Insläpp i stort stall

Ponsse

Trådstartare
Min ponny stor inackorderat i ett stort stall. Tre st ponnys och ca 15 storhästar. Man har ungefär ett halvt insläpp per månad, så vi brukar alltid dela på insläppen.

Men den här månaden måste jag ta in själv. Och jag har redan panik :crazy: De flesta hästarna är rätt snälla att leda, men så finns det 5 st som är jävliga. Vi har redan problem med insläppen i stallet och jag vill egentligen inte vara jobbig och be någon hjälpa mig.

Men vad gör man? Tar in och hoppas på att alla överlever? Eller ska jag prata med någon?
Alla andra klarar ju att ta in hästarna själva så då känner man sig så töntig :grin:

Sv: Insläpp i stort stall

Är hästarna "erkänt" stökiga, alltså är det fler som upplever dem så?

I så fall hade jag pratat direkt med de berörda ägarna och förklarat min oro. De vet ju förmodligen om problemet, och vill säkert inte att något ska hända deras hästar heller. Det finns ju en viss risk även för hästens säkerhet när den som hanterar den är osäker. :)

Hade det varit min häst i så fall hade jag tagit in den själv den dagen, eller bett någon som känner sig säkrare att göra det. Kan ingen hjälpa dig kanske det går att ordna så att några hästar lämnas kvar ute som sällskap, och så lägger du bara ut hö till dem i hagen utan att ta in dem.

Allt brukar gå att ordna, bara man vill, och har man en stökig häst får man stå ut med lite kompromisser tills man uppfostrat den bättre! ;):angel:

Kan du inte "öva" på att ta in de svåra hästana när det är folk i stallet innan du ska sköta det själv? Kanske kan fråga ägarna eller någon du litar på i staller vad du kan göra för att dom ska sköta sig.
Är du osäker tycker jag dock inte att du ska ta in själv... kanske inte behöver be om hjälp av någon i stallet om det känns dumt. kolla om någon kompis kan följa med (gärna någon med hästvana), så vet du iaf att det finns någon som kan hjälpa dig om du krånglar.
Sen är det ju också frågan om hur dumma dessa hästarna är också... är dom dumma/ouppfostrade på riktigt tycker jag verkligen inte att du behöver/ska ta ansvar för att ta in dem själv!

Eftersom du känner dig nervös så ska du be om hjälp! Ingen tvekan om saken. Du tar ju faktiskt ändå ansvar för andras hästar vid insläpp och du ska INTE ansvara för hästar du inte litar på bara för att du har insläppet. Be om hjälp, alternativt håll en dialog med ägarna till de knepiga hästarna. De kanske vill komma och ta in sina hästar själv om du ärligt säger att du inte vill leda deras hästar. Kanske kan de även vara snälla och visa dig om de har några särskilda sätt att hantera sina hästar för att det ska fungera.

Du ska absolut inte sätta dig själv i en obekväm situation med andras hästar som du inte litar på. Det är inte töntigt att inte vilja sätta sig (och andras hästar) i en situation som kan komma att bli farlig. ;)

Så stå på dig och se till att få hjälp! :)

Svarar alla

Vissa av hästarna är erkänt jobbiga, är väl 3 st som alltid är jobbiga, men om det blåser blir alla lite tossiga :crazy:

Men det är nog dessa tre hästar som jag tycker är jobbigast. Det dumma är att två av hästarna står i samma hage, och om man har insäppet själv måste man ju ta en och en, och då blir dom ännu mer stressade.

Och jag brukar träna på att ta in hästarna i veckodagarna, men endast hjälpa till med ngn häst då och då, men såfort någon annan är med blir jag inte lika nervös.

Tycker ni att jag ska prata med endast denna ägare? (Det som är ÄNNU dummare är att pga ett missförstånd förra månaden för det denna ägare som tog in alla hästar på min dag :crazy:). Plus att vad jag förstått det som är det ett väldigt känsligt område. Någon annan i stallet har sagt samma sak till dem, och de blev tydligen väldigt sura.
Eller tycker ni att jag ska prata med stallägaren och se vad hon säger? I rädsla av att hon ska berätta det för andra och jag ska bli kycklingen i stallet ;)

Senast ändrad:

Har du inte någon du kan få sällskap av då? Om inte så tycker jag du ska lägga fram det på ett genomtänkt sätt, antingen till ägarna direkt eller till stallansvarig, visa med det du säger att du är mån om att det inte ska ske en olycka eller bli något fel. och att du känner dig osäker på att du klarar att genomföra det på ett bra/tryggt och säkert sätt.

Sen kan man ju kanske undra om inte insläppsrutinerna borde ses över om det alltid är mer eller mindre rörigt vid insläpp... är ju väldigt jobbigt både för folk o fä!

Tråkigt att stämningen är sådan i ditt stall. Jag som hästägare hade uppskattat att någon erkände svårigheten ifall denne är osäker och någon av mina hästar är dum! Jag vill inte att någon ska behöva vara rädd och dessutom är jag inte intresserad av att min/a häst/ar kommer lös/a.

Finns det ingen stallkamrat som du har lite förtroende för som kan ställa upp och hjälpa till mot att du hjälper honom/henne med ngt en annan gång?

Jag har ingen direkt nära stallkompis. Faktiskt bara jag som står kvar av alla i fd kompisgänget :crazy:.

Min ena kompis jobbar i stallet, och jag brukar hjälpa henne med insläpp på vardagar så att hon ska hjälpa mig på helger. Förra månaden skulle jag åka utomlands den helgen och hjälpte henne lite extra på vardagar, men när "mitt" utsläpp väl var glömde hon bort det och la över hela skulden på mig :eek: och därför har jag nu ett helt insläpp själv.. (och kompisen åker iväg, så jag kan inte tvinga henne att vara med).

Jag ser inte att du har så många val, antingen ber du inte om hjälp utan chansar på att allt går bra (kanse inte det smartaste alternativet), eller så ber du om hjälp och erkänner att du är lite osäker.

Håller med dem här ovan som skriver att hästägaren såklart är rädd om sin häst och inte vill att varken du eller den skadas. Tråkigt att du känner att det inte är ok att fråga och be om hjälp i stallet, men först och främst handlar det ju om säkerhet för människa och häst.

Hoppas allt löser sig till det bästa!

KL

Jag vet hur det är att vara ägare till en sån häst som inte alla vill ta in, Som inte alla kanske vill gå förbi i gången. m.m

Och om ngn hade kommit till mig och sagt att jag vågar inte ta in henne. Då hade jag åkt dit och gjort det själv eller skickat ngn annnan som vågar om inte jag hade kunnat.
Men jag förstår att det känns jobbigt att prata med dom om det om andra redan provat med mindre lyckat resultat..

Lycka till!

Hellre kycklingen i stallet än att vara "anledningen" till skador eller skada sig själv tycker jag! Om hästägaren inte kan ta att du känner dig osäker med dennes bråkiga häst tycker jag att det är hästägaren som har problem.

Våga be om hjälp, tycker dom att du är kyckling så får dom göra det. Säg bara att du inte äventyrar säkerheten bara för att jag känner mig osäker med dessa hästar.

Jag är ägare till en häst som har lite attitydsproblem med nya människor, det hjälper ju inte om jag skulle tycka att de som hanterade henne är riktiga fegisar...

Stå på dig!! :)

Jag smsade stallägaren, där jag skrev att jag tycker att det är jobbigt och frågade henne vad hon tyckte att jag skulle göra. Hennes svar blev: skriv på tavlan och fråga om någon kan hjälpa dig. Är ju ingen förutom vi som jobbar här som tar in hästarna själv.

Ska testa att skriva på tavlan och se om någon vänlig själ vill hjälpa mig:) annars får jag väl ta in hästarna själv helt enkelt :crazy:

det är inget fegt i att be om hjälp, tvärtom :) går ju dessutom mkt fortare om man är 2. Jag stod i ett stall för många år sen då vi hade ut och insläpp ca 2 ggr i månaden, jag AVSKYDDE insläppen pga alla hästar i 2 hagar, ston för sig och valacker för sig. Var ca 20 hästar och det var ett helvete att hålla ordning på dom, vissa totalt ouppfostrade och vissa supertrevliga. Men jag bad om hjälp efter 3 intag då jag nästan höll på att bli nersprungen, då fick det vara nog.
Inget pinsamt med det, snarare tvärtom, bättre förekomma än förekommas, ingen vill ha skador, vare sig på häst eller människa :)

Lycka till!

Kan du inte prata med de andra och höra om inte ni han komma överens om att vara två på insläppen en tid tills du känner dig säker då? Det blir ju fler pass iom att du går med de andra vid deras pass också, men det kanske det kan vara värt för att få bli lite "varm i kläderna"? Det låter ju inte bra att du skall känns dig rädd att hantera vissa hästar, då är ju risken att ngt går snäll rätt hög :(

Prata med de andra, jag är övertygad om att de inte heller vill att du hanterar deras hästar med rädsla & oro i kroppen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 235
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 665
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama