F

falcon+trixie

INRIDNING:banana:

Hej! Jag vill gärna veta bra tips vid inridning.

Ja,om du har ridit in din häst själv så vore det jättekul om du kunde besvara dessa frågor:

1. Hur gammal var hästen när inridningen påbörjades?
  2. Vad började du med?
  3. Hur vande du hästen vid sadel och träns och hur lång tid tog det?
  4. Vad/hur gjorde du när du för första gången red ett långt pass?

HOPPNING:bump:

Okej,jag kanske verkar lite tjatig:angel: Men jag skulle vilja fråga lite om den första hoppningen...

Fråger som jag undrar över och som man hemskt gärna får svara på:

1. Jag antar att man börjar med att gå över bommar,rätta mig om jag har fel,men hur högt hopar man första gången när man kommit bort från bom- och cavalettistadiet?
  2. När börjar man hoppa?
  3. När kan man tävla i första tävlingen?

Jag vore evigt tacksam för svar! :bow:

//Ovetande ryttaren :confused:

Sv: Inridning

Hur gammal var hästen när inridningen påbörjades?
Precis fylt 6 år.

Vad började du med?
La en sadel førsiktigt på ryggen.

Hur vande du hästen vid sadel och träns och hur lång tid tog det?
Jag læt hæsten først nosa på utrustningen innan sedan jag gjorde som vanligt fasst førsiktigt.
Longerade hæsten med sadeln och trænset på i ett par dagar.
Lærde den stå still mens jag drog åt gjord och fifflade med stigbygeln.
Tog en vecka.

Vad/hur gjorde du när du för första gången red ett långt pass?
Skrittade ut (med sællskap).

Jag antar att man börjar med att gå över bommar,rätta mig om jag har fel,men hur högt hopar man första gången när man kommit bort från bom- och cavalettistadiet?
Hoppade 40 cm førsta gången dærefter 60 (i trav).

När börjar man hoppa?
Nær hæsten ær stark och balanserad nog att klara det under ryttare.

När kan man tävla i första tävlingen?
Nær hæsten bær sig på ett bra balanserat sætt ær væl læmligt.

Ja,om du har ridit in din häst själv så vore det jättekul om du kunde besvara dessa frågor:

Gränslade henne och satte mig upp på nyårsdagen det år hon skulle fylla 3. Hängandet började några veckor tidigare och regelrätt ridning några veckor efter.
  2. Vad började du med?
    Gå framåt en kort bit med ledare, helt utan min påverkan.
    Tränset lade jag på under grimman och gick på promenader från första början. (Fick hem henne som 2-åring) Sadeln lade jag på strax därefter och hade på under vissa promenader.
    Vad menas med ett långt pass? Första rundan runt byn var nog lång för henne. ;) Man måste ju anpassa sig efter hästen. Uttråkade och överarbetade bebisar är ingen höjdare för någon.

Okej,jag kanske verkar lite tjatig:angel: Men jag skulle vilja fråga lite om den första hoppningen...

1. Jag antar att man börjar med att gå över bommar,rätta mig om jag har fel,men hur högt hopar man första gången när man kommit bort från bom- och cavalettistadiet?
    Lagom så att hästen tar ett språng över, kanske 30-40 cm.
  2. När börjar man hoppa?
    När hästen är någorlunda balanserad och styrbar i alla gångarter. Vanligen på hösten då de fyllt 3.
    SvRF tillåter inte hästar under 4 år på sina tävlingar. Utöver det ska hästen vara trygg med ryttare och styr- och reglerbar nog att hoppa en hel bana.

Varsågod! :D

Så här gjorde vi;
1. ca 2,5 år
2. longering med sadel och träns, tränade visning vid hand, att hon skulle lyda röstkommando d v s smackning = gå framåt, säg trava = börja trava, ptroo = sakta av/stanna utan att vi skulle behöva ta i henne. Samtidigt som man smacka/säger trava tar man grimskaftet framåt, vid sakta av/stanna grimskaftet bakåt. Denna rörelse har man väldigt stor nytta av vid t ex 3-årstest. Lösgalopp i ridhus med utrustning alt löshoppning.
Vi körde till ridhus, var ensamma = inga andra hästar och bara jag, en medhjälpare och ryttaren. Longerade en liten stund därefter satte vi upp helt enkelt från en pall. Vi ledde henne runt i skritt till hon slappnade av och sänkte huvudet lite. Ryttaren sitter bara stilla och gör ingenting. Ledaren har hästens uppmärksamhet och gör på samma sätt med grimskaft och smackning. OBS använd halsrem som ryttaren kan ta om och hästen skulle hoppa lite. Detta tog ca 10 min första gången.

3. träns ca 1,5 år. satte helt enkelt på ett träns med remontgrimma men utan tyglar och lät henne stå i boxen ett tag med det. Första gången ca 5 min och sedan ökade tiden efter hand. Första gångerna tuggar de och håller på väldigt mycket sedan slutar de. Sedan tog vi på tränset varje gång vi hanterade henne, även om det bara var att stå i gången och bli borstad. Naturligvis grimma utanpå.
Sadel började vi lägga på redan vid 1,5 år. Samma sak där när hon stod i stallgången la vi på en sadel och spände gjorden lätt. Hon var i o f s vad vid täckgjord sedan liten.
4. Vad är ett långt pass egentligen? Det kommer succesivt från skritt i 10 minuter till att öka både längden och innehållet på ridpasset. Mycket beror ju även på hästen. Hur reagerar den för det nya? Men ett riktigt träningspass på bana för tränare tog vi efter ca 8-9 månader. Innan dess var det mest uteridning rakt fram i skogen nos i svans med en stabil häst, varvat med tömkörning, longering, löshoppning och viloperioder allt efter hästens utveckling. Att vara lyhörd och känna av hästens signaler är det viktigaste. Även om det går väldigt bra så får man inte lockas att gå för fort fram.

Hoppning
Ett bra tips är att börja tidigt med löshoppning (inga höjder) så hästen förstår vad bommar betyder innan den ska hoppa med ryttare. Hoppa naturhinder i skogen efter en van häst så blir det narturligt att hoppa över saker.
Vi började träna hoppning vid 4,5 år, i grupp och med tränare.
Tävla får man göra med 4-åringar vissa klasser. När? När hästen känns redo. Prova på en pay and ride de första gångerna.

Good luck!

Vid 3½ började själva insittningen och nu som 4 år är inridningen snart färdig
2. Vad började du med?
Efter att ha hanterat hästen en hel del från marken började jag hänga på henne inne i boxen (vet att många är emot den metoden att vara innei boxen men det passade mig perfekt) sen började jag sitta på henne i boxen och slutligen fick min sambo leda mig på henne korta bitar. Sen fick hon åka iväg till en tjej som är duktig på att rida in hästar
Jag började när hon var 6 månader med att slänga upp täcken på ryggen på henne kanske någon gång i månaden för att hon skulle vänja sig vid själva rörelsen att man slänger upp något på ryggen, när hon var runt 1½ lade jag på henne en vojlock och spännde fast med täckesgjord några gånger, vid 2 lade jag på sadel utan att spänna fast den och vickade på den fram och tillbaka endel och var noga med att visa sadel för henne innan jag lade upp den. Sen vid 3½-4 års ålder fick hon gå täckad över vintern för att vänja sig vid rörselser på ryggen osv. då började jag även sadla ordentligt
Tränset började vi med vid 2 års ålder då satte jag på ett väl inpassat träns när jag hade henne uppbunden i grimma i stallgången och även när vi gick ut och gick (men hade grimma och grimskaft på henne tränset satt bara på ändå) Vid 3 årsåldern gjorde jag likadant men kopplade på ett longerdelta på bettet och satte i ett grimmskaft där oxå så jag hade dubbla grimmskaft så ledde jag henne i tränset men om hon blev rädd eller liknande släppte jag efter på det grimmskaftet och använde bara det i grimman. I våras vid 4 års ålder ledde jag henne från och till hagen i träns för att hon skulle vänja sig ytterligare.

Det har jag inte gjort än får hem henne på Måndag :banana:

Var på ryggen och kravlade på han när han var i stallgången sommaren då han var 2år, red gjorde jag hösten som 2åring
  2. Vad började du med?
    Första ridturen blev ute i skogen i alla gångarter, tog en sväng som han var vad vid att bli körd på
    han hade sadel på sig förta gången hösten som 2åring, hade haft både täcke och sele på sig innan så det var bara att lägga på.
    Träns började jag med på våren som 1åring, Eftersom han alltid har viljat ha allt i munen så var det stora problemet att få han att bara ta bettet.

Som innan fast bara längre, att ändra något skulle bara förvira han.

Började med att han fick gå över pinnar och stockar ute som blev högre och högre så det till slut blev ett hopp, första gången han tog sig över bommar var det ett hinder.
  2. När börjar man hoppa?
    På min började jag hoppa på träning hösten som 4åring då skola och jakt på en bra tränare gjorde att jag inte kunde börja tidigare men skulle viljat börja våren/senvintern som 4åring
    Har för mej att det står 4år i TR

Kram :bump:

Så här brukar jag göra:

1. Hur gammal var hästen när inridningen påbörjades? Runt 3 år
  2. Vad började du med? Tömkörning
  3. Hur vande du hästen vid sadel och träns och hur lång tid tog det? Tömkör mina regelbundet från det att de är 2 år eftersom jag vill ha dem vana vid att vara ute ensamma och tänka frammåt och vara trygga i "utemiljö" där jag sen kommer att rida dem. Eftersom de då redan är vana vid salde och träns blir sadeln inget konstigt för dem. Bara att lägga på med andra ord
  4. Vad/hur gjorde du när du för första gången red ett långt pass? Skrittrunda med sällskap

1. Jag antar att man börjar med att gå över bommar,rätta mig om jag har fel,men hur högt hopar man första gången när man kommit bort från bom- och cavalettistadiet? 40-50 cm kanske
  2. När börjar man hoppa? När broms och gas fungerar :p
  3. När kan man tävla i första tävlingen? Vääääldigt olika

Hästen var 3½år
Vad började du med?
Jag började med longering och även att ha honom lös, longeras utan lina helt enkelt. Sedan flytta undan för lätt tryck/människa. Sedan vänja vid sadel + träns, sedan hängde jag på honom några gånger och sen satt upp. Första gången som jag "red" på honom blev jag longerad utav min tränare.
Sadel: Jag satte först på ett schabrak.
Dagen efter satte jag på sadeln, la på den försiktigt, utan att spänna sadelgjorden
Tredje dagen satte jag på sadeln igen och spände sadelgjorden, dock inte hårt! Gick även runt lite i stallet.
Fjärde dagen spände jag sadel gjorden som vanligt och gick ut på en lite promenad med sadel på hästen.
Träns: Jag satte i bett och hade huvudlag, (dock inte nosgrimma!) och lät hästen äta en liten måltid med bett i munnen. Själva tränset behöver man inte vänja hästen vid, då den är van vid grimma, som nästan är samma sak. Är mer bettet och att ha något i munnen, samt nosgrimma man måste vänja den vid.
Första gången jag red ett längre pass så red jag ut i skogen, men två andra hästar. En häst framför och en annan bakom. Men man länger tiden successivt ..

Tiara: Började "sitta in" henne lite innan hon var 3.
Holly&Sessan: I februari när de var 3.
Bo: Påbörjad att klänga på, fyller 3.
2. Vad började du med?
T: Tömkörning/longering
H&S: De är körhästar, så dom blev först tömkörda, inkörda och nu inridna (om man kan kalla det så? :D Haha)
Bo: Tömkörning/longering
T: Hon fick ha på sig träns och sadel i stallgången. Sen longerades hon med sadel+hängande stigblyglar. Hon brydde sig inte det minsta.
H&S: De var vana vid huvudlag, och sadeln slängde vi bara på och red ut ungefär. De är så snälla.....
B: Samma som tiara.
T: Var med hennes hästkompisar i skogen, men det blev som succsessivt..
S&H: Första ridturen så red jag och Holly ut tillsammans med Sessan och hon som har jag köpte dem med, vi skrittade och travade. De brydde sig inte för 5 öre om att de hade ryttare på ryggen. Idag går de i form i alla gångarter och är riktigt fina :)
B: -

HOPPNING

Det känner man. Jag har löshoppat mycket innan jag har börjat hoppa in nån häst. Men typ sockerbits-höjd.
2. När börjar man hoppa?
När hästen har någolunda balans i galoppen,och kan ta skänkeln och handen.
När hästen är 4 får man börja tävla, men de känner man nog själv :)

3 år, började i våras och håller ännu på med första delen i hans inridning

2. Vad började du med?
Markarbetade säkert i 3 månader och lärde honom röstkommandon för de olika gångarterna. Tömkörde en hel del i skog och mark för att stärka honom

Rider utan träns, använder Duallygrimma istället, men vande honom först med ridgjorden när jag tömkörde, Western sadeln vande han sig vid direkt. Lade helt sonika på den och spände gjorden successivt

Har ännu inte ridit ett långt pass då jag anser han är för ung, rider max 30 min 3 dagar i veckan inkl markarbete ca 10 min.

Jag vill ha en hållbar häst som tycker det är roligt med arbete därför tar jag det väldigt försiktigt, vi har hela livet på oss och det finns ingen anledning att stressa fram resultat

Jag kan tillägga att hoppning kan jag inte skriva något om då jag är en western ryttare

Senast ändrad av en moderator:

[*]Hur gammal var hästen när inridningen påbörjades?
började hänga på henne och sen sitta upp på hösten när hon var 2,5år. Sen fortsatte vi sakta men säkert, skritturer i skogen, väldigt lätt jobb på ridbana osv osv
[*]Vad började du med?
Har haft hästen sen hon var 9 mån och allt från dess är ju egentligen en förberedelse för nästa sak.. vande vid träns när hon var ca 1-1,5 år. promenerade med träns (grimma över). Tömkörde både på bana och i skogen för att vänja vid tygeltag. Sen sadelvande jag när hon var mellan 2-2,5 år, tömkörde med sadel... osv Longerade med sadel och stigbyglar nere så hon vande sig vid saker på sidorna innan jag började hänga och så.
[*]Hur vande du hästen vid sadel och träns och hur lång tid tog det?
tog på tränset i boxen (ingen nosgrimma) och lät henne känna på det en stund. Sen upprepa nästa dag.. osv... sadeln -la bara på den lugnt och försiktigt. tog av och på den ett par gånger innan jag spände gjorden. Spände gjorden försiktigt och sen fick hon gå lite med den. upprepa... Gick ganska fort -hon var aldrig direkt obekväm med sadeln.
[*]Vad/hur gjorde du när du för första gången red ett långt pass?

Beror på vad man menar med ett längre pass. Red max 15-20 min ganska länge. Men i början så övade vi på att vara bekväm med uppsittningarna, sen öva start och stopp. Svänga när jag säger ;) öva lite ridvägar, skritt-trav-skritt.. Senare öva på galoppfattningarna...

I hoppning så har jag inte så mycket att säga då hon inte är hoppad så mycket. Men löshoppade första gångerna när hon precis blivit 2 år. sen fortsatte vi på hösten/vintern innan hon blev 3 år. -övade för treårstest.
Sen har jag hoppat lite småhinder uppsuttet, lite i skogen och så. Bara sådär 70-80cm.. är inte så förtjust i att hoppa själv så därför blir det inte så mycket.

Jag började med min i våras, hon är 2 år
  2. Vad började du med?
    Jag började inridningen från marken, med lydnads övningar av sorten: följ mig, stanna när jag stannar, flytta dig för mig, gå framför mig om jag ber om det osv. Fortsatte sedan med promenader i träns med longergjord och vojlock på, sedan promenader och longering med sadel. Hon fick ledigt hela sommaren och nu på hösten har jag suttit upp både barbacka och med sadel och skrittar några varv på ridbanan.
    Tränset satte jag helt sonika på, utan nosgrimma till en början så hon fick tugga och leka lite med bettet, gav även små äpple bitar när hon hade bettet i munnen, tog väl 3-4 ggr innan hon accepterade bettet helt och lät det ligga still i munnen. Först då satte jag på nosgrimma. För att vänja vid sadel började jag med en vojlock som först bara fick ligga på henne i stallgången. Sedan satte jag löst spänd longergjord på och gick på promenader, sedan åkte sadeln på. Allt som allt jobbade jag kanske med henne 2-3 ggr per vecka och det tog 3 veckor innan hon gick med sadel. Nu är hon en underbart lugn tjej som tar allt med ro, så man måste se till individen hurpass fort man kan gå fram-
    Jag har inte ridit något långt pass ännu,men med tidigare hästar har jag alltis startat med att rida ut ca 20 min med ledar häst och sedan ökat den tiden successivt. På mina tidigare 3 åringar brukar jag köra 2 dagars arbete i rad, 3 dagars vila, 2 dagars arbete etc. Brukar bli en bra baland mellan träning/utveckling och vila/återhämtning

Detta tycker jag beror lite på hur van hästen är vid bommar samt hur mycket den har varit löshoppad tidigare, dvs hur bra koll har hästen på sitt språng och sina ben? Vissa visar mycket talang och då kan 50-60 cm vara lagom men för vissa som behöver lite mer tid på sig kan 20 cm vara för högt... Första hopp passet är för mig bara några få språng.
  2. När börjar man hoppa?
    Jag har som sagt en två åring och hon är löshoppad regelbundet (inga höjder givetvis, och bara några språng åt gången) och brukar köra med ett åringarna där också, mest för att de ska komma in i ridhuset, se bommar och vänja sig lite. B]
    [*]När kan man tävla i första tävlingen?
    Jag brukar åka iväg på några träningstävlingar med mina året de fyller 4, om de är tränade och i fas för det. Några riktiga tävlingar blir det inte förrän de är 5.

3-6 år. (5 olika hästar jag har ridit in och håller på att göra på jobbet, jobbar på islandshöstgård men har gått likadant tillväga med alla)

Vad började du med?
Vande vid longeringsgjord/tömkörningsgjord och longering med detta, iförd kapson. Sedan sadel och träns och sen hängde jag på dem och satt upp i stallgpngen.

Satte träns under kapsonen och överförde sedan signalerna (vänster, höger stopp) från kapsonen till bettet. Sadel vande jag genom att lägga på och longera med. Inte så lång tid, ett par dagar med sadeln. Träns/bett tog längre tid då hästen ska lära sig signalerna för detta.

Det kommer succesivt. Man kan inte en dag bara bestämma sig för "idag ska jag rida ett långt pass, nu är hästen redo för det" utan jag tror på att öka mer och mer allt eftersom vad hästen klarar av och är mogen för.

Inhoppning har jag ingen erfarenhet av ;D

1. Hur gammal var hästen när inridningen påbörjades? 2,5år
  2. Vad började du med? vänja henne
  3. Hur vande du hästen vid sadel och träns och hur lång tid tog det? tog ingen tid alls...hon brydde sig inte as cool häst :)
  4. Vad/hur gjorde du när du för första gången red ett långt pass? rider inga långa pass...har suttit skrittat å travat å galopperat lite. ca15min.

1. Jag antar att man börjar med att gå över bommar,rätta mig om jag har fel,men hur högt hopar man första gången när man kommit bort från bom- och cavalettistadiet? men hoppar 40-50cm
  2. När börjar man hoppa? när hästen är mogen..jag ska börja smått nästa år nr hon blett 3.
  3. När kan man tävla i första tävlingen? när den lyssnar bra

//Ovetande ryttaren :confused:[/QUOTE]

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
851
Senast: Esmeralda
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka