inspiration!

ASKAPLASKA

Trådstartare
Jag har skogsmullat in mig helt bland buskarna och behöver komma igång med dressyren. Har bokat in träningar med instruktören nu men är helt tom på inspiration...
Var nere på ridbanan igår och gjorde lite halter, ryggningar, öpnnor, slutor och skänkelvikningar men får liksom ingen struktur på det. Det blir allmänt fix och fnul bara.

Snälla, ge mig några idèer till ett lagom program! Vill hålla på ca en halvtimme.

Sv: inspiration!

En bra övning som min ridlärare lärde mig är den här:

Vid A så gör du en volt, storleken beror ju på vad din häst klarar av, se till att hästen verkligen rundar sig så att säga. sen när du kommer till (kommer inte ihåg bokstav, ) men där du kan rida snett igenom, så rider du snett igenom fast med skänkelvikning istället, och sen vid C så gör du en volt igen, sen skänkelvikning snett igenom igen.
sen börjar man igen med volt vid A, osv osv..
Lite taskigt förklarat kanske, men tycker det är en toppen övning :)

Lägg lite energi på att planera ditt ridpass innan du rider.

Vad ska jag fokusera på idag? Vart vill jag komma? Och hur når jag dit?

För att känna att man kommer någonstans allmänt är det nog bra att ha lite mål med ridningen och sedan sätta upp delmål som man kan jobba emot.

Man behöver ju inte köra igenom hela registret av övningar varje gång man är på banan. Kanske att man något pass fokuserar på skänkelvikning och inte ens hinner med att dra igenom en galopp. Sedan är det ju alltid bra att fokusera på sin sits om man ska komma någonstans i dressyren.
Ett annat fokus kan vara bra galoppfattningar. En annan dag ligger fokus på tempoväxlingar i skritt. Ja, du fattar.

Lycka till!

Det finns ridövningar på Hippson.se (de äldre övningarna kan man se gratis)
(Får man skriva sånt här?)

Liknande trådar

Dressyr En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Ja, det hade ju varit bättre, mindre jobbigt...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
12 003
Senast: nullo-modo
·
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 558
Senast: Fideli
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 749
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama