Inridning hur fortsätter jag?.

W

wildhorsewildhorses

Hejsan jag igen med min 3-åring med patella.
Skulle ochså behöva lite råd från någon som är duktig på inridning av unghästar. Min är nu tränsvan.sadelvan. och mkt longerad det är allt. hur fortsätter jag i inridningen skulle vara tacksam för ni lite erfarnare som ridit in en del hästar.

Hemskt tacksam för all hjälp!.

Sv: Inridning hur fortsätter jag?.

Är den tömkörd?
Longerad med sadel?
Longerad med sadel och stigbyglar nere?
Miljötränad?
Trafiktänad?

Precis som ovanstående sa.
Är hästen tömkörd? att longera ger inte så mkt mer än att ranta runt fort i en ring.
Det är mkt bättre att tömköra framförallt för benen.
Då man kan tömköra på rakt spår och påverka mer hästens form=)

Longera med sadel och stilädrena nere så de får hänga å låta och låt hästen få bocka och känna av en helt naturlig reaktion är att bocka när den blir rädd.

Prata med en lugnande röst till hästen och när hästen acc sadel och slutat bokcat och tuggar och slickar sig runt munnen beröm i massor klappa om hästen.

Upprepa detta under minst 1 veckas tid gärna 2 veckor.

När hästen inte reagerar när amn slänger på sadeln drar ner stiglädrena kan amn be om hjälp.
En håller i ställ dig på en pall klappa om hästen över magen små häng lite prata och beröm gå ner och gör samma sak på andra sidan, viktigt att inte fastna på ena sidan bara.

Så här gär man under 1 veckas tid småpratar och hänger med lite tygnd ara.
Sedan börjar man kliva i stigbygeln och hänger med hela kroppstygnden så amn ligger helt över hästen.
En ska stå på marken och h¨lla i hästen och klappa/smeka.
gör detta på båda sidorne..
Reagerar inte hästen på denna totala vikt kan man i slutet av veckan kliva upp helt och sätta sig.
Bli ledd i några steg och sedan hoppa av!

Sen utökar man skrittandet tills amn kan skritta runt en 5 minuter med ledare utan problem.

När man akn göra de knäpper amn loss och skrittar utan ledare..
har amn gjort ett bra förarbete kommer hästen att kunna svänga och stanna utan problem=)

Sedan tar amn allt pö om pö...
Man akn ta första travstegen efter 2 veckor från att man kan skritta utan ledare tycker jag!

Jag eftersträvar en långsam inridning..
Tror inte på att lämna iväg en häst oinriden och få tillbaks den efter 2månader och då kan amn skritta trava och galoppera på den!

Då riskerar man att få en trasig häst i framtiden tror jag!

Men alla gör vi ju olika0)

Tacksam för alla dom fina svaren jätte hjälpsamt verkligen det är nåt jag uppskattar era råd.

Jag har longerat henne med sadel träns dock ej med stigbyglar nera ska jag testa, Inte mkt tömkörd jag som har varit lat ska sätta igång med det och trafikträning
tack för era fina och mkt hjälpsamma svar.

Jag brukar stå på en pall när hästen är uppställd i stallgången för att den ska vänja sig vid att jag är ovanför den.

Då kan jag även passa på att klappa den över rygg, länd så långt ner jag når på andra sidan, kanske avsluta med att även hänga lite på den.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Tora
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 622
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter