Inspänning vid longering, är det nån hjälp?

Blandrastik

Trådstartare
För hästen alltså.
Vet inte om tråden skulle vara på hästhantering eller ridning, men grundutbildning är det ju, så den fick hamna här.
Jag har en fyraåring som är tämligen glapp i formen, speciellt i höger varv. Okej, han är vänsterhänt, tar inte för sig med höger bak. Han går under epitetet "vinglig och vänlig".
Jag fattar ju att det som saknas är styrka och balans, jag skulle så gärna vilja rama in honom, men hela hästen är ibland som ett knippe kokt spagetti både att tömköra och rida. Vad jag gör i dagsläget är att erbjuda en gott stöd, så långt det går, mjuknar och berömmer så fort han hamnar i nån sorts stilla form, massor med övergångar.

Då till frågan, skulle det gagna hästen om jag spände in vid tömköring? Eller skulle jag bara jag slippa se det galppande huvudet, med kvarstående grundproblem?

Nä, inspänning när du tömkör känns som överkurs. Skit i huvudets position och se till att bakbenen verkligen aktiveras när du tömkör. Använder du bommar/cavaletti?

Bommar är ju allmänt stärkande eftersom hästen måste lyfta på fötterna. Din häst är ju dessutom inte så gammal än så formen lär bli stadigare efter hand som den stärker sig. Problemet med inspänning är ju att man inte kan ge eftergift när det behövs tänker jag.

Jag kan relatera till problemet, min unghäst är också sladdrig. Jag tycker nog att arbete vid tygel eller långtygel gav bäst resultat i början för att rama in, alternativt tömkörning på volt där man kunde sätta tömmarna på olika "inspänningssätt" för att stabilisera och underlätta. Fast där tyckte jag att det var svårt för mig att göra, tränaren klarade det mkt bättre. Men jag håller med om att man ju vill kunna ge eftergift, och inspänning blir ju lite trubbigt då.

Jag kan relatera till problemet, min unghäst är också sladdrig. Jag tycker nog att arbete vid tygel eller långtygel gav bäst resultat i början för att rama in, alternativt tömkörning på volt där man kunde sätta tömmarna på olika "inspänningssätt" för att stabilisera och underlätta. Fast där tyckte jag att det var svårt för mig att göra, tränaren klarade det mkt bättre. Men jag håller med om att man ju vill kunna ge eftergift, och inspänning blir ju lite trubbigt då.
Tömkör gör jag, med den "vanliga" inspänningen inner tygel från hand, genom bettring till gjorden. Tror jag fortsätter så. Det är min tränare som vill att jag spänner in honom och jag stretar emot. :)

Tömkör gör jag, med den "vanliga" inspänningen inner tygel från hand, genom bettring till gjorden. Tror jag fortsätter så. Det är min tränare som vill att jag spänner in honom och jag stretar emot. :)

Fortsätt att streta emot tycker jag! :D

Jag personligen ser ingen som helst vits med att tvinga hästarna till en viss form. Det är iofs många som tycker det är toppen och tror att de inte kan jobba i rätt form utan inspänning. Själv tycker jag att de inte hittar sin balans om de tvingas in i något. Sen att de inte jobbar med krökt nacke när de är utan inspänning är inget problem som jag ser, de använder ju sin hals för att hitta balans och jag är i allafall ett balansfreak snarare än ett nosen in freak.

Många 4 åringar är ju lite ostadiga just för att de är unghästar. Jag tror av beprövad erfarenhet att det tar tid hur man än gör. Man kan försöka lösa det snabbare med diverse inspänningar men det tar tid ändå. Och kommer nog lösa sig även utan inspänningar.
Min sladdriga unghäst blev bara gummihals om man spände in och tömköra funkade inte så bra heller. Blev bara gummisladder och spring liksom... Eller så lägger de sig framstupa i inspänningarna och paddlar runt. ..
När hösten lärt sig att hitta balansen med lite kortare kvickare steg så löste det sig och nu kan man tömköra. Just att hitta rätt tempo och balans och sen kunna variera sig brukar vara bra recept. Och tid som sagt... Händer mycket på ett år.
Sen om du gillar och litar på din tränare så prova? Ibland kan det kanske vara befogat med inspänningar några gånger? Funkar det dåligt lär du ju märka det?

Jag blir förvirrad för rubriken gäller longering men sen pratar du om tömkörning ?

Jag anser att ska man jobba hästen logerad på volt i syfte att just jobba och stärka den , bör hästen vara inspänd . Givetvis kräver det en förare som även vet vad den gör men det gäller ju allt .

Tömkörning är ju helt annorlunda där väljer du ju tömsättning utifrån olika arbete/syfte och har två tömmar som balanserar upp .

Jag blir förvirrad för rubriken gäller longering men sen pratar du om tömkörning ?

Jag anser att ska man jobba hästen logerad på volt i syfte att just jobba och stärka den , bör hästen vara inspänd . Givetvis kräver det en förare som även vet vad den gör men det gäller ju allt .

Tömkörning är ju helt annorlunda där väljer du ju tömsättning utifrån olika arbete/syfte och har två tömmar som balanserar upp .
Det har du rätt i, har ingen aning om varför jag skrev så. :) Hjärnsläpp tydligen.
Fast vad min tränare vill är att ha honom inspänd, now mather what, både i longering, tömkörning och även i ridningen i form av graman. Jag vill inte alls. Och longerar gör jag sällan, utan jag tömkör. Jag var ute på nätet och kollade på filmer med just longering och tömköringing (kanske därav rubriken) där jag verkligen ville veta, på vilket sätt det hjälper hästen att vara inspänd. Oavsett jobb sas.

Varför bör hästen vara inspänd?
Exakt vad uppnår man med det? Hur stärker man den då?
Jag kan nämligen inte för mitt liv förstå det så en riktigt bra förklaring vore toppen

Varför bör hästen vara inspänd?
Exakt vad uppnår man med det? Hur stärker man den då?
Jag kan nämligen inte för mitt liv förstå det så en riktigt bra förklaring vore toppen

Longering på lina på volt vilket longering ekvivalerar , så är hästens naturliga respons att springa med bogen ut och kontraställa sig alltsom oftast . Vill man jobba på linan och stärka hästen dressyrmässigt brukar man vilja ge den lite stöd för att undvika felbelastningen som kontrar det man vill komma åt , därför vill man använda sk inspänning inte sällan .
Sen vad folk har för bild av "inspänning" är ju en sak i sig . I mitt fall pratar jag om det man menar med sådan dvs inte ngt som öht påverkar hästens huvud /hals utan bara är ett stöd på volt i lina utan ngn ryttare ovanpå som formar hästen balansmässigt . Inga konstigheter alls .

@cirkus : jag är nog lika förvånad över din förvåning ? Är du möjligtvis lika förvirrad som jag var över att trådens rubrik säger longering och sen är allt prat om tömkörning ? Det är två helt skiljda saker av nämnda anledningar .

Longering på lina på volt vilket longering ekvivalerar , så är hästens naturliga respons att springa med bogen ut och kontraställa sig alltsom oftast . Vill man jobba på linan och stärka hästen dressyrmässigt brukar man vilja ge den lite stöd för att undvika felbelastningen som kontrar det man vill komma åt , därför vill man använda sk inspänning inte sällan .
Sen vad folk har för bild av "inspänning" är ju en sak i sig . I mitt fall pratar jag om det man menar med sådan dvs inte ngt som öht påverkar hästens huvud /hals utan bara är ett stöd på volt i lina utan ngn ryttare ovanpå som formar hästen balansmässigt . Inga konstigheter alls .

@cirkus : jag är nog lika förvånad över din förvåning ?

Hur fäster du inspänningen?

Du menar att de skjuter ut ytter bog och vill ställa utåt? Hmm, mina gör inte så faktiskt

Jag vill inte att mina hästar ska behöva stöd, jag vill att de ska ha egen balans.

Det har du rätt i, har ingen aning om varför jag skrev så. :) Hjärnsläpp tydligen.
Fast vad min tränare vill är att ha honom inspänd, now mather what, både i longering, tömkörning och även i ridningen i form av graman. Jag vill inte alls. Och longerar gör jag sällan, utan jag tömkör. Jag var ute på nätet och kollade på filmer med just longering och tömköringing (kanske därav rubriken) där jag verkligen ville veta, på vilket sätt det hjälper hästen att vara inspänd. Oavsett jobb sas.

Om din tränare anser det hade jag sett mig om efter ngn annan .

Hur fäster du inspänningen?

Du menar att de skjuter ut ytter bog och vill ställa utåt? Hmm, mina gör inte så faktiskt

Jag vill inte att mina hästar ska behöva stöd, jag vill att de ska ha egen balans.

Va ? Vaddå hur jag fäster ? Det finns ju bara ett sätt att fästa longerings inspänning dvs du har två raka tömmar med en gummiring på mitten av vardera töm som löper från bettet till mitten på gjorden . Sen har du din longeringslina . Allt inspänningen gör är att erbjuda stöd på bägge sidor som hästen söker sig på bettet mot . Ofta vill man ha innersidan ett par cm kortare för att få lite ställning inåt i stödet . Ingen av de tömmarna ska öht vara korta eller restrikera hur hästen kan röra sin hals /framdel .

