Inspekteras hus?

mian1

Trådstartare
När nya hus byggs - finns det någon som kollar att de följer bygglovet? Finns det någon tidsram för hur länge efter att huset blivit bebott som det skall inspekteras? Eller litar kommunen på att man följt bygglovet?
Om man bygger huset själv och med hjälp av kompisar, dvs inte anlitar nån byggfirma, ska huset då ändå slutbesiktigas?

Och vad händer om huset inte följer bygglovet och inte är byggt i tätort? Om man har bygglov för 80 kvm enplansvilla och det i slutänden blir 230 kvm tvåplansvilla med källare? Kan man få böta eller räcker det att bara söka utökat bygglov i efterhand? Och vad gäller om huset inte hamnat där man sa att det skulle hamna? Om man mätte 6 meter från tomtgränsen på fel ställe och hamnar 2 meter för nära?

Sv: Inspekteras hus?

Mycket hänger på hur nitisk handläggaren på kommunen är. I min kommun har vi en hypernitisk kvinna som älskar att säga "det är lag" (gärna upprepat) och när man konfronterar henne (för att man VET att det faktiskt inte är lag), så retirerar hon och säger "regel i X kommun". Detta var 1,5 år sedan, nu har hon antagligen fått på nöten för att hon tjafsar om lag hit och dit, igår träffade jag en kompis som också stångat sig blodig mot henne, så nu har handläggarinnan bytt fras, nu heter det "det är policy i X kommun" (vilket i kompisens fall var att man får inte bygga nytt om det är längre än 3 km från en busshållplats :crazy::grin:).

Huset ska vara klart, och pappren godkända hos handläggaren innan man får sova så mycket som en natt i huset.

Vår handläggare kom ut till bygget (sommarstuga), och hotade att stoppa bygget (hon skulle på semester och det skulle ju bli synd om oss om vi skulle få byggstopp under hela hennes semester :crazy::mad::grin::devil::eek:) om hon inte fick kopior på hur långt bygget kommit (påskrifter av hantverkare och vår kvalitetsansvarige).

Vilka krav och hur hårt de följs verkar hänga ihop med både kommunens egna regler och dessutom hur nitisk handläggaren är. I grannkommunen räcker det att ange röd eller gul på byggnadens färg, här duger det inte ens med att ange falu rödfärg, här ska det vara färgkod på nyansen.

/AA

Då så blir det dyrt.
Särskilt om grannarna klagar.
Och man kan bli tvungen att riva ner alltihopa eller i alla fall flytta på det.

Bygglov i efterhand ger man bara till sådant som skulle varit tillåtet om det sökts från början.
Det heter olaga bygge och är allvarliga saker.
Det är byggnadsnämnden i er kommun som tar upp anmälan.

Det är avlägsna bekanta som byggt huset. De köpte en tomt med en sommarstuga på, eller mest en oisolerad bod egentligen. Boden står kvar och jag tror att de hävdar att de bor i den?
I vilket fall kommer jag ihåg hur de visade ritnigarna när de fått bygglov. 80 kvm hus som de själva gjort ritningarna till. De fick bygglov för enplans och de fick inte måla i vilken färg som helst eftersom det är mitt i landskapet och mest faluröda torp runtomkring. Deras hus är i väldigt modern och annorlunda stil.

Tydligen upptäckte de när de skulle lägga grunden att det var starkt sluttande berg och att de skulle bli tvugna att spränga och fylla ut så då bestämde de sig för att göra en halv källare för att liksom få en jämn grund till huset. Sen fick de ett barn till och föräldrarna sponsrade med pengar till bygget, de fick tag på billigt byggmaterial och så blev huset jättestort.
De sa att ingen skulle kolla dem och verkade inte det minsta oroliga. Finns även en enorm veranda som byggt hela vägen runt huset och troligen sticker över tomtgränsen. Det är skog på andra sidan tomtgränsen så det är ju inte direkt någons trädgård, men ändå. Jag vet inte att verandan är på fel sida, men det vet å andra sidan inte de heller för de har ingen koll på exakt var gränsen är, de har bara höftat.
Nu har familjen bott i sitt hus i 7 år och vad jag vet så är det ingen som slutbesiktigat eller kontrollerat det.

Efter 10 år så är det preskriberat.
Och då så har huset ett "de facto" bygglov.
Så det är väl bara för dem att vänta och hålla tummarna att ingen bryr sig.

Efter 10 år så är det preskriberat.
Och då så har huset ett "de facto" bygglov.
Så det är väl bara för dem att vänta och hålla tummarna att ingen bryr sig.

Efter tio år kan man inte kräva in straffavgifter och liknande, eller kräva att huset rivs.

Men huset har ändå inte bygglov. Huset får stå där, men om någon vill bygga ett likadant hus i närheten och hänvisar till det här huset kollas det om det här huset har bygglov. När det då framkommer att bygglov inte finns är det skäl för att neka det planerade bygget. Väldigt generellt sagt, men huset får inte bygglov automatiskt genom att stå där.

Hur menar du nu?
Mitt gamla hus som är 70år finns och är registrerat.
Om det brinner upp så får jag bygga ett nytt på samma plats.
Men reglerna har ändrats undet tidens gång (stor flygplats har byggts) så man får inte bygga annat nytt här i alla fall.

Så vad är ett "bygglov" egentligen?

På 70 år har mycket hänt. Det är en helt annan sak om man bara tittar 10-20 år tillbaka.
Ett bygglov är något du söker hos kommunen för att få veta om din tänkta åtgärd är tillåten vad gäller placering och utformning.

Det andra jag nämnde diskuterade vi på ett seminarie om bygglovsjuridik för en vecka sedan. Det är ett verkligt fall med en som ville bygga hus inom strandskyddsområde. Detta med hänvisning till att det redan låg ett hus där och det nya huset skulle i så fall läggas på en tomt bakom det befintliga för att inte avskärma strandområdet mer. Allt såg ut som om att de skulle få sitt bygglov samt strandskyddsdispens, men kommuntjänstemännen var noggranna och kollade om det befintliga huset hade bygglov, vilket det inte hade. Eftersom det huset hade legat där mer än 10 år kunde ingenting göras åt det, men det nya huset kunde inte byggas med hänvisning till att det redan fanns ett hus på platsen. Det blev avslag.

Lite överkurs, men det här med bygglovsjuridik är intressant.

*KL*

Lite trådkap, men är det någon som vet om man måste ha bygglov för en ersättningsbyggnad? Att den gamla rivs och ersätts. Ej stadsplanelagt område.

1. Om det uppförs på precis samma ställe och i samma storlek och med samma "stuk".
2. Om det breddas och höjs något (då är det nog bygglov, kanske?)

Din kommun kan ha speciella regler för just ditt område så det enklaste är väl om du ringer och frågar.

Liknande trådar

Hemmet Sambons hus ligger ute för försäljning. Innan det hamnade hos mäklaren så fanns det 3 privata spekulanter som prutade en hel del, sista...
Svar
18
· Visningar
4 896
Senast: Springer
·
Hemmet Vi är spekulanter på ett hus med ett uthus med ett garage på ena gaveln. Uthus+garaget är 63 kvm. Garaget är lite väl enkelt, det är som...
Svar
3
· Visningar
1 549
Senast: Mammadutt
·
Hemmet Jag behöver hjälp!!! För sisådär 15 år sedan, flera år innan vi flyttade hit, var vår gård ett dödsbo och ägarinnorna var aldrig här...
Svar
16
· Visningar
4 586
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka