tappar hull och muskler... varför???

Sv: tappar hull och muskler... varför???

de äter samma ensilage, de får lite havre varje kväll plus mineraler.. de e allt...

Jag skulle tro att din häst helt enkelt får för lite av både energi (MJ) och protein (smältbart råprotein/smbrp).
De andra klara sig för att de inte går lika hårt men din har betydligt större behov - uppenbarligen.
Jag tror inte det har med MASK att göra MEN det kan vara bra att UTESLUTA det och därför göra ett träckprov - ej bara avmaska för säkerhets skull!!

Eftersom hästen tappar hull o därmed även muskler trots att den inte jobbar överdrivet mycket och får bra med mat, såååå tänkte ja att de kanske vore bra med en avmaskning. Vilken mask!!! Använd ett medel med brett spektra som tar rubbet..

I regel beror det trådskaparens problem av dåliga värden i grovfodret - INTE på mask. Det är ovanligt att sånna här problem skulle komma av mask om man avmaskat regelbundet men om man nu vill utesluta det så ska man göra ett TRÄCKPROV och inte bara avmaska för säkerhets skull. (tänk på resistensen!)

Eftersom hästen tappar hull o därmed även muskler trots att den inte jobbar överdrivet mycket och får bra med mat, såååå tänkte ja att de kanske vore bra med en avmaskning. Vilken mask!!! Använd ett medel med brett spektra som tar rubbet..

JA! Alla använder alltid bredspektrum preparat!! Åh så bra det blir! *ironi om nån inte fattade det*

Resistensen ökar något otroligt. Att avmaska utan att veta om det behövs eller ens vilken mask man ska ge sig på är totalt förkastligt. Det finns prover att göra, börja där. Då har man dessutom sparat några veckor i hulltapp eftersom man OM hästen har t.ex. bandmask och man behandlar mot det så kan man lägga ner övrig felsökning, om hästen INTE har mask som ska påverka (vanligare än många verkar tro) så är det läge att söka på andra ställen.

En fråga till Trollan: Vad gör du och de som resonerar som du när vi inte har några maskmedel som funkar längre? Det finns idag två grupper som tar lilla blodmasken, båda sorterna uppvisar låg grad resistens redan (olika mycket i olika delar av världen). Inga nya substanser inom de närmaste 15 åren. Hur ska vi bekämpa blodmasken då?

vad gäller att avmaska honom så är han avmaskad i höstas... vi ska ta träckprov för att kunna utesluta om det är mask eller ej.....

ok, tack... tror ju inte att det är mask, men man vet ju aldrig.... jag tror att det är som ni säger att han får för lite protein... vet kommer idag eller imorgon.... så vi får se vad de säger...

ok, tack... tror ju inte att det är mask, men man vet ju aldrig.... jag tror att det är som ni säger att han får för lite protein... vet kommer idag eller imorgon.... så vi får se vad de säger...

Det kan ju vara något att utesluta iaf.

Jag avmaskar mina 2 gånger om året. På vårkanten med ett brett spektra (pga av att dom gått i samma hage hela vintern o inte lika lätt att hålla rent o mockat pga av snö o is) På sen- hösten för att hästarna ska vara "rena" inför vinterhagen. Ingen av mina hästar har tappat hull under vintern, dom jobbar lika mycket året om. Fodergivan är endast ökad på stråfodret för att dom ska hålla värmen.
Visst kan man ta träckprov, kalla på veterinär som kommer med råd, det är inget fel i det.
Tråkigt bara att du Madic fäller sådana onödiga kommentarer men tyvärr alltför vanligt bland "hästfolk" med besservissrar!
Catta_84, var på de klara om vem som står för kostnaderna, du eller häst ägaren. Be veterinären kolla tänderna, kan vara en orsak till att hästen tappar hull, kan inte tugga i sig tillräckligt med ensilage.
Berätta gärna hur det gick.

Jag avmaskar mina 2 gånger om året. På vårkanten med ett brett spektra (pga av att dom gått i samma hage hela vintern o inte lika lätt att hålla rent o mockat pga av snö o is) På sen- hösten för att hästarna ska vara "rena" inför vinterhagen. Ingen av mina hästar har tappat hull under vintern, dom jobbar lika mycket året om. Fodergivan är endast ökad på stråfodret för att dom ska hålla värmen.
Visst kan man ta träckprov, kalla på veterinär som kommer med råd, det är inget fel i det.
Tråkigt bara att du Madic fäller sådana onödiga kommentarer men tyvärr alltför vanligt bland "hästfolk" med besservissrar!
Catta_84, var på de klara om vem som står för kostnaderna, du eller häst ägaren. Be veterinären kolla tänderna, kan vara en orsak till att hästen tappar hull, kan inte tugga i sig tillräckligt med ensilage.
Berätta gärna hur det gick.

det är ägaren som betalar vet. plus träckprov.. jag står för de foder han får... för står inte vad du meanr med att madick är en besservisser??? vad har hon sagt som får dig att känna så???:confused:

Men snälla - VARFÖR avmaskar du utan att veta hur det ligger till? Trodde att alla bevandrade hästmänniskor var insatta i att vi förstör effekten av våra maskmedel genom att avmaska i tid och otid. Det är också många som avmaskar för lite, bara tar toppen på isberget. Då gör det mer skada än nytta.

Madick är en av våra duktigaste bukare vad gäller inälvsparasiter, om du ska diskutera, använd gärna fakta som bas, och inte eget tyckande och dåliga rutiner.

Jag avmaskar mina 2 gånger om året. På vårkanten med ett brett spektra (pga av att dom gått i samma hage hela vintern o inte lika lätt att hålla rent o mockat pga av snö o is) På sen- hösten för att hästarna ska vara "rena" inför vinterhagen. Ingen av mina hästar har tappat hull under vintern, dom jobbar lika mycket året om. Tråkigt bara att du Madic fäller sådana onödiga kommentarer men tyvärr alltför vanligt bland "hästfolk" med besservissrar!

Bredspektra, vilket medel tar du då? Equimax har inte funnits särskillt många år, så jag gissar på ett ivermectin-medel på våren? Alltså efter 8v så sprider dina hästar ägg i hagen igen. Som de tuggar i sig resten av sommaren och hösten.

Höstavmaskningen är inte för att de ska vara "rena" inför vintern, utan för att komma åt ev. styngfluga (om man nu haft såna ägg på hästen).

Grunden i parasitbekämpning är att bryta smittcirkeln, och att man vet vilka maskar man bekämpar när. Med träckprov och bra koll på avmaskningarna med korrekt medel, i korrekt mängd vid rätt tillfälle, gör att man på så kort tid som 2 år kan få bort all avmaskning (utom möjligtvis styngfluga), så som ALLA de stall jag hjälpt har fått. Ca 10% av hästarna behöver fortfarande avmaskas regelbundet.

Vad gäller hur hästarna ser ut så är det ytterst få hästar som reagerar med synliga symptom hur stor maskbörda de har.

Jag är bekymrad över att vi snart inte har några maskmedel som fungerar, och det här ämnet ÄR jag duktig på. Jag försöker inte visa mig bäst, utan försöker få upp ögonen på de som inte insett vidden av problemen vi står inför vad gäller resistens.

Rena inför vintern= få bort styngfluga...
Vet att hästar blir resistenta, Vet att grunden är att bryta smittcirkeln. Är väl insatt i vilka maskar, vilka medel, vilka tillfällen.
Vet vikten av att ha rena hagar. Byter hagar, "vänder" och låter dom vila ifrån bete.
Har inaccorderingar (vet aldrig hur de är avmaskade innan dom anländer), därför passar dom här rutinerrna mig och mitt stall eftersom det kommer nya hästar lite då o då.

Hoppas att de ordnar sig med Hästen, ursäkta att jag la mig i...

Det är inte hästarna som blir resistenta, utan maskarna.

Nya hästar är inget problem, be om träckprov så vet du hur den hästen behöver avmaskas.

Om du HADE koll på maskar skulle du inte gett ett så generellt råd som "avmaska hästen" utan att specificera.

nu är vet på väg ut... väntar på att ägaren ska ringa å berätta vad de hade å säga... själv sitter man på jobbet... had hellre varit ute i solen.... suck...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 088
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka