inridningsfunderingar..

Kivina

Trådstartare
jag har fått lov att låna en häst till hösten då jag ska gå montélicensutbildning. Problemet är att denna hästen inte är inriden, utan det ska jag börja med under nästa månad.
Själva inridningen kommer ju inte att vara nått större problem, utan det jag funderar mest över är hur jag ska utbilda honom.. Det som egentligen behövs i montén är ju start, stopp, sväng, och allt det här kan han juh från travet.

Visst förstår jag ju också att hästen måste ridas 1-2 ggr i veckan, för att vänja den vid ryttare.

Jag tror inte att jag kommer att lära honom galopp med risk för att han tycker det är så kul å börjar hoppa i loppen.

Hur skulle ni ha gjort??

Sv: inridningsfunderingar..

Jag börjar alltid med KORTA pass, även om en travare startar så har de inte de rätta musklerna i ryggen.

Mina är i princip bara ridna i skritt hemma med målet att bära kroppen bra och arbeta med ryggen.

Angående galoppen tror jag att de flesta hästar är smartare än så, när vi hade ponnyer så tävlade vi både monté och galopp med dem.

Min ena är galoppintervallad innan jag köpte honom och jag hade travat på honom EN gång innan vi började montékursen. Jag vet också att han BARA är skrittad och galopperad under sadel innan och han fixar det ändå.

/// ghost

Sv: inridningsfunderingar..

Carran82 skrev:
jag har fått lov att låna en häst till hösten då jag ska gå montélicensutbildning. Problemet är att denna hästen inte är inriden, utan det ska jag börja med under nästa månad.
Själva inridningen kommer ju inte att vara nått större problem, utan det jag funderar mest över är hur jag ska utbilda honom.. Det som egentligen behövs i montén är ju start, stopp, sväng, och allt det här kan han juh från travet.

Visst förstår jag ju också att hästen måste ridas 1-2 ggr i veckan, för att vänja den vid ryttare.

Jag tror inte att jag kommer att lära honom galopp med risk för att han tycker det är så kul å börjar hoppa i loppen.

Hur skulle ni ha gjort??

Nu talar jag RIKTIGA monté hästar... Vissa är ridna en ggn, och sen går dom ut i lopp i frankrike. I sverige har vi en annan kultur, där går vi offtast över till att rida FÖR mycket, tom snabbjobb på monte hästarna. Det viktigaste du måste se är om hästan har en stark rygg, och balans.. har han inte det så är det ingen idé att börja tänka på monté då han med all säkerhet kommer att gå sönder.. Så granska hästen noga, är det en monté häst, om jag så behövs ridning 1-2dgr i veckan.. bara långsamt tom ibland bara skritt så att hästen "hänger med". Sen får ni testa o se ett jobb i 30-tempo, får du inga NEGATIVA reaktioner så kan du ta ut honom i kursen... ;) Lycka till

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 424
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 979
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 039
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 075
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka