Sv: Inridningstider?
Häst: Islandshäst f.03
Utbildningsnivå: Grundriden i skogen.
Jag började för ett år sedan med de första stegen mot inridning, dvs allmän hantering (islänningar hanteras ju inte nåt speciellt som unghästar). Vi vande vid täcken, sadel, promenerade mycket och hon var med som handhäst några gånger. Avslutade den perioden med att sitta upp när en medhjälpare höll i henne. Vi tränade från september till november ca 2-3dgr/v, sedan blev det vila. I April i år så började jag med inridningen, löslongerade i rundpaddock och började sitta upp och rida. Hon har haft korta viloperioder om ca 2veckor åt gången när det behövts. Nu har hon dock ridits sedan september 3ggr i veckan och vi kommer fortsätta till slutet december.
Om man skall skriva lite mer om vår utbildningsnivå så är vi verkligen nybörjare. Vi har bara ridit i skogen, och lärt oss allt eftersom, jag har tyvärr inte haft någon medhjälpare för att göra det mer proffisionellt. Började ha bett i munnen för ca 2v sedan, men har fortfarande tygeln i nosgrimman bara. Nu i dagarna har vi ridit i paddock för tränare för första gången och fått specifika övningar att träna på. Kveikja stormtrivdes -hon tyckte det var jättekul med lite tankearbete, det märktes. Hon har nog haft lite tråkigt att bara lulla i skogen... Men att vi har tagit det såpass här lugnt tror jag har varit bra, kveikja verkar iaf nöjd och glad över ridningen och har aldrig direkt bråkat/ifrågasatt.
Planen för framtiden är att uppta ridningen i feb-mars nästa år och då först repetera vad vi lärt oss och sedan fortsätta rida för tränare 1g/mån och förhoppningsvis kunna töltsätta under sommaren. Sen räknar jag henne som ridhäst, men jag ger fortfarande alltid vintervila dec-jan varje år.
Här är vi första gången med bett under ridning (fast som sagt tygeln i nosgrimman bara)