Jag blir jätteförvånad över frågan och att det jag skriver anses vara märkligt ?
Longering av häst är etablerat inte ngt som främjar ngn häst allmänt arbetsmässigt i ngn större grad, utan används mest som inlärning av start, stopp , lite grunder att att jobba runt förare på marken osv . Om man ska jobba hästen vilket i vissa fall med en kunnig förare kan ha en viss nytta i korta pass , så kan det handla om att jogga hästen avslappnat på böjt spår för att den ska hitta takt, slappna av , höja ryggen i avslappning osv . Då brukar det vara en förutsättning att erbjuda stöd för att öht kunna uppnå detta eftersom hästarna annars helt naturligt vill kontraställa sig och springa med utskjuten bog på det böjda spåret. Nej de skjuter ut inre bog , inte yttre . Dvs samma tendens de har även under tömkörning rent naturligt och även när ryttare rider inte sällan . Just för att det är det naturligast enkla för dem . Skillnad är att vid tömkörning har du stöd på ytter och även uppsutten ryttare har det på ett annat sätt .

Senast ändrad:
För hästen alltså.
Vet inte om tråden skulle vara på hästhantering eller ridning, men grundutbildning är det ju, så den fick hamna här.
Jag har en fyraåring som är tämligen glapp i formen, speciellt i höger varv. Okej, han är vänsterhänt, tar inte för sig med höger bak. Han går under epitetet "vinglig och vänlig".
Jag fattar ju att det som saknas är styrka och balans, jag skulle så gärna vilja rama in honom, men hela hästen är ibland som ett knippe kokt spagetti både att tömköra och rida. Vad jag gör i dagsläget är att erbjuda en gott stöd, så långt det går, mjuknar och berömmer så fort han hamnar i nån sorts stilla form, massor med övergångar.

Då till frågan, skulle det gagna hästen om jag spände in vid tömköring? Eller skulle jag bara jag slippa se det galppande huvudet, med kvarstående grundproblem?

Jag tycker det går fint att formge hästar i lina utan inspänningar.
Däremot är det få i Sverige som har den kunskapen och därför är det få som får lära sig det.
Men det går alldeles utmärkt. Och kan man longera korrekt kan man flytta balansen i manken utåt på dem. Då brukar formen komma lättare och genuint till skillnad från med inspänningar.
Det tar inte lång tid att få korrekt form befäst i lina om man vet vad man gör.
Och då menar jag utan inspänning.

Inspänning som formgivare är jag emot.
Hjälptygel för att förhindra ev felbeteende i en skicklig ryttares händer kan jag köpa mer. Men då pratar vi om att den bara tar i i ytterlägen och inte verkar formgivande och konstant.

Jag skulle heller inte använda inspänningar för att fixa formen/balansen. Den måste/behöver hästen hitta själv. Endast om det finns ett mycket allvarligt felbeteende kan detta vara till hjälp, men bara för att komma tillrätta med problemet, aldrig för formen/balansen.

Longering på lång lina tror jag inte är någon höjdare rent generellt, korta stunder då och då, för att hitta lite avslappning, men aldrig för något formarbete eller balans eller som något återkommande grundarbete. Då är det arbete från marken som är effektivast, flytta kroppsdelar, typ att man går med hästen runt, eller har en något kortare lina, och jobbar med att flytta hästens kroppsdelar i sidled. En utskjuten bog beror på att hästen "tappat" rumpan, den vinklar inte om, utan går rakt på med rumpan, då ber man hästen flytta ut rumpan i sidled, så att den korsar bak, fortfarande som den går framåt, tappar hästen bogen istället "paddlar på med rumpan utan att vinkla och hänger på innerbogen" ber jag den flytta ut bogen i sidled så att den rätar upp sig. Så håller jag på, flyttar lite rumpa, flyttar lite bog, tills jag får några steg i hyfsad balan, då får den gå på rakt om den vill igen. Tänk inte rund volt, tänk åttkantig volt, rakt fram, böj/ställ, flytta och gå rakt fram igen. Det pendlar gärna rejält i början, hästen skjuter ut ytterbogen, tappar/hänger på innerbogen, om vart annat, men det räcker med något några steg i balans här och där så är man på rätt väg och det blir längre och längre sträckor som hästen kan hålla balansen/formen. Balans/form är inte något mekaniskt, det är något hästen måste känna sig fram till själv, då blir den också beständig sen.

Longering med inspänning ger inte så mycket, hellre tömköra på volt och då kunna ge ett stöd med tömmarna.

Ser ingen mening med att ha inspänning på unghäst, är den vinglig så får man se till att stärka den. helst ute i naturen över stock och sten, inte genom att dra in nosen och harva runt på ridbanan..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka