Inspirationsbrist för resa?

escodobe

Trådstartare
Jag trodde aldrig att det här problemet skulle uppstå! Jag går på semester om två veckor och har inte någon plan för min första vecka. Jag reser solo. Eller ja, grundtanken var nog att fjällvandra någonstans eller åka runt i norge och gå småvandringar och sova i bilen. Men jag lyckas inte jaga igång något riktigt sug. Har tillbringat kvällen med att försöka komma på alternativ, typ cityresor, skottland, irland ,svalbard eller liknande.
Jag är ute efter naturupplevelser, äventyr eller museum. Ligga på stranden, clubba eller shopping existerar inte för mig.

Jag känner att jag nog inte bör lägga mer än max 10 000 för en vecka vilket gör tex Svalbard extremt tajt (där är det utflykterna som är dyrast, tältplats på campingen är 180 norska och flyget typ 4000kr, men utan guide går det liksom inte ta sig från longyearbyn och vissa av resmålen på svalbard jag hade velat se går det inte tur till längre pga Ryssland. Möjligen att jag kan lägga på ett par tusenlappar för drömresmålet svalbard.
Men det här måste vara första gången i livet jag inte kan komma på vart jag vill resa, eller ja det finns en massa intressanta resmål men jag lyckas inte fastna för något.
 
Åk till Montenegro. Bo i Kotor några dagar. Läs på på https://360monte.me/ tex vad som finns att göra eller boka med de, de är trevliga. Men man kan ju få inspiration att åka till Tara River, Durmitor, Biogradska etc och massor av andra ställen. Det går också lokala bussar i landet, som man kan hoppa av o bo på olika ställen.

Vill du ta det ett steg längre så tar du bussen mellan Podgorica och Peja (Kosovo),så åker du i bergen mellan Montenegro och Kosovo.

Alt 2 är att du åker till Tirana, vidare till Shkroder och sen vandrar du i den albanska alperna, antingen via Komanisjön oh Valbona-passet eller så tar du andra hållet. https://journeytovalbona.com/
 
Jag trodde aldrig att det här problemet skulle uppstå! Jag går på semester om två veckor och har inte någon plan för min första vecka. Jag reser solo. Eller ja, grundtanken var nog att fjällvandra någonstans eller åka runt i norge och gå småvandringar och sova i bilen. Men jag lyckas inte jaga igång något riktigt sug. Har tillbringat kvällen med att försöka komma på alternativ, typ cityresor, skottland, irland ,svalbard eller liknande.
Jag är ute efter naturupplevelser, äventyr eller museum. Ligga på stranden, clubba eller shopping existerar inte för mig.

Jag känner att jag nog inte bör lägga mer än max 10 000 för en vecka vilket gör tex Svalbard extremt tajt (där är det utflykterna som är dyrast, tältplats på campingen är 180 norska och flyget typ 4000kr, men utan guide går det liksom inte ta sig från longyearbyn och vissa av resmålen på svalbard jag hade velat se går det inte tur till längre pga Ryssland. Möjligen att jag kan lägga på ett par tusenlappar för drömresmålet svalbard.
Men det här måste vara första gången i livet jag inte kan komma på vart jag vill resa, eller ja det finns en massa intressanta resmål men jag lyckas inte fastna för något.
Måste du resa bort? Eller snarare, behöver du ha en plan eller kan du ta dagen som den kommer? En av mina bästa resor var när vi bilade runt i England, tog oss till ett ställe, bad folk om tips och råd vad man skulle se/göra och vart vi borde åka därefter. Många spännande ställen vi hamnade på.

Har du sett hela Sverige? Resa längs med någon av kusterna och stanna på udda ställen?

Turista runt hemorten, vi gör minst en utflykt per sommar till något nytt i närområdet.

Hoppas att något lockar. :)
 
Måste du resa bort? Eller snarare, behöver du ha en plan eller kan du ta dagen som den kommer? En av mina bästa resor var när vi bilade runt i England, tog oss till ett ställe, bad folk om tips och råd vad man skulle se/göra och vart vi borde åka därefter. Många spännande ställen vi hamnade på.

Har du sett hela Sverige? Resa längs med någon av kusterna och stanna på udda ställen?

Turista runt hemorten, vi gör minst en utflykt per sommar till något nytt i närområdet.

Hoppas att något lockar. :)
Nej, jag kan inte vara hemma den veckan. Jag har en vecka hemma ledigt pga katten och det är mer än jag mår bra av.
 
Jag trodde aldrig att det här problemet skulle uppstå! Jag går på semester om två veckor och har inte någon plan för min första vecka. Jag reser solo. Eller ja, grundtanken var nog att fjällvandra någonstans eller åka runt i norge och gå småvandringar och sova i bilen. Men jag lyckas inte jaga igång något riktigt sug. Har tillbringat kvällen med att försöka komma på alternativ, typ cityresor, skottland, irland ,svalbard eller liknande.
Jag är ute efter naturupplevelser, äventyr eller museum. Ligga på stranden, clubba eller shopping existerar inte för mig.

