Har inga recept till hands och vet inga kostnader tyvärr, hoppas det är ok ändå att jag skriver.
De senaste månaderna har jag ätit potatissoppa väldigt ofta. Det började med en gastric sleeve operation och behov av flytande föda och jag visste ju att potatissoppa är gott, potatissmaken är en höjdare enligt mig. Därefter är den väldigt väldigt återkommande, ibland med purjolök, ibland med lök, ibland bara potatis, ibland med skinka, någon gång med bacon. Allra allra godast är faktiskt bara potatis, vatten och kryddor....
Något vi också äter är köttfärssoppa med olika sorters grönsaker i, tar vad vi hittar och slänger i. Jättebra som kylskåpsrenssoppa liksom.
Tomatsoppa med ris är också favorit här hemma. Det är nog den soppan som mina barn äter mest av och som alltid går hem. Och inga jävla makaroner i
Ska serveras med ris till, så man först tar ris och sedan soppan
Som i skolan när jag gick där!
Snabbnudlar med olika grönsaker, kryddor och tillägg av köttbullar eller kyckling för den som vill. Barnen har en märklig kärlek för snabbnudlar och jag tycker att det inte är någon höjdare. Billigt mellanmål dock... men så tänkte jag att man ju faktiskt kan utöka mellanmålet till middag utan att göra det sämre i smak eller speciellt mycket dyrare. Ena sonen som anser att man inte kan äta vegetariskt har jag fått smyga in på att ha i mindre och mindre kyckling..... I dag reflekterar han nog inte över att han kanske har en eller två pyttesmå kycklingtärningar i sin rätt. Bara jag inte säger något förstås....
Höstgryta från skolans hemkunskapsbok. Köttfärs morötter, kålrot, palsternacka, purjolök, potatis och svamp. Jättegott.