bekväma och tom duggregn kan få folk att låta bli att rida. Det är oerhört tråkigt för hästsporten kräver ändå en del utomhusvistelse och ju mer "anti" väder man blir desto mindre får hästen komma ut i skogen. Sen förstår jag ju att man kanske väljer paddock framför spöregn om man har det alternativet, men regnar det i en vecka kan man ju inte heller harva runt i ridhuset 7 dagar i sträck :/
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Mjo fast om det är med den inställningen vi lär ut kommer ju dagens barn aldrig kunna skaffa egen häst. Så mkt som det regnar i Sverige så kan det väl ändå inte vara bara jag som tycker att hästen måste ju ändå ridas? Utrustningen kan man torka av snabbt efteråt, hästen blir lika blöt i hagen som på ridturen och människor kan gott ha regnkläder. Det är långt ifrån alla som har tillgång till ridhus, då får man ta vad man har :)

Jag håller inte med. Hade det gällt barn i åldern 8-9 och uppåt hade jag inte ställt in i första taget (beroende på barn och väder), men med så små kottar som 3-5 och runt den åldern är det ingen mening alls att "härda" dem. I den åldern finns inte drömmen om en egen häst - hästar är fina och söta och roliga att rida på.

Att hästen behöver sin motion och sitt arbete, hästen går före människans bekvämlighet osv på kartan ens. De kan inte tänka så. Barn som inte ens kommer ihåg att de var kissnödiga innan de har satt sig i sadeln, och som inte kan koncentrera sig mer än någon minut i taget, ska banne mig inte krävas sitta och rida i hällregn - inte ens om de har både regnrock och sydväst. (Och ja, givetvis är det individuellt - men nu pratar jag generellt)

I en grupp barn i olika åldrar (eller olika mentalt utvecklade) så går jag alltid efter den yngsta. Man kan absolut ge de som är lite äldre, lite mer framåt eller lite mer rastlösa någon specialuppgift, någon extra klurig fråga osv - men man måste anpassa lektionen efter den "minsta".
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Jaha, då var det ösregn idag när jag skulle ha två ridlekisgrupper. Föräldrarna ringer och undrar om det blir någon ridning och blir väldigt lättade när de slipper komma. En gång hade jag teori, vi putsade träns, fikade och pratade häst. Men barnen är väldigt små, mellan tre och nio år, så det var föräldrarna som gjorde allt. Dessutom blev vi väldigt många i klubblokalen, fem ridande + minst fem föräldrar och några syskon. Så denna gången fick vi ställa in och försöka rida igen det nån annan gång. Men om det blir fler regniga dar...hur ska man kunna rida igen allt??? Hur gör ni som inte har ridhus??? Tips på aktiviteter som små barn klarar av. Sköta hästen ingår ju i lektionstimmen.

När det är just ridLEKIS som du pratar om så förstår jag mycket väl att man ställer in ridningen! Det finns ingen vits med att ut och 'härdas' och pinas för det är inte träning för SM, utan man är där för att vara med ponnyer för att det är kul och mysigt, dvs barnen har då roligare inne... Men, då hade jag ju också haft förväntningarna att man kommer dit, regn eller inte!

Något som ni ridledare kan göra är att sätta ihop en pärm, där ni kan samla olika lekar, övningar, teoripass och andra idéer. Så man t.ex. kan slå upp olika sätt att lära sig hästens kroppsdelar, gärna att ni skriver kommentarer under med bra att veta, eller kom ihåg, så aktiviteten kan bli bättre och bättre för varje gång den används. Kan man ju se om det finns övningar som är särskilt bra för många barn, eller när man är få, väldigt små barn, eller för lite äldre, om det finns sätt att få de vuxna att jobba i en egen grupp jämte barnen, att dom får egna uppgifter, som barnens kanske fast lite svårare, eller om det finns övningar där dom kan vara 'assistenter' till barnen typ parjobb, far och dotter-/ mor och son-parjobb... Jag tror att det är bra om det finns lite plan i det hela även om man ex. bara putsar, att det finns en 'vits' och ide med det hela för att göra även föräldrarna mer aktiva, även dom tycker det är roligt! Typ, barnen ska ta isär tränset och namnge två-tre delar, föräldrarna namnger dom sista och sätter ihop det rätt igen... Ja, det det finns nog hur mycket idéer som helst!
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Förlåt OT men får du ridgruppen att fungera med så stort spann som 3-9 åringar?
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Lewellyn Tack för det......Man kan inte tvinga små barn att rida i ösregn, men absolut ska man kunna hitta på nåt roligt i stallet. Och tack alla som kommit med bra tips.
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Jag rekommenderar polluxfilmerna för de minsta (ca3-5); Lär dig rida, Rida dressyr, Lär dig hoppa, Rida terräng, Körning, Egen häst etc..

För de äldre (ca6-9) tror jag på frågesport i stallet, rykttävling, putsning, foder m.m finns hur mycket roligt som helst, som många redan tagit upp :D
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Men ska de betala för att sitta och titta på film eller gå tipsrunda, det undrar jag om föräldrarna är med på?
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Eller bruk kritt direkte på hesten og tegn opp de ulike delene. Ha ark og fargeblyanter på lur og tegn navneskilt til hestene.
 
Sv: Inställd ridning vid regn

När jag red på ridskola hade vi alltid teori ett visst antal ggr per termin trots att det fanns ridhus, trodde alla ridskolor blandade teori med ridning? En vän till mig har ridskola utan ridhus och hon lägger alltid teoripassen när det är dåligt väder. Finns så mycket annat kring hästar man behöver lära sig än bara ridning. Foderlära, persedelvård, sjukvård m.m.
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Jag tänker mej en lek där man följer olika ledtrådar för att sen komma fram till en skatt, om man då får hjälp av någon vuxen att läsa upp frågorna. Skatten kan vara en fika eller något annat. Exempel så kan en fråga vara "var står maja?" och så går alla barnen dit och på boxdörren står det nästa fråga "var har hästen sitt hö?" och så går barnen dit osv. Och i slutet finns det en belöning. Man kan utveckla det och lägga det på ett barns nivå. Skattletande brukar vara roligt om det är på ens egen nivå.

Rykttävling är en bra idé, olika lekar inne, namnge en hästsdelar, lära sig knoppa en man, lite om utrustning en häst kan tänkas behöva, sårvård (teoretiskt). Kommer inte på så mycket mer.
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Men ska de betala för att sitta och titta på film eller gå tipsrunda, det undrar jag om föräldrarna är med på?

När jag var liten fanns det inte ridhus på min ridskola, inte heller när jag själv började ha lektioner. Föräldrarna var medvetna om detta och var helt med på att det inte var ridlektion i ösregn eller om det var svinkallt. Givetvis är det något man informerar om i förväg.

Som förälder hade jag nog blivit mer förbannad över att mitt barn suttit på en häst i spöregn än för att barnet hade fått gå en rolig tipsrunda och lära sig om hästar.
 
Sv: Inställd ridning vid regn

När jag var liten fanns det inte ridhus på min ridskola, inte heller när jag själv började ha lektioner. Föräldrarna var medvetna om detta och var helt med på att det inte var ridlektion i ösregn eller om det var svinkallt. Givetvis är det något man informerar om i förväg.

Som förälder hade jag nog blivit mer förbannad över att mitt barn suttit på en häst i spöregn än för att barnet hade fått gå en rolig tipsrunda och lära sig om hästar.

Har du fortfarande lektioner?? Hade varit roligt att bolla lite ideer. Som tur var har det bara spöregnat en dag denna terminen. I duggregn tar vi en härlig skogsrunda och det är uppskattat.
 
Sv: Inställd ridning vid regn

nej tyvärr har jag inte det, min värk och annat har satt stopp för det. Däremot är jag lite aktiv i ridklubben och tipsar ridlärarna om planering, lektionsideér, pedagogik, inlärningspsykologi hos barn osv... jag kan inte släppa den teoretiska delen av ridundervisningen riktigt så jag läser och funderar fortfarande en hel del runt kring det för att hålla mig a jour. Drömmen finns ju fortfarande om att jag ska kunna börja ha lektioner eller träningar igen.

Jag bollar gärna ideér :)
 
Senast ändrad:
Sv: Inställd ridning vid regn

KL

Jag fick just den har bilden fran en kompis i Florida. Hon gav barnen litet "extra job", inte pa grund av regn, men for att de behover lara sig pa ett kul satt. Kanske nagot som kan anvandas en regnig dag?

paint_zps39d5b051.jpg
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Just att rita och måla på hästar har varit väldigt poppis i mina grupper med - även vuxengrupper och tonåringar (och mer avancerade ryttare som ska lära sig mer om hästens muskulatur osv. Rita ut muskler och skelett på hästen, sedan ut och longera, ev. med olika inspänningar för att se vad som händer, typ boken "Hästen i rörelse" fast live :))
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Just att rita och måla på hästar har varit väldigt poppis i mina grupper med - även vuxengrupper och tonåringar (och mer avancerade ryttare som ska lära sig mer om hästens muskulatur osv. Rita ut muskler och skelett på hästen, sedan ut och longera, ev. med olika inspänningar för att se vad som händer, typ boken "Hästen i rörelse" fast live :))

Låter kul, nån som har en bild? Vilken slags färg har man??
 
Sv: Inställd ridning vid regn

KL

Jag fick just den har bilden fran en kompis i Florida. Hon gav barnen litet "extra job", inte pa grund av regn, men for att de behover lara sig pa ett kul satt. Kanske nagot som kan anvandas en regnig dag?

paint_zps39d5b051.jpg


Och sen blir det automatiskt rykttävling efteråt... Eller för nästa grupp, så har de också något att göra! :idea::angel:
 

Liknande trådar

Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 147
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Här kommer en del tankar på hur mitt kommande företag kommer att se ut... Jag vill gärna ha tips och ideér från er som gjort/gör...
2
Svar
33
· Visningar
3 254
Senast: NNH
·
Dressyr Brukar ofta vara och titta på mindre tävlingar, ofta på klubbnivå där många ridskoleryttare kämpar med sina småfeta ponnyer som är av...
Svar
10
· Visningar
1 288
Senast: Birke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp