Sv: Inridning
Jag har jobbat en en del på Island och har då ridit in några hästar. En av gårdarna tog emot unghästar professionellt och red in dem. På den gården skulle det gå snabbt (för snabbt för mitt tycke) eftersom folk betalade ganska bra för att ha hästar där. Helst skulle vara hästen vara hyfsat ridbar på ungefär en månad. Detta innebar:
Första veckan: göras ledvan, tränsa och sadla, lära sig svänga och även sitta upp på hästen.
Andra veckan: Träna mera på att svänga med ryttare på ryggen och rida i stallgången. Beroende på hästen så prövade man även rida i ridhuset lite grand.
Tredje veckan: Rida i ridhuset, kolla att bromsarna fungerar i alla gångarter och även att hästen går framåt för skänkeln. Eventuellt pröva rida ut en liten sväng i sällskap med annan häst.
Fjärde veckan: Rida ut.
Det första av ridningen skedde i boxen då man lärde hästen vända och sedan gick man ut på stallgången. Det låter ganska farligt och jag håller med om att jag var ganska skeptisk i början. Men det gick bättre än vad jag väntat mig ändå. Trots det är det förmodligen inget jag kommer att göra när jag skaffar egna hästar. Det mesta av ridningen skedde på långa tyglar och det vara bara "när man ville något" som man använde tyglarna.
Tyvärr åkte sedan majoriteten hem efter att man kommit så långt som till fjärde veckan men de som stannade fortsatte man att rida ett tag till så att de skulle bli mer säkra. Beroende på hästen tog det ungefär två till tre veckor och då började man töltträna lite smått. För att börja tölta unghästarna gjorde man ungefär som när man ger tölthjälper på en färdiginriden häst, man samlade upp hästen och "gasade" sedan på lite framåt. För att samla upp hästarna hade vi naturligtvis även ridit lite lösgörande rörelser och även arbetat lite skänkelvikning och öppnor i från marken.
Jag har även bott på en annan gård och i princip så följde man ungefär samma upplägg fast man lät det ta lite längre tid och lade ner mycket mer tid på själva arbetet i från marken. Visserligen fick man fram ungefär samma resultat på båda gårdarna, unghästar som gick att rida, men personligen tycker jag att det kändes bättre att låta hästarna få lite mer tid på sig.
/Sara