Inridning!! Hur började ni?

Linda.B

Trådstartare
Så här ser min planering ut: Hästen går nu på bete och jag planerar att ta hem honom till 1:a september för att börja sätta igång honom.

Kommer då att träna tömkörning, gå över bommar & kavaletti, klättra i skog & mark, promenader samt köra honom för rockard. Han kan detta redan, men hans kondition, muskler & styrka måste ju byggas upp efter en sommars semester. Har tänkt träna honom december ut för att smått börja sitta på honom i januari, då är han inne på sitt fjärde år, fast han fyller 4 i maj biologiskt.

Har tänkt skritta honom barbacka under vintern och sedan börja träna grund gångarterna april/maj. Hur börja ni med er häst's inridning? bör jag ändra något?

Mvh Linda

Sv: Inridning!! Hur började ni?

Vi började markträna vår unghäst, fick honom att vänja sig vid oss, omgivningen osv. Sen fick han träns och sadel på sig, ett i taget förstås. Fick vänja sig vid det, gick promenader med respektive utrustning på. Sen fick han vänja sig vid att stigläderna hängde och dinglade.
Han blev longerad med och utan utrustning, helt utan krav ifrån munnen, allt arbete i grimma (gimman utanför tränset) för att behålla känsligheten, plus att om han skulle reagera för något vill man inte dra en unghäst i munnen.
Även har vi arbetat med att leda honom ifrån sadelläget, att han fått tänka själv och acceptera bettet och förstå framåt och stanna. Detta jobbades med hjälp av tyglarna och bettet, men en säkerhetslina i grimman om han inte skulle förstå.
Sen började vi hoppa sidan om honom, och efterhand började vi hänga på honom. Han var så otroligt snäll hela tiden, så det tog inte lång tid innan vi hängde medans han blev ledd. Steget efter var att sitta upp och bli ledd.
Där efter har det mesta flutit på, han börjar visa mycket vilja och vi vill att något proffs ska ta det från nu, så nu är han på träning.

Vi började inte alls. En mycket duktig tränare red in hästen i två omgångar, sedan fick vi hem en supertrevlig gynnare med väl åtskilda gångarter och tölten på plats (hästen hittade den väldigt lätt). Tog hem hästen hösten den fyllt 4, dessförinnan var den uppvuxen i flock.

En kanonstart tycker vi, kan inte nog berömma tränaren. Sambon var nere och red hästen ibland under träningen, vilket var nog så nyttigt.

Jag började vänja vid sadel och träns. Longerade lite så hästen lärde sig kommandona, sen fick hon följa med som handshäst i nån månad då hon var så fet och i dålig kondition att jag inte ville göra så mkt annat med henne. Efter att hon gått så i nån månad så började jag sitta på henne parallellt med handshästträningen. Red henne lite i skogen med sällskap i alla gångarter (även tölt, för den väljer hon själv). Och där är vi nu. Började i höstas, har tagit det väldigt lugnt med många viloperioder. Just nu är hon väldigt glad och arbetsam, väldigt positivt inställd häst!

Kan tillägga att hon var fem när vi började.

Min fick bara va tills han va tre. (fyller vid midsommar) på sensommaren när han fyllt tre började jag tömköra, longera, miljöträna (gå bland bilar å människor, stallet låg presis brevid ett bostandsområde), löshoppa... I början på sommaren när han fyllde fyra började jag sitta på honom, skrittade lite, träna sväga,stopp,gas. sen gick han på bete långt hemmifrån i sex veckor. När han kom hem igen så började jag rida igen, varvade ridning, tömkörning, longering... funkade bra på min i alla fall. nu har jag ridit han i ett år, å han e hur duktig som helst=) Vi ska va me på en liten tävling i höst förhoppningsvis=) vallfari lätta höst

Kan tillägga att jag var sadellös i början. red alltså in honom barbacka=) hade tilloch med börjat trava och tölta innan jag fick tag på en sadel=) Men han är så snäll, så jag har bara åkt av en gång. inte med flit, vi gick omkull...

Men så ni vet. de går att rida in hästar på indianvis åxå=)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 113
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fio
·
Körning Fråga mig inte varför. Men jag har fått någon knäpp idé om att jag ska försöka tolka med H.H i vinter. Men för att kunna göra det då...
Svar
3
· Visningar
1 435
Senast: Pallen
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka