Insektstäcke

Kalinka

Trådstartare
Nu har ju tyvärr några myggor kommit fram :( och påminnt mig om att det är dax att planera året inköp av insektstäcke...
Jag är inte i behov att ett heltäckande exemtäcke utan bara så att pållan får lite mindre klägg/mygg på sig.
Det finns ju tyvärr en uppsjö :eek: och det är ju inte lätt att veta vad som är värt pengarna....*suck* Vad tycker ni om de olika som finns? Hööks har ju egna, börjes har ju, bucas (som jag funderat på mest), riffraff, event och så har väl horseware om jag inte missminner mig...säkert så har jag glömt nåt med?! :smirk:

Vilka märken är bäst? Mest hållbara? (Iof så beror det väl en del på hästen men min häst är ganska stillsam av sig, möjligtvis något race ibland men väldigt sällsynt att hon rullar sig.) Dock är hon stor och grov och behöver minst 155 cm. Så täcket behöver vara av bra passform med bra storlek på.

Jag har ett bucas flugtäckte med hals (kryssgjordar, dubbla bogspännen)... men... hästen får så grymma skav på bogen av det om har har det i hagen. Till "lillhästen" kör jag med exemtäcke då hon är väldigt känslig för knotten och "sväller upp", men till min stora pålle finns det inget i rätt storlek.

Jodå, min dotter frågade envist häromdagen "mamma, är det myggor som flyger där?", "näää", svarade jag varenda gång men tji fick jag för det landade precis en på hästen efter det.. :mad: :crazy:

Vad mig beträffar (som svullnar upp rejält av mygg mm) så kunde man vara utan dem, de ger så mkt merproblem istället... :(

usch...lider med er som har känsliga pållar...men jag vet en del hästar som haft täcken och de har varit ifrån Bucas och ifrån Boett

Är det just det bucas hästen får skav av eller är det andra täcken också?

Min häst är väldigt känslig på sommaren, pälsen blir lätt bortskavd och passar man inte henne så kan hon få skav.
Värt att tänka på kanske.

De som har haft bucas, vad har de tyckt?
Det är ju liksom det jag har haft mest i åtanke men sen så vill jag ju inte kasta 1200:- (eller vad det nu kostar) i sjön om det inte är bra. Iof så är det ju så individuellt, men man kan ju få lite mer kött på benen innan man bestämmer sig..

Köpte Events förra året och är supernöjd! :cool:
Rekoomderat det varmt!

lycka till i täckesdjugeln!

Brukar inte gilla Bucastäcken annars men flugtäcket är verkligen kanon. T om min pålle (som verkligen inte gillar täcken) gillade att få på sig det (drog en djup suck av lättnad varenda gång man kom med det...). Hade Bucas-flugtäcke med hals på honom förra sommaren då han fick nån sorts allergisk reaktion på alla mygg och knott. Han hade täcket på sig dygnet runt i ca en månad och det satt jättebra på honom (inget skav eller så och han brukar vara väldigt känslig och få skav av det mesta, speciellt på sommaren då det är varmt). Jag kan definitivt rekommendera Bucastäcket!

Innan jag köpte Bucastäcket kände jag på flertalet andra flugtäcken, bla Hööks, Börjes, three horses (tror jag att det var) men de var antingen för stela eller för mjuka (och glesa så att myggen kunder komma igenom). Har dock för mig att jag tyckte att rambos flugtäcke verkade rätt ok men minnet är inte helt som det skall vara... :confused:

Jag har ett Event, med hals och huva. Det är helt okej, dock lite stelt. Tänkte överdra det till ungpållen, så ska jag köpa ett Rambo Dustbuster till Kefir! Han behöver heltäckande skydd, och det är bra om han inte blr så dammig och skitig...

Bucas är dåligt, bromsarna flyger upp under täcket... Vilket händer om det är för lätt antar jag. Horsewares flugtäcke är också bra.

Ett lycka till lär jag behöva! :smirk: Om jag blir så direkt klokare av detta vette 17... :confused: :D

Det verkar vara väldigt personligt, för åsikterna blir lite blandade om jag säger så.... :D

Har faktiskt inte provat något annat flugtäcke än bucastäcket. Har även ett från H**ks men det tycker jag var så stelt och hårt så det har blivit liggandes. Bucastäcket är ju väldigt mjukt och skönt. Lätt och behagligt + att det är finmaskigare än många andra täcken... så jag TRODDE att det skulle vara det bästa, men hästen blev helt flådd på bogarna efter ett dygn med täcket :crazy: Ganska känslig för andra täcken oxå, men inte SÅ illa. Vet inte riktigt varför det blev så, täcket passar bra storleksmässigt men verkar glida bak och trycker en hel del över bogpartiet.

tur att de inte har kommit hit upp till västerås än :)
är också lite allergisk mot dem.....usch..finns ju inget superbra sätt att bli av med dom på heller...men ja...

Har provat täcket på båda hästarna. Täcket satt bättre på den grövre hästen än på den smäckra, men båda fick bogskav.

Hon har ett bucas innetäcke och det är ok i passformen, men det är ju svårt att säga hur det fungerar i rörelse och under en hel dag.....

Jag får ta och sätta mig och bläddra igenom alla tänkbara täcken och gå på känn verkar det som... :smirk:

börjes billigaste flugtäcke (bucaskopian), är mkt prisvärd! Inte någon hit om man har en häst som måste vara helt skyddad på halsen dock, eftersom att halsdelen inte är så lång.

Jag köpte THERMO MASTER® FLY RUG förra året. Detta täcke har ett nylonfoder precis över bogen vilket gjorde att hästarna var helt dyngsvettiga på bogen en varm sommardag. Nej inget bra alls. Tyckte inte heller om luvan som jag köpte till. Den var alldelens för kort i modellen och satt på trekvart efter någon timme.

Vet du hur det är i maskorna i tygert jämnförelsevis mot bucas täcket?
Det är ju mkt prisvänligare men för den skull är det inte kul om man inte blir nöjd :smirk: Hur är storleken och passformen? Som sagt så har jag en stor häst, både nacke och bog är rejäl.... Är täcket stelare/mjukare?

Vi har ju mkt av allt där jag bor, både klägg/broms och mygg/knott. Knotten är nog inte mkt att göra åt men myggorna kan man ju försöka att undvika. ;)

Liknande trådar

Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 737
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V