tina_sj

Trådstartare
Hur börjar Ni med era unghästar?
När plockar Ni fram tölten?
Har Ni några tips på vad man ska tänka på?

Sv: Inridning

Det kanske inte finns så många här på forumet som ridit in hästen/arna själva? Vi har en femåring hemma som reds in under förra året, men han tränades av en professionell tränare. Ingen av oss har skickligheten att göra det själva, och det är en sak jag tycker att man skall fundera över. Det var en tråd uppe i förra veckan då jag gav uttryck för just detta:
"You never get a second chance to make a first impression" finns ett talessätt som lyder. Och det ligger något i det. Att utbilda en ung häst kräver inte bara mycket av hästen som introduceras till något för den helt främmande, konstiga företeelser. Det kräver även mycket av människan, för att göra jobbet så bra som möjligt.
( http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=565827 )

Trots att vi fått hjälp med inridningen så är det ändå en femåring och inte en färdig häst. Vår lille har i princip haft tölten från start, så just denna har inte inneburit några större svårigheter. Jag tycker att man skall komma i håg att ofta blir sinnet trött fortare än fysiken - det gäller att kunna sluta i tid och ha väl avvägda vilor inlagda.

Hej
Börjar främst med att lära den kommandon, fram stanna mm från marken. Sedan är det dags att vänja hästen vid den utrustning den ska ha på sig. Tar med den ut i naturen och miljötränar den i de områden vi ska vara under själva ridningen. Handhästträning är ett bra sätt för hästen att komma ut. Tömkörning för att lära hästen bettets betydlese. Även tygelarbete med ryttaren gåendes bredvid.

När ovanstående fungerar i stort sätt prickfritt är det dags att vänja sig vid ryttare. när start och stopp ohc svänga fungerar och hästen inte är rädd för något som har med ryttaren att göra tycker jag att det är dags att ge sig ut. Först tillsammans med äldre häst och tillslut själv.

Jag rider hästen varannan eller var tredje dag beroende på ålder. Anser att mental och fysisk vila är viktig. Blandar även ridningen med promenader och med markarbete. Hellre för lite ridning än för mycket i början. Allt beror ju på individ. JAg tycker det är viktigt att hästen går fram alltså inte maskar i någon gångart. Men har den svårt för balansen i "springande" gångarter - tränar jag den mer i skritt i skogen för balansens skull.

Jag har ingen brådska när det gäller hästens gångarter. Vissa har tölten från början andra travar bara. Men när de fått balansen och styrkan och förstår hjälperna kan man senare lära den "enbart travande" hästen att tölta med hjälp av samling mm. Men då måste hästen vara stark och balanserad. Det tar sin tid. Har de senare åren varit mer noggrann med att få eftergift i nacken (inte att förväxla med "påtygelngående") tidigt och märker att jag har igen det senare. Alltså att hästen ska ge efter i nacken för tygeln och inte "truta" emot.

ATt ta fram tölten är olika för alla hästar - men när hästen har balans, tillräckligt med styrka, förstår hjälperna och är lydig är det oftast inte speciellt svårt. Jag tycker oftast det är lättast att ta naturen till hjälp -ex. kurviga stigar löser upp passtakt på ett naturligt sätt. Nedförsbackar hjälper andra hästar.
Viktigt är också att hästen vill gå fram - att man inte behöver mana på den för varje steg. En lat häst tycker jag är svårare än en pigg.

Det finns massor att skriva om det här och jag har säkert glömt att skriva mycket av det jag brukar göra ohc tycker är bra, men viktigt är att båda tycker det är kul och att man som ryttare ser till vad hästen är klar för.

kotte

Jag har jobbat en en del på Island och har då ridit in några hästar. En av gårdarna tog emot unghästar professionellt och red in dem. På den gården skulle det gå snabbt (för snabbt för mitt tycke) eftersom folk betalade ganska bra för att ha hästar där. Helst skulle vara hästen vara hyfsat ridbar på ungefär en månad. Detta innebar:
Första veckan: göras ledvan, tränsa och sadla, lära sig svänga och även sitta upp på hästen.
Andra veckan: Träna mera på att svänga med ryttare på ryggen och rida i stallgången. Beroende på hästen så prövade man även rida i ridhuset lite grand.
Tredje veckan: Rida i ridhuset, kolla att bromsarna fungerar i alla gångarter och även att hästen går framåt för skänkeln. Eventuellt pröva rida ut en liten sväng i sällskap med annan häst.
Fjärde veckan: Rida ut.

Det första av ridningen skedde i boxen då man lärde hästen vända och sedan gick man ut på stallgången. Det låter ganska farligt och jag håller med om att jag var ganska skeptisk i början. Men det gick bättre än vad jag väntat mig ändå. Trots det är det förmodligen inget jag kommer att göra när jag skaffar egna hästar. Det mesta av ridningen skedde på långa tyglar och det vara bara "när man ville något" som man använde tyglarna.

Tyvärr åkte sedan majoriteten hem efter att man kommit så långt som till fjärde veckan men de som stannade fortsatte man att rida ett tag till så att de skulle bli mer säkra. Beroende på hästen tog det ungefär två till tre veckor och då började man töltträna lite smått. För att börja tölta unghästarna gjorde man ungefär som när man ger tölthjälper på en färdiginriden häst, man samlade upp hästen och "gasade" sedan på lite framåt. För att samla upp hästarna hade vi naturligtvis även ridit lite lösgörande rörelser och även arbetat lite skänkelvikning och öppnor i från marken.

Jag har även bott på en annan gård och i princip så följde man ungefär samma upplägg fast man lät det ta lite längre tid och lade ner mycket mer tid på själva arbetet i från marken. Visserligen fick man fram ungefär samma resultat på båda gårdarna, unghästar som gick att rida, men personligen tycker jag att det kändes bättre att låta hästarna få lite mer tid på sig.

/Sara

Jag har skrivit lite om hur jag tränar på Gullan86 tråd.
Börjar med sadelvänjning, sedan brukar jag gå bredvid hästen å styra så den lär sig tygelhjälperna.
Jag börjar med att sitta upp på den å låter ngn gå med grimskaft eller bara gå bredvid hästen första gångerna jag rider å även när vi ska testa en ny gångart, trav brukar räcka sedan tränar jag lite själv med hästen mellan trav å skritt(på många hästar blir det istället pass) , när hästen lyder drivande å förhållande hjälper bra så börjar vi med galoppen.
Jag vill helst rida en häst i grundgångarterna 6 mån innan jag börjar töltsätta den, men har hästen tölten naturligt börjar jag med den tidigare.

nej inget ialla menat med det jag skrev förlåt..men jag tänkte fråga en sak om det går bra på din tråd angående vad chrysler skrev....

när töltsätter ni era unghästar?

Hejsan!

Jag red in en 4-åring förra året och nu har jag börjat med en till men hon är fem år.
Till en början så longerar jag mycket i repgrimma och lär hästen att lyssna på rösten och på kommandon sedan så longerad ejag med sadel och även med träns. Men för att inte få problem med bettet (att de lägger tungan över) så är det bra att låta dem äta hö med huvudlag och bett, ej nosgrimma. Då kan de bara ha tungan under bettet.
Sedan så sitter man upp, man kan också ligga över ryggen till en början. Så fort du sedan vågar så är det bästa att rida ut i skogen med en erfaren häst. Då kan du ju lugna hästen och få den framåt med kommandona som du lärt den vid longeringen.!
Sedan är det bara att rida på och lära den svänga och stanna med tyglar och efter att det funkar och den går fram ordentligt så fick våra hästar som vi red in vila någon eller några månader och smälta allt och sedan så rider man dem mera så att de blir starka och eftersom kommer tölten på många men på andra kan man få jobba fram den mera.

MVH Josefin

Unghästen jag rider nu har haft tölten naturligt i sig från start så där har vi helt enkelt ridit både trav och tölt från början utan att behöva "plocka fram" tölten på nåt speciellt sätt... =)

jaha okej för så e min unghäst oxå att han har tölten starkt i sig men jag har endå inte ridit tölt så mkt p.g.a att jag känner att han blir framtung och kan inte riktigt bära sig i tölten än med ryttare...så jag lämnar den lite.

en fråga till Keilir: det med att hästen ska få äta med bettet så den inte får för sig att lägga tungan över bettet var nåt nytt det har jag inte hört...jag har snarare som regel att inte låta hästen äta med bett på. men då ska jag kanske testa det du skrev...för jag misstänker att hästen inte accseppterat bettet än och försöker förtfarande "komma" undan inverkan och det jobbiga som ligger på hans tunga.

Töltsättningen är så individuell tycker jag så det är svårt att generalisera där. Min 5- åring bad om att få tölta när hon var riden ca 3 månader (4 dagar jobbad/vecka i en månad och sedan en veckas vila). Den bara dök upp en dag och så har jag fortsatt jobba med den ca två-tre dagar i veckan kortare sträckor. Nu töltar hon ca 100 m åt gången i något obalanserad, men helt ren tölt och verkar tycka det är kul att jobba med tölten. Speciellt om någon annan töltar bredvid henne bjuder hon verkligen på tölt. Hon har rätt mycket rörelser och det gör att tölten är fysiskt ganka jobbig för henne, så det blir kortare sträckor med mycket beröm.

Jag red in henne själv och började med att sadelvänja, ut och promenera, longera och lära in röstkommandon, handhästa (allt detta våren då on var 4 år). Sedan satt jag på henne ca 7-8 ggr och efter det släppte jag ut henne på bete i 5 månader. Oktober-december året då hon var 4 löslongerade och tömkörde jag henne tre ggr/vecka och från december har jag jobbat henne med ridning och tömkörning 4 ggr/vecka i en månad och sedan har hon fått ca en veckas vila. Jag rider i pincip bara ut och ritterna var från början 5-10 min och nu är vi uppe i 25-40 min. Tömkör på ridbana va 15-20 min eller ut ca 30-40 min. De gånger jag ridit på ridbanan (3 gånger) har det varit ca 10 min.

/Malin

Det som är viktigt är att du inte har nosgrimma! Bara huvudlag och bett alltså! =)
För har man så och låter dem äta lite hö och sådär så kan de inte lägga tungan hel utan måste ha bettet över tungan för att lunna tugga! Första gångerna kanske de inte har fått in tekniken men de lär sig snabbt, de små matvraken! =)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
328
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka