Inse att man inte har tid med hästar!!!!

R_H

Trådstartare
Få henne att inse att hon inte har tid med hästar!!!!

Jag funderar som mamma (till min 21-åriga dotter) hur man skall förklara för sin dotter utan att hon blir sur å arg att hon inte har tid med hästarna????

Hon jobbar mycket, jobbar många olika tider
Sen går hon å gymmar och ute å går med sina kompisar mm.

Jag tror att hon inte har borstat sina hästar på 2v.
Hon stressar när hon mockar å när hon har ridit för att kunna umgås med kompisar mm.

Så snälla!!! Hur skall jag få henne att inse detta?

Hon har en foderhäst som hon vill ut å tävla med i vår och köpt sig en 3åring.
 
Senast ändrad:
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Om hon är 21 år så är det väl upp till henne själv att avgöra om hon har tid med hästarna eller inte. Så länge som de får daglig omsorg i form av mat, vatten, mockning och tillsyn så dör de ju inte av att hon inte rider eller pysslar med dem.
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Jovisst, men jag är med å betalar hälften på allt.
Då skulle jag hellre vilja ha en egen häst att lägga pengarna på
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Vanvårdas inte hästarna så är det ett okej läge. Att hon måste stressa i stallet gör väl mer skada på henne än hästarna. Att hon har kvar sina hästar borde betyda att hon har ett genuint intresse. Annars skulle hon göra sig av med dem och istället ägna sig åt bara de andra sysslorna. Men du skulle ju kanske kunna föreslå medryttare/halvfodervärd som kan avlasta henne lite?
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Jovisst, men jag är med å betalar hälften på allt.
Då skulle jag hellre vilja ha en egen häst att lägga pengarna på
Men då är det ju bara att säga åt henne att hon får prioritera om eller så ryker ditt ekonomiska stöd. Inte alls särskilt svårt faktiskt ;)
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Jovisst, men jag är med å betalar hälften på allt.
Då skulle jag hellre vilja ha en egen häst att lägga pengarna på

Säg det till henne. Och begär att hon själv får stå för alla kostnader till sina hästar och sitt intresse nu. Hon är trots allt vuxen och jobbar =tjänar egna pengar. Klarar hon inte av att betala för två hästar = hon måste göra sig av med en. Hon får bli vuxen helt enkelt.
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Hon har köpt sig 3åringen för att slippa ha foderhäst.
Och då tycker jag det är viktigt att börja handskas å ta tid med 3 åringen
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Men då är det ju bara att säga åt henne att hon får prioritera om eller så ryker ditt ekonomiska stöd. Inte alls särskilt svårt faktiskt ;)

Skrattar!, jo visst men hon fråga om jag kunde hjälpa henne om hon köpte 3åringen.
Så jag vill bara se att hon tar lite mera tid till sina hästar, vilket jag inte tycker hon gör
 
Senast ändrad:
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Som ett par skrivit innan, låt henne betala sin egen hobby. Hon är ju som sagt vuxen, tjänar egna pengar osv.
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Verkar rätt enkelt. Ta en diskussion, tex: "Jag gick med på att hjälpa dig ekonomiskt för att du skulle kunna lägga energi på de här hästarna. Nu tycker jag inte att du är tillräckligt engagerad i hästarna längre och därför tänker jag ta tillbaka det ekonomiska stödet."

Tänker hon till då så kanske hon inser att tiden inte finns eller att hon lägger om sina prioriteringar och faktiskt lägger ner mer tid på hästarna.
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Alla gör ju som de vill..men att betala för en myndig persons intresse som dessutom inte verkar vara så högprioriterat hade jag lagt av med för längesen :crazy:

Som vuxen är ekonomiskt värde och prioritering utefter vad man tjänar en stor läxa alla måste lära sig.

Vill du skaffa en egen häst, gör det och spendera pengarna på dig själv
 
Senast ändrad:
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Men herregud hon är vuxen!

Sluta betala för hennes häst och köp en egen :)
 
Sv: Få henne att inse att hon inte har tid med hästar!!!!

som en 21-årig dotter:

Hade min mamma sponsrat mitt hästägande på vissa villkor och jag inte levde upp till de villkoren hade det ekonomiska stödet rykt efter en varning. Klart det tar emot att inse att det kostar (mycket) pengar att ha häst, och nog kanske jag blir irriterad/sur/arg en stund och tycker att mamma är dum som gör det svårare för mig ekonomiskt... Men man måste ju bli vuxen, och det blir man inte så länge mamma är en ekonomisk trygghet som går in och sponsrar trots att man inte "sköter sig". Låt henne bli arg, hon är vuxen till åldern. Hon kommer över det och lär sig antagligen prioritera.

Upptäckte själv att jag blev mer mån om att sköta hästen minutiöst och träna bra då jag började stå för alla kostnader själv, innan "kostade det ju inte så mycket" så det var inte hela världen om jag inte red liksom. Idag vill jag ha valuta för pengarna jag lägger.
 
Sv: Få henne att inse att hon inte har tid med hästar!!!!

Jag funderar som mamma (till min 21-åriga dotter) hur man skall förklara för sin dotter utan att hon blir sur å arg att hon inte har tid med hästarna????

Hon jobbar mycket, jobbar många olika tider
Sen går hon å gymmar och ute å går med sina kompisar mm.

Jag tror att hon inte har borstat sina hästar på 2v.
Hon stressar när hon mockar å när hon har ridit för att kunna umgås med kompisar mm.

Så snälla!!! Hur skall jag få henne att inse detta?

Hon har en foderhäst som hon vill ut å tävla med i vår och köpt sig en 3åring.

Varför betalar du för hennes häst?
Det tycker jag att man ska göra själv i vuxen ålder.
 
Sv: Få henne att inse att hon inte har tid med hästar!!!!

Hon är vuxen och DU betalar för hennes hobby?

Jag hade dragit in pengarna direkt.
 
Sv: Få henne att inse att hon inte har tid med hästar!!!!

Upptäckte själv att jag blev mer mån om att sköta hästen minutiöst och träna bra då jag började stå för alla kostnader själv, innan "kostade det ju inte så mycket" så det var inte hela världen om jag inte red liksom. Idag vill jag ha valuta för pengarna jag lägger.

Det här håller jag med om.
Jag tog över min häst helt när jag fyllt 19..vi sa eg från 18 men fick hjälp ekonomiskt lite till tills jag skaffat jobb.

Jag tycker att man uppskattar pengars värde på ett annat sätt på så vis att man blir faktiskt bättre på att prioritera allt kring hästägandet och hästen eftersom att man ställs lite mot valet "betala och nyttja eller lägga ner"

Främst för egen del så slutade mycket av shoppandet..idag inser jag att hästen behöver faktiskt inte nya prylar bara för att varje månad :crazy:
Ska jag vara helt ärlig..så kan jag tycka synd om mina föräldrar ibland, så mycket pengar som de lagt ut utöver vad som faktiskt varit nödvändigt..så jag tycker absolut att man måste få sätta en gräns när man känner att "nä, nu räcker det"
 
Senast ändrad:
Sv: Få henne att inse att hon inte har tid med hästar!!!!

Jag som ensamstående mamma har alltid försökt så gott det går att barnen skall få/göra det dom vill.
Min 21 åriga dotter är ganska bortskämd, jag har tagit hand om hästarna i alla år och fixat å donat/putsat mm.
Så visst, det är la mitt fel, men jag har ingen annan hobby, och jag älskar hästar.
Men idag har jag sagt att hon får betala kutterspånen helt själv, jag lever på ett halvt aktivitetstöd. och hon tjänar mycket mer än mig i månaden.
Jag har alltid ställt upp för barnen, sen älskar jag att handla hästsaker ....... fast man har typ allt å lite till.
Men jag skall ta upp lite saker lite då och då för henne så jag inte släpper en bomb direkt

Tusen tack för alla svar.......
Men till hösten tar jag hem min häst, då får hon lämna tillbaka foderhästen
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Jag tycker faktiskt att det är bättre att säga som det är direkt. Jag hade känt mig lurad om någon hade sagt sak efter sak jag skulle betala istället för att direkt säga att jag får stå för mina egna kostnader. Det är ju direkt pinsamt att du står för hennes kostnader om du dessutom har mindre inkomst än vad hon har. Vet hon om hur liten din inkomst faktiskt är? Du får nog sluta curla nu. Jag har också varit ensam med mina barn och velat ge dem allt men det finns faktiskt gränser. Iallafall mina barn hade blivit ledsna om jag hade ljugit för dem på det sättet som du faktiskt gör för din dotter nu. Låt henne bli arg. Det händer inget. Ni lär bli sams igen. Min dotter har fått betala procentuellt nästan lika mycket som jag för sin häst sedan hon var tretton och det tyckte hon var helt okej. Det lärde henne att det är inte gratis att ha häst.
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Varför inte bara sätta dig ner med henne och diskutera igenom om hon verkligen vill fortsätta med hästarna eftersom hon prioriterar så mycket annat. Berätta hur det känns från ditt håll och lyssna på vad hon har att säga..

I min värld känns det lite konstigt att du ska sponsra hennes intresse när hon dels är vuxen och dels tjänar mer än du. Men om det är eran tidigare överenskommelse tror jag att det nog kan vara smart att komma fram till en ny tillsammans istället för att du börjar ändra små saker här och där
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Jag lova att hjälpa henne ekonomiskt när hon köpte 3 åringen, Vi skulle dela på allt tills foderhästen åker hem.
Hon hade inte köpt hästen om jag inte hjälpte henne, hon har inte fast arbete, typ tim och inringnings personal.

Jag vill bara att hon skall ta mera ansvar för sina hästar och prioritera dom först
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 694
Senast: MML
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 856
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 844
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vd
  • Hiss och diss del 5
  • Väder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp