Insektstäcke vid körning?

-Catherine-

Trådstartare
Nu närmar sig ju den tiden på året då alla de otrevliga bitande insekterna dyker upp och plågar både människa och djur, gruvsamt till tusen är det.

Men i år skall jag bekämpa dem med alla medel, jag vill kunna hålla igång mina ponnysar trots de otäcka plågoandarna.
Insektsmedel av olika slag finns ju alltid att ta till, med varierande resultat. Men det räcker inte tycker jag, körturerna blir trots att jag duschar ponnyn (och mig) med medel ändå inte de fridfulla och roliga turerna som jag vill att de skall vara :(

Så nu går tankarna till insekts-körtäcken. Men...de verkar inte finnas att få tag i i de små storlekar som mina ponnys (95 & 105cm) behöver.

Dock har jag liggandes ett flertal insektstäcken som blivit kvar från min storhäst, skulle kanske de kunna gå att använda som material för att sy ett körtäcke i passande storlek till mina små?
Eller blir det materialet för "tätt" för en arbetande ponny i sommarvärmen? Hur är det med andasfunktionen i insektstäcken tro?

Jag har aldrig klämt på ett insektstäcke avsett för körning så jag har inte riktigt koll på hur det materialet är.

Ngn här som har erfarenhet och vill bolla ideér med mig?

Sv: Insektstäcke vid körning?

Finns de som kört med täcke utanpå selen vid behov. Blöter man det och låter det rinna av så kyler det rätt bra, vilket också minskar angreppen lite.

Prova! Annars så får du inte reda på om det kan passa dig och din häst.

Ptr

Men ofta så sätter sig de bitande kräken under magen,juver,skapet,insidan av bakbenen och där skyddar ju tyvärr inte täcke. :crazy:

Jag har ett nätkörtäcke som är jätteeffektivt! Mina shettisar klarar sig inte utan det, de blir tokiga utan det. Ideal Equestrian tillverkar. Själv så köpte jag min på en internetbutik med körinriktning...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka