Sv: Inspirations- och pepptråd!
Bild bild bild! Så är det mycket roligare med förslag
Man kan få äta upp sådana uttalanden vetdu
Jag behöver också hjälp. Och jag har tagit en massa bilder så att ni riktigt kan bedöma eländet.
Bakgrund: Helrenoveringsobjekt (hus och trädgård) som vi flyttade in i 27/7-2012. Vi har hitintills gjort källaren och håller nu på med köket. I trädgården har vi tagit ner ett träd och vildvuxna syrener samt klippt häcken mot ena grannen. Huset kommer byggas till på 2 ställen om totalt nästan 100m2 samt putsas till mörkgrått. Fönstren ska bytas till vita stora. Det krävs alltså en stor portion fantasi från er sida för att försöka se helheten.
Vi vill ha mycket ätbart i vår trädgård. Eftersom huset blir så mörkt (nästan svart) så vill vi ha mycket vitt, gult och rosa som kontrast till det mörka. Blommor jag vet att jag vill ha är tulpaner, rosor av alla de slag samt pioner. Vi är inga trädgårdsmänniskor utan vill ha en hyffsat lättskött trädgård. Mao inga konstiga växter som måste in på vinterförvaring
BILDBOMB!!!
Äppleträdshäcken mot grannen ska bort och istället ersättas av ett högt liggande plank (180cm?). Längs detta plank hade jag sedan tänkt mig en del klätterväxter t ex klätterrosor. Planket blir ca 40m långt så kom med förslag
I övrigt ska det bli gräs på hela gruspartiet fram till där pilen visar. Där blir det antingen ett plank eller ett smitt staket med klätterrosor. Hela grusremsan här är i direkt söderläge (kul med en uppfart längs hela va?
)
Här är då norra delen av tomten. Då vår tomt ligger vid utfarten mot vägen så får vi ha max 80cm ut mot vägen 10m i var riktning. Häcken ska ersättas mot ett liggande plank som blir 80cm resp 165cm ut mot vägen. Pilarna visar lite vart den lilla utbyggnaden kommer hamna. Denna delen av trädgården kommer mest bli en representationsdel. Längs det låga planket vill vi ha ngn typ av fina prydnadsträd. i det låga hörnet funderar jag lite på pioner? Vi vill även ha ngn typ av avskiljning/insynsskydd ner mot resterande trädgård ungefär där gamla huset tar slut. Längs med den högre delen av planket vill vi ha träd (tror jag). De får dock inte bli för höga. Gärna 4m. Rektangeln representerar en framtida altandörr in till det framtida biblioteket. Här blir det ett mindre trädäck för ensamstunder med en bra bok.
Det gröna hundstaketet ska bort och i stället ska det sättas ett smitt staket + grind som kommer hamna lite längre åt norr dvs mer plats för bilar där det nu står en massa bråte. Staketet kommer få prydas av en massa fina klätterrosor. Tips?
Fortsättning följer. Ska bara iväg och prova bröllopstårta först