Inridning med efterföljande tillridning, hur bra??

ginnies

Trådstartare
Ni som lämnar bort era hästar för att få hjälp med detta, hur nöjda är ni? Har hört att en del in- tillridare sätter i system att inte rida hästen särskilt mycket, utan ibland lämnar över det mesta ansvaret på en mindre kunnig stallskötare, särskilt om då hästen är synnerligt medioker. Och vad kostar det i månaden?

Sv: Inridning med efterföljande tillridning, hur bra??

Hej
Rent kostnadsmässigt så tror jag att du får räkna med mellan 5 - 10 tusen i månaden beroende på hur "känd" beridare du skickar hästen till.
På första frågan kan jag svara att det säkert på många mindre seriösa stall säkert är hästskötaren som gör den stora biten. Men det behöver inte vara något ont i det. Ofta övervakas dom hela tiden av beridaren.
Jag tror dock att du skall be om referenser på beridaren som du lämnar din häst till, kolla runt bland bekanta/andra hästmänniskor ifall dom vet någon som lämnat sin häst där.
Samt hälsa på din häst med jämna mellanrum utan att tala om att du kommer. Jag har själv (när jag var ung och dum) varit med och ridit in, samt ridit till hästar för försäljning, och några av dem både vi pleggade (dvs gav lugnande till) innan spekulanter kom eller så hade vi ridit dem stenhårt någon timme på fm för att dom skulle visa upp sin bästa sida. Så det finns dom som luras/fuskar oxså. Min kompis lämnade iväg sin häst förra vinter till en beridare, hon åkte dit oannonserat för att hälsa på och tro det eller ej men det var säkert inte mockat hos hästen sen hon lämnade den där två veckor tidigare. Där red dock beridaren hästen hela tiden men den övriga skötseln (som är lika viktigt) var riktigt ursel!.
Lycka till
/B

Lämna min i våras o är jättenöjd ! kostade runt 4000 kr har absolut inget att klaga på. Tränar även idag för den beridaren o det går framåt.
Tips be om referenser innan du lämnar !!

säkert väldigt olika frånb stall till stall hur arbetet är upplagt. Hör dig för där du kan ha ett intresse för att lämna din häst och hör med andra som haft sin skyddsling just där.
Pris varierar väldigt beroende på område, säsong och kunskapsnivå/efterfrågan i stallet,

jag har jobbat i en del olika beridarstall. varje anställd hade sina "passhästar". det skulle gödslas 2 ggr/dan. hästarna gick i hage 2-3 tim själva/dag (inga ihopsläpp pga. skaderisk och att det hela tiden bytte hästar) dom reds 2 pass om 20- 30 min/dag 5 dagar/veckan. (värmning vid hand innan ridning)

dom chefer jag haft har varit ganska både/eller storväxta och långa så alla hästar kunde inte ridas optimalt av "chefen" (har haft en kvinnlig chef, men även hon va över 180 ) därimot så kontrollerades vår ridning regelbundet och vi fick handledning. den som "normalt" red hästen visade hästen för ägarna. detta va under -80 talet och början av -90. priset/mån. låg på runt 6-7000 kr inkl. moms. hovslagare och ev. vet. tillkom.

jag har själv vid ett tillfälle lämnat häst för inridning där en anställd red. jag va väldigt nöjd med både hur hästen hanterades/sköttes och reds.

Jag tar referenser och åker och kollar när personen tävlar eller själv tränar så man får se hur personen rider..
Fr dennes ridstil kasnke inte passar mig och hur jag vill ha min häst rider.Obs att för den saken skulel behöver inte beridaren vara dålig och rida dåligt.Men dennes ridstil tilltalar kanske inte mig bara..

Så när jag hittar en som jag fastnat för vill jag tillsammans komma fram till ett ridschema och bestämma hur lång tid de ska ta för att uppnå målen.

Garranti ska de ju finnas.. lovar den att hästen ska kunna trava skritta och galopperar i unghästform efter 3 månader och hästen ej gör de vill jag att hästen står kvar på beridarens bekostnad tills hästen uppfyller de krav vi skrev papper på..
På detta sätt slipper man beridare som tar en tur i dag och en nästa vecka för att få hästen stå kvar längre och få in mer pengar!

Sedan kan andra saker ske som gör att inridningen inte fullgörs hästen skadar sig, ryttaren skadar sig.
Men då skall beridaren ringa och avbryta inridningen tycker jag och man får ta hem sin häst igen och återkommer när den är frisk!

Det är en seriös beridare i mina ögon..

Man kommer fram till ett fast pris är de 4000 månaden och hästen står där 2 månader ska de kosa mig 8000 och inte 10000 när man ska hämta hästen för de dök upp lite andra utgifter enligt beridaren.

och framförallt se för guds skull till att beridaren är försäkrad om de skulel hända nått. typ om beridaren ridit fel eller hästen skadar sig vis äger att beridaren daska till hästen och hästen reser sig upp går om kull och skadar sig..
Då ska beridaren stå för alla kostnader.. en kostnad som täcks av beridarens försäkringebakoag alltså inget som ska brabba beridaren personligt om den har ett reggat företag och är försäkrad..

Samma veva gäller hovslagaren om den gör fel vid skoning då ska dennes försäkring täcka skadan.

Min kompis hade ute en fackman som skulle göra om badrummet och gjorde en miss så hon fick fuktskada..
Tack vare att fackmannen var försäkrad fick hon hela skiten omgjord..Hon betalade inte en krona...
Hade de varit en svartarbetare hade han utan att tveka sagt nä jag har inte varit hos dig..Ja då står man där med lång näsa..
Samma sak med beridaren..

Man får inte glömma de är människor både en hovis och beridare och människor kan fela!

men summan av gardemumman..
Kolla referenser
Kolla när beridaren rider
Skriv kontrakt och ett gemensamt handlingsplan med mål osv

Senast ändrad:

Gör absolut inte som jag. Lämna hästen till någon som inte arbetar som inridare hela tiden...Det blev bara pannkaka av alltihop.
Min häst är värre nu än vad hon var innan jag lämnade henne. Hon är fortfarande inte ridbar än. Allt jobb jag ville slippa det har jag framför mig...igen:mad:

Inga garantier och inga pengar tillbaka....men man lär av sina misstag iaf...

Gör absolut inte som jag. Lämna hästen till någon som inte arbetar som inridare hela tiden...Det blev bara pannkaka av alltihop.
Min häst är värre nu än vad hon var innan jag lämnade henne. Hon är fortfarande inte ridbar än. Allt jobb jag ville slippa det har jag framför mig...igen:mad:

Inga garantier och inga pengar tillbaka....men man lär av sina misstag iaf...
Inte bara det antar jag , att du har allt jobb du ville slippa framför dig, antagligen mer jobb, än om du från början inte hade oturen att få en oseriös typ som tog sig an din häst. Men jag har fattat det som att det inte är ovanligt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 674
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar