Inridningstider?

H

Hilona2003

Har iaf fått för mig det är många som låter sina hästar ridas in nu under hösten.
Frågan är hur ofta/länge och under hur lång period din häst rids?

Skriv gärna vilken ras din häst är, hur gammal den är, hur långt ni har kommit, hur mycket den ska lära sig osv osv, kanske om ni har några speciella mål inom ett par år osv! Allt ni kan komma på som kan vara intressant/kul att veta! :)

Sv: Inridningstider?

Vi börjar med våra 2åringar nu på hösten.Dels för att kunna ta det i den takt den hästen behöver och dels för att det finns mera tid.(Inga tävlingar,championat,premieringar,semestrar osv)

Målet är treårstest till att börja med,sedan ev försäljning eller att gå vidare i championaten.(Om det passar hästen)

Likaså här, min 2åring rids också in nu, och vi hämtar hem honom från där han rids in om 2 veckor, och då ska jag rida honom lite till här hemma innan han ska vila under vintern. Eller ja, vila från ridning i alla fall.

Hur länge rids de per gång och hur ofta?

Under pågående inridning så rider vi tre dagar och vilar en, men det räcker med 10-15 min.Är det någon som är lite känslig så kan det hända att vi gör det två ggr per dag 5-10 minuter.

Det viktigaste är att få in en rutin på att man ska stå still när man går upp och att acceptera ryttaren.Sen hur fort det övriga går beror på hästen själv.Vissa individer kan man börja trava på direkt om de vill......allt går ut på att vänta ut dem och se i vilken takt de kan utvecklas.

På 4-6 veckor kan de skritt,trav och galopp på fyrkantsspåret.

Han var 2,5 år när hanblev inriden, skickade iväg honom 1 mån (aug) han kunde då ridas i trav, skritt galopp i lina. Även komandon i longeringen. Sen fortsatte jag att rida i ca 5 min 2-3 dagar i veckan under sep. Han blev riden endast i skritt o trav på ridbanan.
Sen fick han vila ända tills mitten av jan då vi började med 5 min pass igen.

Okej :)
Kan vara lite bra att få ett hum om hur ofta och länge de rids innan jag får hem honom. Sen ska jag ju självklart höra med Mattias också och utgå från vad han säger, han har ju ändå rätt bra koll tycker jag :) Men roligt att höra hur andra gör!

hehe, min totto skrittade, travade och galopperade även på 20 m volter (enstaka), efter 3 ggr :) Balanserat o fint på tygeln, givetvis unghästform men ändå på tygeln, i alla gångarter :) Jätteduktig, men tilläggas kan ju att han har en riktigt bra balans och det har visat sig vara bar att stå på bakbenen o leka med lille bror :angel:

När min var 2,5 förra året satt vi in honom. Sen tog vi upp insittningen på våren som treåring och då skrittades han i upp till 20 minuter med ryttare. Sen hade han vila under tre månader i somras och nu är han igång igen med den riktiga inridningen. Han rids två dar i veckan i 20-30 minuter. Skritt och trav fungerar bra och galoppen ska vi snart prova på.

Mellan ridpassen tömkör/longerar jag en del och så får han sin vila också givetvis.

Planerna är att han ska kunna gå hyffsat i skritt, trav och galopp till årets slut nu och att vi ska rida ut mer i terrängen minst en dag i veckan också så han får bygga upp sig lite mer.

I januari är det tänkt att han ska få vila lite från ridningen, dock fortfarande tömköras och löshoppas och sånt där. Sen ska han ridas igen fram tills betet 2008 :).

Men vi får se hur allting går nu med honom.

Häst: Islandshäst f.03
Utbildningsnivå: Grundriden i skogen.

Jag började för ett år sedan med de första stegen mot inridning, dvs allmän hantering (islänningar hanteras ju inte nåt speciellt som unghästar). Vi vande vid täcken, sadel, promenerade mycket och hon var med som handhäst några gånger. Avslutade den perioden med att sitta upp när en medhjälpare höll i henne. Vi tränade från september till november ca 2-3dgr/v, sedan blev det vila. I April i år så började jag med inridningen, löslongerade i rundpaddock och började sitta upp och rida. Hon har haft korta viloperioder om ca 2veckor åt gången när det behövts. Nu har hon dock ridits sedan september 3ggr i veckan och vi kommer fortsätta till slutet december.

Om man skall skriva lite mer om vår utbildningsnivå så är vi verkligen nybörjare. Vi har bara ridit i skogen, och lärt oss allt eftersom, jag har tyvärr inte haft någon medhjälpare för att göra det mer proffisionellt. Började ha bett i munnen för ca 2v sedan, men har fortfarande tygeln i nosgrimman bara. Nu i dagarna har vi ridit i paddock för tränare för första gången och fått specifika övningar att träna på. Kveikja stormtrivdes -hon tyckte det var jättekul med lite tankearbete, det märktes. Hon har nog haft lite tråkigt att bara lulla i skogen... Men att vi har tagit det såpass här lugnt tror jag har varit bra, kveikja verkar iaf nöjd och glad över ridningen och har aldrig direkt bråkat/ifrågasatt.

Planen för framtiden är att uppta ridningen i feb-mars nästa år och då först repetera vad vi lärt oss och sedan fortsätta rida för tränare 1g/mån och förhoppningsvis kunna töltsätta under sommaren. Sen räknar jag henne som ridhäst, men jag ger fortfarande alltid vintervila dec-jan varje år.

Här är vi första gången med bett under ridning (fast som sagt tygeln i nosgrimman bara)
gangarter.jpg

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 434
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka