Y

YellowGiraff

Hejsan! Hur gör ni som har ridit in en islandshäst? Hur tränar man tölt & pass exempel. Är det skillnad att rida in en islandshäst eller en 'vanlig häst'

Sv: Inridning

YellowGiraff skrev:
Hejsan! Hur gör ni som har ridit in en islandshäst? Hur tränar man tölt & pass exempel. Är det skillnad att rida in en islandshäst eller en 'vanlig häst'

Grunderna är ju precis likadana som en "vanlig" häst. Det gäller ju att få hästen att bära sig och bli mjuk och smidig. Tölten kommer när hästen klarar att bära sig med rumpen! ;)

Sv: Inridning

Om du med "inridning" menar den första delen av hästens utbildning, där den lär sig att bära ryttare, gå fram, svänga, stanna osv, så är det precis likadant oavsett antal gångarter. När man börjar rida snabbare än skritt, låter man hästen välja den gångart den är mest bekväm med och snabbast finner sin balans i. En del hästar väljer trav, andra tölt, och andra "grisepass" (långsam pass).

Töltträningen tar vid först när hästen är någorlunda ridbar och har hittat sin balans under ryttare (om nu hästen inte väljer tölt av sig själv, förstås - då måste man sannolikt träna traven mer istället). Hur man tränar tölten kan variera mellan olika hästar, beroende på om de är trav- eller passtaktiga. Viktigt är dock att hästen förstår både framåtdrivande och förhållande hjälper, och har börjat klara av samling.

Passträning hör överhuvudtaget inte hemma under inridningen. För att hästen skall klara flygande pass på ett bra sätt, bör den ha tränat upp sin kondition och sina muskler, samt klara övriga fyra gångarter bra.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka