Inridning?

Sv: Inridning?

enligt mig är det någon gång mellan 3 och 5år beroende på ras. Vissa raser mognar fortare i kroppen än andra, men före 3års ålder tycker jag intedet är lämpligt att rida in någon häst

Kan bara hålla med. Sen är där vissa perioder som tex när den unga hästen "byter" tänder bla vid 3,5 års ålder som jag inte äns har bett i munnen på dem.

med rida in så menar du antar jag sitta på dom och det är tycker jag lämpligt på vintern innan de skall fylla 3.

rida in, alltså sitta på hästen och börja forma och lära den saker, tycker jag man gör vintern då dom är 3 år...

ponnyer och hästar som mognar sent brukar man vänta lite med..

Jag håller nog med dem flesta, vid 3års åldern. helst inte tidigare men det beror oxå på vilken häst o hur dom har växt.

Men jag har tänk på er som visar era hästar, 3års testet.
När börjar ni med era hästar? för det måste väl ändå var betydligt tidigare !?

3 år är väl den "vanligaste" åldern, dock tycker jag det är alldeles för sent för en häst att börja sitt muskel-bygge då.

Tycker att man ska ha tömkört/kört (jobbat lite med den) minst ett år innan man börjar rida.

Jag tycker att man vi 1 års ålder skall kunna ha bett i munnen på hästen kortare stunder. (Absoulut inte för länge då unghästarnas tänder har en tendens att växa hit och dit) Vid två års ålder tycker jag att den skall kunna ha accepterat att ha sadel på ryggen, ev nån som hänger på den. Vid tre års ålder så kan man börja lite smått inridning, men endast på lina eller någon som leder den. Den riktiga inridningen borde inte börja förrän vid 4års ålder tycker jag. För det är då som hästens muskulatur verkligen börjar likna en vuxens häst muskulatur. Det sitter även psykiskt, en häst skall ju vara mogen i huvudet när man börjar med sånna här ting.
Detta är oxå från häst till häst, han man en häst som är otroligt omogen i skallen när den är 3 år eller 5år så tycker jag man skall ta det otroligt lugnt med den och inte stressa på över huvud taget. (dock skall man ej göra detta med någon häst)

Sedan beror det ju oxå på ras. Men som det där att man "rider in" galoppörer, Tycker jag är totalt fel. Hästen har långt ifrån mognat psykiskt och fysikt så det är total idioti från min sida...
Jag är inte rädd för kritik. Men om du har kritik, kom med en bra motivering som du kan stå för.

MVH Malin

Inriden brukar på börjas då hästen är ca 2- 2,5 års ålder. Beror på mognaden i pysket.

Jag började med min unghäst vid 2 års ålder....då med tömkörning, promenader, lite klättring, löshoppning och lätt longering....

Hade gärna börjat med henne tidigare, men fick inte tag i henne förrens vid 2 års ålder....

Sedan började jag rida henne sommaren hon fyllde 3, hon fick dock opereras och alltihopa blev avbrutet under flera månader....

Dock kände jag att jag hade en mycket mognare unghäst som jag började jobba med när hon sedan sattes igång igen som 4-åring....

Tror att det extra året gjorde henne gott....men hon är också till 50% ponny och växer ganska långsamt...

Nu är hon 6,5 och är just nu inne i en växtperiod igen....:eek:

Jag brukar tycka att lyssnar man till hästen så brukar den oftast tala om när den tycker att det är dags....det dummaste man kan göra är att pressa en alldeles för ung häst för mycket....

//Domino_s

I 3-års ålder tycker jag att det är bäst att rida in hästar som är i normalstorlek. De som är stora (Över 170 cm) som 3-åringar tycker jag att man gott och väl kan vänta med att rida in tills de är 4 år eller äldre. De måste mogna i kroppen för att bli bra när man rider in dem. Orkar inte hästen med och blir det förstora påfrestningar börjar hästen protestera under inridningen och det är inte bra. Helst vill man att inridningen ska vara någonting positivt.

Vad jag har lärt mig brukar väl de flesta rida in sina hästar när de är tre år gamla, förutom vi som har islandshästar som rider in dem vid 4-5 år åldern.
Sedan är det väl annat också.

nån gång mellan 2,5 - 5 år beroende på vilken häst det är, både ras och individ...

galopphästar går dock kval redan vid 2 år tror jag och då är dom ju redan "inridna", eller i alla fall insuttna och tränade...

men kvalen är inte såå svåra tider heller att klara av

Tycker det är beroende på ras/individ osv..
Men mellan 2.5-5år.. Kan vara många saker som spelar roll för att kunna rida in en häst..

Min, nu snart 4, är "arbetad" sen hon kom till oss, 1,5år. i början klättring/promenader osv, sen tömkörning/longering/klättring/handhäst och så..
Satts på första gången i maj när hon var 2år. Sen sommarbete. Sen satts på / reds in 2,5år. Ridits sen dess.
Hon palla med det riktigt bra, men det är ju inte alla som gör det..
Hellre för sent än för tidigt och en knäckt häst!!

Vi brukar visa våra treåringar och planen brukar vara att sitta på dem runt jul-nyår. Sedan "rids" de någon månad eller lite mer, ca 3 dagar i veckan, korta stunder. Därefter en vila på runt sex veckor och sedan är det dags att sätta igång dem igen och då kanske försöka få lite finesser som galoppfattning och så att funka bra. :)

Vissa år har vi varit senare än så också, men att få dem klara till treårs är sällan några problem. De betygssätts ju inte, utan kan man rida runt några varv i varje gångart är provet godkänt.

Islänningar bör dock ridas in senare, vid kanske 4-6 års åldern!

Det finns säkert sånt som gör en till en bra ryttare om man vet hur och när man ska rida in sin egna häst. Jag tror mycket beroro på hur utveckliad hästen är eftersom det är så olika på olika hästar. Jag tror att det finns en anledning till att vi väljer våra hästar och att dem finns i våra <3..:d

jo det är klart.
Man vill kanske inte ditrekt rida in en häst som man inte känner att den är mogen osv. eller det skulle inte jag iaf vilja göra.

Liknande trådar

Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 603
Senast: miumiu
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Ridning Hur definierar ni en nybörjarponny för barn? Få hästar uppför sig exemplariskt och det är ju väldigt sällan ponnyer på ridskola gör det...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
13 460
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar