inskolning dagis ..

klockmalva

Trådstartare
jag blir gråhårig på hur man ska göra det här med inskolningen.
hur gjorde du/ni och varför och hur gick det?

Sv: inskolning dagis ..

Det brukar väl förskolan bestämma? Oftast har de ju en modell som alla barn som börjar där följer. Vi hade tredagarsmodellen, som verkar rätt vanlig nuförtiden. Det gick bra.

Dagis bestämde, de körde en viss metod sa de (3 dagarsmodellen), men egentligen verkade de mest ha den som grund och göra som fungerade bäst för de olika barnen (inget barn gick nog fulltid de första två veckorna så man ska antagligen vara beredd att skola in i alla fall så länge). Tror det är dumt att hitta på egen metod att använda, de har väl oftast flera barn att skola in och lång erfarenhet.

å jag tänkte mer på vem som skötte inskolningen... om man är två föräldrar.

så här: (dagens rörigaste):

vem ska sköta inskolningen? hjälps man åt?
det kommer troligen vara mannen som hämtar o lämnar de flesta dagarna. :)

Båda för de flesta på vårt dagis. När det gällde oss var det ju mest pappa eftersom han precis varit föräldraledig (ändå inte kommit tillbaka till jobbet helt) o jag tog ngn dag här eller där. Tror inte det spelar ngn roll.

å jag tänkte mer på vem som skötte inskolningen... om man är två föräldrar.

så här: (dagens rörigaste):

vem ska sköta inskolningen? hjälps man åt?
det kommer troligen vara mannen som hämtar o lämnar de flesta dagarna. :)

Är det tredagarsinskolning tror jag det blir onödigt rörigt om föräldrarna dessutom ska turas om de tre dagarna. Vi tänkte inte så mycket på det, det råkade bli pappan eftersom han var föräldraledig de sista veckorna innan. Jag upplevde inte att det spelade så stor roll, inskolningen är ändå en väldigt kort del av dagistillvaron, det viktiga är väl att någon förälder är med.

Första inskolningen, då vår son var ett år, var två veckor tror jag. Vi var med båda två. Vid andra inskolningen var han drygt tre år och den pågick någon vecka. Då var bara jag med. Inskolningen för barn nr 2 varade också i någon vecka och då var också bara jag med.
Sista inskolningen, när båda två började nytt dagis samtidigt och på samma avdelning, höll på i 3-4 dagar. Då var vi båda med. Stora sonen var då 5,5 år och lilla nästan 3.

14 dagars inskolning på 1,5åring/ar. Fungerade finfint, jag hade inte varit intresserad av en 3-dagars modell. Nu kommer vi mest troligt att byta förskola till vår minsting nu efter sommaren (han är då 2 år). Då antar jag att inskolningen kommer att bli kortare eftersom han han redan är "förskolevan", och det är mest frågan om att lära känna den nya personalen/barnen än att vänja sig vid att vara utan föräldrar delar av dagen.

Man får väl helt enkelt lyssna på barnet, vissa behöver längre inskolning, andra kortare. Med en 14 dagars inskolning så kan föräldrarna gott turas om (om man vill det), föräldern är ju mer eller mindre passiv hursom helst.

Det är ju inte sagt att man får välja, det dagiset vi fick plats på har liksom alla dagis i närheten tredagarsmodellen, då får man inte hänga där i två veckor som förälder, även om man vill. Tackar man nej så är man inte garanterad en plats på ett annat dagis.

Nu var vi nöjda med inskolningen, som funkade bra, men jag menar bara att det inte är alltid som man som förälder har den valfriheten.

Vi har gjort båda varianterna och jag föredrar "tredagarsmodellen" helt klart. Däremot så har dom förskolor jag varit kontakt med som kör tredagarsmodellen inte den skrivet i sten, ser man att barn behöver mer föräldrastöd så går det att ordna. Däremot är det i väldigt få fall som den snabba inskolningen inte fungerat..

Tack ska ni ha för era svar!
det var väldigt intressant att läsa. jag hade fått för mig att det var "antingen eller" som skulle göra inskolningen men det kanske är lika bra att ta ett djupt andetag och se tiden an och avvakta placering..

Det är ju inte sagt att man får välja, det dagiset vi fick plats på har liksom alla dagis i närheten tredagarsmodellen, då får man inte hänga där i två veckor som förälder, även om man vill.

Det hade jag ifrågasatt starkt hos ansvarig rektor. Jag menar, om du som passiv förälder är där och "hänger" i 2 veckor förstår jag inte riktigt vad personalen skulle kunna göra åt det? Eller vilja göra åt det?
De kan ju knappast handgripligen kasta ut en?

För ett barn där inte 3 dagars modellen fungerar låter det grymt barnovänligt att förneka föräldrastöd. Jag tror det skulle vara svårt för rektor att motivera att man som förälder inte får vara där.

För ett barn där inte 3 dagars modellen fungerar låter det grymt barnovänligt att förneka föräldrastöd. Jag tror det skulle vara svårt för rektor att motivera att man som förälder inte får vara där.

Vän till migs barn klarade inte 3-dgrs modellen. De fick lösa det med kortade dagar, dvs föräldrarna var inte kvar på dagis men barnet fick vara där korta stunder i taget. Efter ett par veckor var det inga problem.

Det hade jag ifrågasatt starkt hos ansvarig rektor. Jag menar, om du som passiv förälder är där och "hänger" i 2 veckor förstår jag inte riktigt vad personalen skulle kunna göra åt det? Eller vilja göra åt det?
De kan ju knappast handgripligen kasta ut en?

Jag vet inte, nu funkade det ju bra för oss, så det fanns ingen anledning att kämpa sig kvar och kräva längre inskolning. Dag fyra, när barnen var där ensamma, så skulle man däremot vara standby, och om det gått åt pipsvängen hade de ringt efter en. Så jag gissar att om det blivit total katastrof, och barnet blivit hysteriskt otröstligt så snart föräldrarna var borta, så hade man väl försökt hitta en annan lösning.

Men som det var upplagt, och efter vad som sades, så var det tre dagars inskolning som gällde för alla, punkt. Jag tror ju knappast de hade kallat på polis för att få bort en från förskolan dag fyra, men vilken vettig människa vill stanna på ett ställe där personalen gör det klart att det är meningen att man inte ska vara där? Att tvinga sig in mot personalens vilja? Så skulle inte jag vilja starta mitt barns förskoletillvaro, i vilket fall.

Jag kan hålla med om att det kan verka lite fyrkantigt, och jag vet andra dagis som är mer flexibla med inskolningen, men så var det på vårt dagis, i alla fall. Tack och lov gick inskolningen bra, så bristen på flexibilitet blev aldrig ett problem för vår del.

Gällande personalens vilja kontra mitt barns välbefinnande så hade jag definitivt prioriterat mitt barns välbefinnande. Vilken vettig människa hade inte gjort det?! Men det var ju skönt för er att det inte på något sätt blev "skarpt läge" utan att det fungerade bra som det var tänkt.

Alltså, hade jag så lite förtroende för personalens omdöme att jag ansåg att de gjorde helt fel bedömning av mitt barns behov, och övervägde att tvinga mig kvar mot deras vilja, då skulle jag inte vilja ha mitt barn på det dagiset alls. Man vill väl inte lämna sitt barn med människor man tycker är helt blinda och inte begriper sig på barnets behov?

Jag ska erkänna att det var lite med hjärtat i halsgropen jag lämnade den där fjärde dagen, för det kändes väldigt kort med tre dagars inskolning, men nånstans litade jag ju på att de visste vad de gjorde, och skulle ringa ifall det blev katastrof. Och de hade ju rätt, det gick ju bra. Jag tänkte som så, att visserligen känner jag mitt barn mycket bättre än vad de gör, men å andra sidan har jag aldrig skolat in ett barn förr, och de är proffs på det. Så om de säger att det kommer att funka så får jag nog tro på att de vet vad de säger.

Så tänkte jag i alla fall.

Alltså, hade jag så lite förtroende för personalens omdöme att jag ansåg att de gjorde helt fel bedömning av mitt barns behov, och övervägde att tvinga mig kvar mot deras vilja, då skulle jag inte vilja ha mitt barn på det dagiset alls. Man vill väl inte lämna sitt barn med människor man tycker är helt blinda och inte begriper sig på barnets behov?

Jag sätter inte ett exakt likhetstecken mellan en ovilja att ha mig kvar där som förälder (det kan ju bero på allt från påtryckningar uppifrån, från andra i personalgruppen eller dåligt självförtroende och därmed rädsla för att "granskas") och att absolut inte kunna se till mina barns behov. Däremot anser jag att mina barns behov är klart prioriterade framför personalens och att jag känner behoven bättre än en pedagog som träffat barnet i 3 dagar.
Ansåg jag att mitt/mina barn hade behov av att en förälders närvaro ytterligare dagar så hade jag genomfört det hursom. Och det gäller oavsett om jag och personalen hade olika uppfattningar om att barnet behövde fortsatt stöd eller ej.

Hade motståndet varit så starkt att jag ansett att det var onormalt och att det påverkade mitt barn negativt eller att jag misstänkte att de var helt ignoranta inför mitt/mina barns behov så hade jag ju hamnat i sitsen att jag blivit tvungen att byta förskola.

Men jag tror det är ytterst ovanligt med så "fyrkantiga" förskolepedagoger. Sedan kan de ju tala om sina önskningar om att föräldrarna endast ska vara där ett visst antal dagar men står man på sig tror jag inte alls att det är en omöjlighet att få vara där som passivt stöd ett par dagar till.

Jag hade också haft hjärtat i halsgropen 4:e dagen eftersom jag spontant tror att 3 dagars inskolning är väl kort för många (märk väl, säkerligen inte precis alla) små barn.

Senast ändrad:

Jag håller med Sar här. Man måste lyssna till sitt eget hjärta. På min dotters första dagis uttalade personalen att de uttryckligen ville att man skulle lämna i hallen för att inte störa verksmheten.

Det fungerade inte för min dotter i början som då blev fullständigt förtvivlad. Så för mig var det självklart att följa med in 5-10 minuter så hon kunde landa och jag lämna utan minsta pip. Men det var lite pressande eftersom jag visste att personalen ogillade det.

Det "roliga" var att några månader senare kom det uttryckliga order från personalen om att föräldern måste komma med in med barnet för det störde verksamheten så mycket om en fröken måste var i/nära hallen.:D

Jag bytte faktiskt dagis sen (inte bara pga av det, men att vi hade grundläggande olika syn var delorsak).

När jag skolade in barn nr 2 på vårt nya dagis så jobbade jag halvtid första månaderna vilket innebar att hon första tiden bara gick ca 8-10:30 och sen någon månad där jag hämtade henne direkt efter vilan vid 14. Det var den mest perfekta inskolningen/mjukstarten. Men det är inte alla förunnat att ha råd med det.

Kan tilläggas att mina barn aldrig varit såna (som små) som älskat förskolan och velat stanna kvar när jag hämtar, hade de varit såna hade jag aggerat annorlunda.

Liknande trådar

Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
958
Senast: Dunet
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 581
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 101
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Favoritdrinkar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar