Inspänning vid longering i trav

L

Lilla_My

Vår 5-gångare börjar nu verkligen hitta traven på riktigt! Man har alltid kunnat trava henne men det har varit på rakt spår på knöligt underlag eller i sand och ryttaren har fått sitta aldeles stilla för att hon inte ska slå över i tölt/pass.
Under en tid (några månader) har jag jobbat henne mycket från marken med lösgörande och sidförande övningar och longerat i trav. Nu börjar hon visa en balanserad trav i linan! Hon liksom svävar fram och man kan öka och minska volten utan att hon faller ur.
Med ryttare är det fortfarande svårt på volten men hon hittar traven fint när man rider rakt fram på jämn väg.
Det jag skulle vilja jobba med nu är att få henne att gå korrekt ställd i volten, både med och utan ryttare, men det är ju lättast att börja jobba utan ryttare. Hon har en tendens att gå ut med huvudet och skjuta in bogen, särskilt i högervarv.
Så min fundering är: Skulle man kanske kunna jobba med inspänningstygel? Har inte använt hjälptyglar på många år och är lite osäker på huruvida de verkligen hjälper. Om man använder inspänning i ett sådant här fall, vad ska man tänka på? Gummiband eller fast inspänning? Mellan frambenen eller i longergjordens sidor? Hur lång stund åt gången?

Nu blir det kanske ett ramaskri här för att jag funderar på inspänning, men det jag vill ha är era ärliga åsikter om huruvida det kan hjälpa oss i det här fallet. Om ni är emot inspänning kanske ni har tips på andra sätt att vissa hästen en korrekt ställning när man longerar.
Jag tar tacksamt emot alla förslag och åsikter!

Sv: Inspänning vid longering i trav

Ska kanske tillägga att detta är en "vuxen" häst, 12 år, som rids regelbundet. Lite rund om magen men i övrigt i bra form :D

generate.php

http://www.pixbox.se/alb_show_id664561_page0.html

Senast ändrad av en moderator:

Så det är att hon inte böjer sig rätt i volten som är problemet, inte att hon inte arbetar med ryggen?
Tror personligen inte på att använda hjälptyglar för att hon ska böja sig rätt i volten. Kan nog lätt bli att hon bara böjer halsen och skjuter ut bogen.
Har ni longerat henne över bommar på små volter? Det kanske kan hjälpa henne att böja sig rätt om ni lägger ut bommarna (föreslår 3 st direkt efter varandra) och gärna så att de är ca 10-20 cm över marken. Tänkt på att inte göra det så länge i början, 10min räcker. Annars så blir det lätt träningsverk...

Hur longerar ni henne, har ni longeringslinan direkt i tränset/bettringen eller använder ni en kapson? Upplever att det ofta är bättre med kapson (eller något liknande) så att man inte fäster linan direkt i tränset/bettringen. När linan sitter fast på nosryggen istället för bettringen så upplever jag att man stör hästen mindre och det finns ingen risk att man drar hästen i munnen om man är ovan vid att longera.

En annan sak jag tänker på med tanke på att hon har svårare för högervarv är om hon har någon låsning. Har ni låtit någon tittat igenom henne så att hon inte har någon låsning som gör att hon har svårt i högervarv? Om det bara är lite skillnad så är det säkert inget. De flesta hästar har lättare för en sida precis som vi människor ofta är höger eller vänsterhänta, men om det är stor skillnad så kan det vara något.

Tack för ett bra svar!
Har precis varit ute och ridit pållan, en tur på grusvägen barbacka. Jobbade med gångartsväxlingar mellan skritt och trav. Hon var trevlig och avslappnad och när jag lyckades rida rätt så gick hon rätt:)

Så det är att hon inte böjer sig rätt i volten som är problemet, inte att hon inte arbetar med ryggen?
Tror personligen inte på att använda hjälptyglar för att hon ska böja sig rätt i volten. Kan nog lätt bli att hon bara böjer halsen och skjuter ut bogen.

Ofta är det så att hon går fint, lagom ställd och arbetar i en fin form en bit (ibland flera varv, ibland bara ett halvt), sedan styvnar hon till och tappar både ställning och form. Kanske är hon inte mogen för mer än korta sträckor i taget?

Har ni longerat henne över bommar på små volter? Det kanske kan hjälpa henne att böja sig rätt om ni lägger ut bommarna (föreslår 3 st direkt efter varandra) och gärna så att de är ca 10-20 cm över marken. Tänkt på att inte göra det så länge i början, 10min räcker. Annars så blir det lätt träningsverk...

Låter som en bra övning, ska testas!

Hur longerar ni henne, har ni longeringslinan direkt i tränset/bettringen eller använder ni en kapson? Upplever att det ofta är bättre med kapson (eller något liknande) så att man inte fäster linan direkt i tränset/bettringen. När linan sitter fast på nosryggen istället för bettringen så upplever jag att man stör hästen mindre och det finns ingen risk att man drar hästen i munnen om man är ovan vid att longera.

Har linan i undre ringen på en vanlig grimma under uppvärmning och longering på stor och fri volt, vill byta varv ofta och det är lätt då. Vill jag ha lite mer kontroll blir det i sidoringen på en stabil remontnosgrimma. Kapson har jag aldrig provat, kanske dags att införskaffa en sådan, verkar vara bra att ha när man som jag är markarbetesnörd:D.

En annan sak jag tänker på med tanke på att hon har svårare för högervarv är om hon har någon låsning. Har ni låtit någon tittat igenom henne så att hon inte har någon låsning som gör att hon har svårt i högervarv? Om det bara är lite skillnad så är det säkert inget. De flesta hästar har lättare för en sida precis som vi människor ofta är höger eller vänsterhänta, men om det är stor skillnad så kan det vara något.

Har också funderat på om det är en låsning men tror nu att det mest är "generell spänning" på grund av oliksidighet och lite andra problem i ridningen. Hon är ganska mycket riden det senaste året men har nu vilat en månad. När vi nyligen satte igång henne efter vilan så var hon oväntat mjuk och fin i både kropp och psyke, mycket trevligare än innan vilan. Nu anstränger vi oss för att inte bygga upp nya spänningar utan leka fram träningen på ett sådant sätt att pållan förblir mjuk och positiv. Har börjat att (mycket försiktigt till att börja med) stretcha henne efter ridningen. Hoppas att det ska vara ett verktyg för att förebygga spänningar men också ett bra sätt att hålla koll på eventuella förändringar så man kan förebygga spänningar och problem innan de blivit alvarliga.

Har du testat tömkörningslongering?
Det vill säga, häst med träns och bett, en longerlina i inner bettring och en i ytter. Ytterlinan runt ändan på hästen, vilande över hasorna (kräver förstås att hästen vänjer sig vid detta först men det skadar ju inte att ha en häst som inte är bakrädd), inner lina kan man trä genom stigbygeln (kan knyta ihop båda stigbyglarna under magen på hästen med ett kort grimskaft så de inte slår mot hästens sidor när den springer). Därmed kan du verka på hästen ungefär som när du rider dvs både inner och ytter tygel.
Om hästen går före med innerbogen, så kan du gunga inner tygeln för att den ska gå ut, eller förstås hålla lite tydligare kontakt med inner tygel och be hästen att inte gå före med innerbogen och var då noga med att hålla emot med ytterlinan så hästen inte bara minskar volten.
Kräver lite träning och koordination av "ryttaren" men det brukar ordna sig efter några gånger.

Lycka till!

Det har jag använt mkt genom åren och är en mkt bra sätt att jobba på. Det är sällan jag någonsin använt mig av longering utom om hästen behöver springa av sig lite innan man börjar jobba.

Till TS:
Min dam har tidigare gärna tagit till grisepass och tömmkörning har gjort mkt gott och nu kan vi tom få till tölt från marken :love:. Hon hade svårt att trava på volt och travade först i racerfart.

Började på stor volt som kryddelydd beskrev bra och sakta men säkert kunde hon trava på mindre volter, gå att länga och korta och ha kontakt med munnen. Vi är inte riktigt där med form i trav under ryttare men det kommer.

Är ingen fan av inspänningar men man kan fästa tömmarna lite olika i gjorden om man vill jobba med det. Har haft det ibland speciellt på stjärnkikare men bara en kort stund.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 129
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 913
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar