Inspiration från lyxiga stall

Sv: Inspiration från lyxiga stall

Måste bara säga :o HUR MÅNGA BOXAR HAR HAN I EGENTLIGEN :eek:!
Men det väldigt snyggt är det specielt golvet :p. Hade vetalt ha sånt om jag bygde gör jag med :).

Sorry detta hjälpte nog inte så mycket :angel:.

Mvh
Emma

www.thulesbo.com

Väldigt fint stall, byggt av Röwer&Rüb, med boxinredningar, solarium, golv osv.
Anläggningen är flera större företag.

Riktigt snyggt designmässigt. Dock skulle jag aldrig vilja ha ett sådant stall, för jag har så svårt att fatta att man inte bygger smartare ur arbetsmässig synpunkt. :crazy: Hade jag pengarna, skulle de investeras smartare.

Det är inte så många boxar på Tullstorp, har för mig att det är runt 30 inkl. hingststallet.
Håller med om att det är fint.

Riktigt snyggt designmässigt. Dock skulle jag aldrig vilja ha ett sådant stall, för jag har så svårt att fatta att man inte bygger smartare ur arbetsmässig synpunkt. :crazy: Hade jag pengarna, skulle de investeras smartare.

Iom att inte han mockar å sopar själv så spelar det väl inte så stor roll...

Förlåt att jag hoppar in och besvarar din fråga...

Häststall byggs löjligt traditionellt om man jämför med annan djurhållning som anpassat sig till den ökade mekaniseringen i jordbruket. Nya lösdriftstall med maskinell halmning (travers) och utgödsling (minidumper) börjar bli mer regel än undantag för både nöt och får. Att då forsätta att bygga häststall som på 1800-talet utan en tanke på att arbetskraften är dyr är nog det som många numera börjar fundera på.

Är det rimligt att lägga 90% av tiden på mockande och foderhantering och 10% på hästumgänge och -träning när det omvända är möjligt att åstadkomma?

Då hänger jag med.

Håller med om att mkt av hästhanteringen sker av tradition. Det verkar att de som lånar kunkapen om effektivisering från tex kostall får mkt glirningar tyvärr.

Där jag jobbade i Tyskland så hade de permanentbäddar och mellanväggarna drog man ut i gången. Då var det bara att köra ut med traktorn. Det fanns även en lucka vid varje boxdörr som man öppnade och slängde i det som man mockade ut varje dag.

Min dröm är att ha ett litet stall modell active stable och boxarna blir inte särskilt mkt använda då det är lösdrift. Lösdriften ska definitivt vara så att man kan köra ut med traktor.

:bow:
Kunde inte sagt det bättre själv ;)

synes denne stald er fin
175551.jpeg

I DK er der en stald der hedder Friheden. Her er der fine klinker på væggene i boxene, varme i gulvet og de smukkeste lysekroner i loftet. Har desværre ikke noget billede, men det er helt fantastisk.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 563
Senast: skuggi
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 924
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar veta vad jag vill och har rent av rätt bestämda åsikter på många områden. Men när det kommer till större beslut är det...
Svar
0
· Visningar
649
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 908
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25