Jag känner att jag nog inte bör lägga mer än max 10 000 för en vecka vilket gör tex Svalbard extremt tajt (där är det utflykterna som är dyrast, tältplats på campingen är 180 norska och flyget typ 4000kr, men utan guide går det liksom inte ta sig från longyearbyn och vissa av resmålen på svalbard jag hade velat se går det inte tur till längre pga Ryssland. Möjligen att jag kan lägga på ett par tusenlappar för drömresmålet svalbard.
Men det här måste vara första gången i livet jag inte kan komma på vart jag vill resa, eller ja det finns en massa intressanta resmål men jag lyckas inte fastna för något.
Irland tycker jag låter utmärkt, vi bilade runt där för några år sedan (kom nästan runt ön på en vecka -nordligaste delarna) prisvärda boenden och fantastisk natur :) ett annat ställe jag gärna åker till igen är comosjön, men ”fel” sida, har ett supertips på prisvärt boende med nära till båtluff, vandring och sjön.
 
- Ta dykarcertifikat utomlands! :D Se bara till att de är certifierade.
- Åk och se valar och späckhuggare i det vilda.
- Vandra i Bergen, Norge.
- Vandra i Lauterbrunnen, Schweiz, m.m. De har otroligt fin natur!
 
Jag trodde aldrig att det här problemet skulle uppstå! Jag går på semester om två veckor och har inte någon plan för min första vecka. Jag reser solo. Eller ja, grundtanken var nog att fjällvandra någonstans eller åka runt i norge och gå småvandringar och sova i bilen. Men jag lyckas inte jaga igång något riktigt sug. Har tillbringat kvällen med att försöka komma på alternativ, typ cityresor, skottland, irland ,svalbard eller liknande.
Jag är ute efter naturupplevelser, äventyr eller museum. Ligga på stranden, clubba eller shopping existerar inte för mig.

Jag känner att jag nog inte bör lägga mer än max 10 000 för en vecka vilket gör tex Svalbard extremt tajt (där är det utflykterna som är dyrast, tältplats på campingen är 180 norska och flyget typ 4000kr, men utan guide går det liksom inte ta sig från longyearbyn och vissa av resmålen på svalbard jag hade velat se går det inte tur till längre pga Ryssland. Möjligen att jag kan lägga på ett par tusenlappar för drömresmålet svalbard.
Men det här måste vara första gången i livet jag inte kan komma på vart jag vill resa, eller ja det finns en massa intressanta resmål men jag lyckas inte fastna för något.

Rumänien! Jag tänker Brasov, slottet Bran, Canionul 7 Scari och vandring i Karpaterna. Vill du ta dig runt till olika aktiviteter så bör du hyra bil. Jag vet inte om prisläget har förändrats, men när jag var i Rumänien 2012 så kostade ingenting någonting. Jag växlade knappt in några pengar alls och har fortfarande kvar en halv förmögenhet i rumänska pengar hemma.
 
Rumänien! Jag tänker Brasov, slottet Bran, Canionul 7 Scari och vandring i Karpaterna. Vill du ta dig runt till olika aktiviteter så bör du hyra bil. Jag vet inte om prisläget har förändrats, men när jag var i Rumänien 2012 så kostade ingenting någonting. Jag växlade knappt in några pengar alls och har fortfarande kvar en halv förmögenhet i rumänska pengar hemma.
Rumänien är fantastiskt!
 
Rumänien! Jag tänker Brasov, slottet Bran, Canionul 7 Scari och vandring i Karpaterna. Vill du ta dig runt till olika aktiviteter så bör du hyra bil. Jag vet inte om prisläget har förändrats, men när jag var i Rumänien 2012 så kostade ingenting någonting. Jag växlade knappt in några pengar alls och har fortfarande kvar en halv förmögenhet i rumänska pengar hemma.
Kruxet är att min mamma vill att jag åker till Rumänien med henne i höst för att fota björn.
 
Flyg till Krakow, ta en dag eller två där och titta på slottet, staden och saltgruvan som är på UNESCOs världsarvslista. Sen tar du buss därifrån till Zakopane och vandra i bergen och ät god mat. Fantastiska berg lättillgängligt för turister! Sen buss tillbaka till Krakow och flyg hem.
 
Mår du inte bra av att vara hemma?! Låter jobbigt.

Har du varit iväg till Island? Verkar vara ett underbart vackert land att se!
Nej, är jag ledig behöver jag efter nån dag eller två av totalt slöhet hitta på intressanta saker. Island är fint, har varit där men på 10 000kr blir det tajt om man är solo och inte har nån att dela tex bilhyra eller boende.
 
Kruxet är att min mamma vill att jag åker till Rumänien med henne i höst för att fota björn.

Rumänien och Karpaterna är stort, så jag tror inte att du behöver känna att du upprepar dig.

Bosnien-Hercegovina hade jag också rekommenderat, men vad jag förstår så är vandringarna väldigt ledstyrda pga att det finns så många landminor kvar. Via Dinarica ska dock vara helt fritt från minor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?
  • Skal/regnjacka för vandring.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp