A

amanda2_3

hej:) När ska man rida in en häst? vissa säger att de ska ridas in när de är exakt 3 år och vissa säger att de ska ridas in vid årskiftet de äret de ska fylla tre.

Sv: inridning

Jag tycker dom ska ridas in när dom är redo. Min här är 3 år och 3 månader och nu är hon borta för att ridas in...Man känner och ser när hästen är redo..Dock skulle jag aldrig rida in någon innan den minst fyllt 2 ½ år...

beror på vilken ras det är. jag har ridit in mina hästar (shetlandsponny och fjording) och det gjorde jag när de var 5 respektive 7 år. jag tycker gått man kan vänta med att rida in ponnyer tills de är 4 år men köra in innan.
och stora hästar är lämpligt att rida in när de är 3 år. tänk på att hästen ska hålla länge och då är det inte bra att slita på dem när de är unga.
lycka till!

när hästen är redo kroppsligt och MENTALT, den sista biten glömmer många. Men jag skulle aldrig sätta mig på en häst tidigare en efter sommaren samma år den blir 3. En ponny växer saktare så skulle inte rida in en ponny när den är 3.

De man också måste tänka på, att bara för att hästen ser jätte klar ut i kroppen, behöver de inte betyda att hästen är klar i skelettet.

Liknande trådar

Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 597
Senast: miumiu
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 083
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 085
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama