Inridning och viloperioder

Seabaz

Trådstartare
Är det någon som är duktig på det här ämnet?

Hur lägger ni upp träning och vila för den från att den är 2 år till den är 5 år?
Vad är en viloperiod för dig och vad innebär den? Vad är "tillåtet" att göra med hästen när den har vila?

I stora drag såklart!

OM hästen växer ojämnt, vad gör ni då?
OM hästen inte hänger med i psyket och får tydliga förändringar (sur, stress mm)?
OM hästen skadar sig och måste stå ett par veckor för det, räknar ni då det även som en "viloperiod" i utbildningen?

Tycker du att det är skillnad på upplägg beroende på ras?
Tycker du att det är skillnad på upplägg beroende på vilken inriktning man har? Hopp/Dressyr/Western/Trav mm

Skulle det vara skillnad i upplägg på en häst som står på stall 17h/dygn, 10h/dygn eller på lösdrift dygnet runt? (upplägg utbildninig, upplägg vila)

Sv: Inridning och viloperioder

På flyinges hemsida finns deras "mall" för hur man kan lägga upp unghästens jobb. Jag tycker den är vettig och en bra plan att ha i bakhuvudet. Sedan får man ju vara flexibel eftersom hästar fungerar olika och vissa behöver mer tid.

Ang utevistelse så är det klart bättre ju mer de är ute. Om hästen har viloperiod och spenderar många timmar i stall eller om underlaget i hagen är dåligt och hästarna står still mkt så brukar jag lösgaloppera nån gång i veckan och kanske promenera oxå.

Växer hästen eller verkar off så får den vila såklart.
Är den sur får den vila.
Vila som skadad hade jag nog räknat in i viloperioder- men har hästen varit skadad får man ju vara försiktig när man ska igång och kanske lägga in en ny vila igen när man jobbat några veckor.

Olika raser och discipliner har ju olika tradition i allt upplägg- jag kan bara halvblod. Fullblod rider man ju in mkt tidigare och hanterar mer som 1 åringar redan. Så klart det är skillnad.

Min häst har haft mycket vila sommartid ( fem månader) eftersom han då kunnat gå på bete i unghäst flock i stor kuperad hage. På vintern är det inackorderingsstall och då har jag lagt in 4-6 v och nån vecka här och där när det passar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 060
Senast: Nirvana
·
C
Western Det är väl fler än mig inom western gebitet som efter årsskiftet ska börja rida in sin unghäst. Efter nyår ska jag börja sitta in Jack...
2
Svar
37
· Visningar
2 501
Senast: arizona
·
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 933
Senast: TwiggyM
·
C
Hästvård "min häst" (inte jag som äger men jag som rider nästan varje dag) har tappat lite i hull men framförallt muskler senaste månaden...
2
Svar
35
· Visningar
3 254
Senast: catta_84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?