Insamling Casello

Masqueradee

Trådstartare
Hur fungerar det i praktiken?
Alltså jag vill verkligen inte kritisera initiativtagarna men vad händer om man samlat ihop massa pengar (har hört något om att 200´000 redan samlats in) och det är förgäves? Lämnar man tillbaka x-antal kronor till alla som samlat in? Hur gick det till när man samlade in till "silver-Sara"?
Är jag bara negativ som ser alla problem istället för chansen att hjälpa en landslagsryttare behålla hans häst?
 
50 000:- till SHV
150 000:- till Barncancerfonden
Allt över 200 000:- till Douglas, oavsett om det blir till Casello eller ej.

Den där insamlingen kommer ju inte göra någon skillnad i hur det går med Casello, det handlar ju om så extremt mycket pengar.
 
Fattar inte heller poängen! Har han dessutom lurat sin hästs delägare på massa pengar så hur vet man att han inte lurar helt okända människor också? Nej, ingenting för mig. Han har dessutom betydligt mer pengar än vad jag har som han kan spendera istället för att jag ska skänka mina pengar som jag hellre skänker till människor i nöd.
 
Jag skulle aldrig skänka några pengar om jag inte hade garantier för vart pengarna gick.
Känns som det kan vara ett sätt att tjäna snabba cash, genom att skriva en "snyfthistoria" för att folk ska skänka och sen använder man pengar själv, utan att skänka till det som var tänkt från början.

I just detta fall, vet jag inte vad jag tycker, men känns suspekt ja. Ska visst vara samma person som räddat en annan häst, men hur vet vi att det faktiskt var tack vare dom och inte andra medel?

Är det nu man ska fråga om källkritik till insamlingen? Hm.
 
Fattar inte heller poängen! Har han dessutom lurat sin hästs delägare på massa pengar så hur vet man att han inte lurar helt okända människor också? Nej, ingenting för mig. Han har dessutom betydligt mer pengar än vad jag har som han kan spendera istället för att jag ska skänka mina pengar som jag hellre skänker till människor i nöd.
Men hur skulle Douglas kunna lura någon som skänkt pengar? Det är ju inte han som tagit initiativet??

F ö skulle jag inte heller skänka pengar till något liknande, det är en fjärt i rymden jämfört med vilka pengar som krävs.
 
Den situationen var ju helt annorlunda, dels handlade det om helt andra pengar och dels var ägaren positiv till att sälja till Sara.
Fast nu var det inte det jag skrev, det jag ifrågasatte var om de pengar som samlades in då VERKLIGEN gick till Sara och om det finns bevis på det. Så i grunden är frågan fortfarande, kan man lita på dessa insamlingar?
 
Fattar inte heller poängen! Har han dessutom lurat sin hästs delägare på massa pengar så hur vet man att han inte lurar helt okända människor också? Nej, ingenting för mig. Han har dessutom betydligt mer pengar än vad jag har som han kan spendera istället för att jag ska skänka mina pengar som jag hellre skänker till människor i nöd.
Det är lite så jag känner också. Jag har ABSOLUT inga bevis för att Douglas m familj ska ha lurat den andra parten, jag har precis som de flesta andra här väldigt knapphändig information. Men jag känner att denna insamling är så otroligt o-stabil när det finns så otroligt många frågetecken. Har Douglas missat att redovisa pengar/brutit mot kontraktet? Jävlas bara delägarna "för att de kan"? Varför tackar de hela tiden nej till just Douglas bud? Har även läst att delägarna redan från början har Jan Tops i ryggen, men där har jag endast Aftonbladet som "källa".
Det känns som att det är alldeles för många frågetecken och oklarheter, även om det är sjukt bra att det samlas in pengar som jag faktiskt hoppas ej hamnar hos Lindelöw utan hos SHV/BC-fonden :)
 
Ett svar på internet är internet är inget bevis på att pengarna från insamlingen faktiskt gick till ändamålet, jag skulle aldrig bidra till en insamling om det inte finns garantier.
Självklart finns det inga garantier, men jag vet att i alla fall jag fick en väldigt seriös bild av insamlingen till Sara. Att Sara själv engagerat sig och efteråt bjudit in alla i gruppen till "meet and greet" samt gett kontinuerliga uppdateringar har nog bidragit till ökat förtroende. Personerna bakom den insamlingen var personer välkända i fälttävlanskretsar, och samtliga pengar redovisades till fälttävlanskommitén.

Jag har valt att inte stödja insamlingen till Casello, då det känns som en större grej med mer strulig bakgrund, vilken man inte fått full insyn i.
 
Jag är lite splittrad.
Jag har inte deltagit själv då jag inte vet så mkt om historien bakom förutom det som står i Aftonbladet,
Dock så hade jag kunnat vara med i insamlingen för Sara Algotsson då jag tycker idéen är rätt rolig,
Men här med Lindelöw vet jag inte vad som har hänt egentligen.

Hur mkt pengar handlar det om? Och är det bara pengar som behover komma fram? Eller är det ngt annat?
 
Självklart finns det inga garantier, men jag vet att i alla fall jag fick en väldigt seriös bild av insamlingen till Sara. Att Sara själv engagerat sig och efteråt bjudit in alla i gruppen till "meet and greet" samt gett kontinuerliga uppdateringar har nog bidragit till ökat förtroende. Personerna bakom den insamlingen var personer välkända i fälttävlanskretsar, och samtliga pengar redovisades till fälttävlanskommitén.

Jag har valt att inte stödja insamlingen till Casello, då det känns som en större grej med mer strulig bakgrund, vilken man inte fått full insyn i.
Må så ha varit men nu gäller det ju en annan insamling med andra personer bakom, jag är inte den som engagerar mig så mycket i hästnyheter och vad som händer bland eliten, längre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 696
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 553
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 134
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 497
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp