inridning?

E

Elwis_86

Är det samma sak att rida in en islandshäst som att rida in en vanlig halvblodshäst?
Jag menar när man ska sitta och rida på den dom första gångerna? :confused:

Grundridningen är nog i stort sett snarlik, men det är sen man kommer till träningen av gångarter som det skiljer sig lite åt.

hej!
jag har ridit in nordsvensk och en korsningsponny men nu så har jag en isläning som jag tränar och jag måste säga att jag tycker det är olika!
dom beter sig inte likadant så ärligt talat klarade inte jag det utan fick ta proffs hjälp!

Sedan är det ju faktiskt så att man bör kunna känna hur de olika gångarterna känns.

När du börjar inridningen av en islänning bör du rida in grundgångarterna först. Om du då inte känner skillnaden på tex. trav och tölt kan det bli problem.

Om det sedan också finns pass (eller grisepass) i hästen kan det bli cirkus för ryttaren att veta vad och hur man rider. För att inte tala om den stackars hästen som det måste bli rörigt för. :eek: :crazy: :D

Är det samma sak att rida in en islandshäst som att rida in en vanlig halvblodshäst?
Jag menar när man ska sitta och rida på den dom första gångerna? :confused:

De islandshästar som jag red på island blev inriden vid fyra års ålder (sutten på) sedan började den riktiga gångartsträningen vid 5-6år. Viktigt att dom inte rids in för tidigt när dom utvecklas sent.

Ha så kul! :D

Grundridning och grundgångarter är två vitt skilda saker, oftast väljer man bland de gångarter som hästen har lättast för i grundridningen. För de mesta är det naturligtvis grundgångarterna, men i vissa fall finns inte alla som tex trav.

Men grundridningen går ut på att skapa ett verktyg för fortsatt arbete med gångartena men även för den fortsatta ridningen framledes, har man inte skapat den grundstommen så står man sig rätt slätt när det kommer till gångartsträning. I grundinridningen ingår bla att lära hästen att förstå ryttarens hjälper och vägledning, tex att svänga, stanna för tygel/säte, att gå fram, sidförande skänkel, säteshjälper osv. Missar man något i grundridningen, så får man en lucka och den blir inte mindre ju högre upp som hästen kommer i sin utbildning. Luckor betydar som oftast en begränsad kapacitet, och är man osäker i detta moment är det bra att ta till hjälp i någon form.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Gotlandsrusset har funnits på ön sedan järnåldern. På Lojsta hed lever fortfarande ca 50 halvvilda russ i stora flockar. Du kan boka ett...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 568
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
899
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: Snurrfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt