Instabila bakknän - rehab och förebyggande

skuggi

Trådstartare
Håller gärna tråden lite allmän, även om frågeställningen för mig (ev) gäller en specifik häst.

Om en häst är överrörlig, i allmänhet kanske men i synnerhet kring bakknäna, och detta ger/har givit inflammation i bakknän/haser.

Vad skulle ni tänka på förebyggande?
Jag tänker på underlag i hage, kompisar, typ av ridning/träning osv.

Min unghäst hade infl bakknä och has på ena sidan förra våren, veterinären pratade då om att bygga upp hästen muskulärt kring bakknäna samt att han under behandling skulle gå på fast underlag(dvs ingen lerig halkig hage) och inga polare att leka, stoja och stegra med. Och så röra sig rakt fram på fast underlag förståss.

Jag funderar nu kring förbyggande för den här sortens hästar, broddar fixar ju greppet på is men en lerig och hal vinter måste ju kunna ge extra belastning då.
Skulle man lägga om träningen under den perioden då? På vilket sätt?
Eller borde hästen ställas av?
Eller borde man träna något speciellt inför vintern?
Ska den få gå med kompisar den leker med när underlaget är halt?
Ska den få gå med kompisar den leker med (stegrar, vrider sig osv) oavsett underlag?

(allmänt som sagt, om det går, allt är ju individuellt)

Sv: Instabila bakknän - rehab och förebyggande

Om man strikt ska se till underlag samt hovvård, så är rekommendationen att inte låta hästen gå i hagar med sugande underlag samt att man håller hoven relativt kort.

När det kommer till träning, så är backar upp och ner mycket bra träning. I skritt uppför att hästen verkligen får ta i med bakbenen, och nedför att hästen får hålla i sina bakben och gå med mycket kort steg nedför.

En häst som ska tränas att stärka bakbenen ska ju inte ställas av, om det ska ske bör den individen erbjudas mycket stor hage gärna lite kuperad med en lekglad men harmonisk flock.

OM den nu är fräsch är det dags att bygga upp styrkan o gärna med backklättring som Boj skriver. nästan lika bra som simning.
Skritt o inget annat då!

Modest intervallträning senare för styrka.

Om den nu är skodd ska den marschera på o ridas i balans o ej i undertempo, då den måste börja röra sig dåligt med bak.
Den ska skjuta på bak o fångas upp ngt för att inte hamna i framvikt.

Jag skulle nog be en bokstavstränare rida den några gånger o sen träna för densamma. Bygg upp relativt sakta med varierat arbete/ underlag o se till att den får mat så den kan bygga upp sig.

lycka till.

+ kl

Skulle ni träna på annat vis under perioder då underlaget är halkigt i hagen?
Dvs mer, mindre, mindre jobb på böjda spår osv.

Som jag skrev i trådstarten tänkte jag hålla frågan hyfsat allmän, det är intressant att höra hur andra tänker och vad folk har för erfarenheter.

Personligen har jag både veterinär, equiterapeut och tränare inblandade, men när man pratar med dem så är det bra att ha lite frågor och funderingar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: Lavinia
·
Träning ...har min annars så snälla häst fått. Vi här nere i söder får ju inte nån bra vinter, utan det är väldigt av och på, lera och is, regn...
Svar
6
· Visningar
1 019
Senast: Hipphopp
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 208
Senast: skuggi
·
Hästvård Frågan gäller min väns häst, så ni får ha lite tålamod med att jag inte har alla detaljer. Min vän har en 7-åring islandsvalack som...
Svar
0
· Visningar
1 235
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka