Inridning av liten ponny .......

G

gabbis12

Hej !

Startar en ny tråd då det inte fanns någon som passade angående inridning av en liten ungponny:bow: .

Har precis köpt en liten ponny 115 cm cirka född 2004. Han är hur gullig som helst. Verkar världsvan och har hitills gått med på allt:love: Tränsat, sadlat, suttit och även gått en liten ridtur i skogen(liten lätt ryttare). Nu ska han få vila och smälta det han har gjort.
Kan en inridning vara så här enkel, eller vad ?? Är det för att han är en liten ponny, som han är så här "lätt".
Själv tänkte jag mig att han skulle reagera på nåt iallfall för att se vart gränsen gick, men jag har inte nått till hans gräns.
Han är förmodligen mycket hanterad och har full tillit till människor, vilket jag är mycket glad över förstås.

Blev lite flummigt, men min fråga är vad tycker ni nästa steg ska bli ?
Vad är eran erfarenhet av inridning av små ponnysar ??
 
Sv: Inridning av liten ponny .......

Ja, en rätt hanterad ponny är så här lätt att rida in. Jag har aldrig haft problem att rida in mina iaf.
 
Sv: Inridning av liten ponny .......

Jag skulle fortsätta att gå långsamt framåt. Även de lugnaste hästarna kan få för sig saker. Red in en ponny som var jättebra. HAr aldrig blivit rädd. Det var praktiskt taget bara att sitta upp och ge sig iväg. Men nu har han börjat testa människor när kraven kommer. Är man bestämd slutar han. Men det är inte många som vågar vara det mot han. Att ta allt steg för steg med att få de att gå i skritt, trav och galopp, med ledare och sedan utan Detta kan man ta god tid på sig med. Men fortsätt jobba på!
 
Sv: Inridning av liten ponny .......

Många ponnyer brukar vara väldigt snälla att rida in, vilket kan bero på att dom är så små, att dom är vana att ha allting över sig, tex när man står och borstar dom på ryggen lutar man sig kanske över dom.. En häst på 1.70 brukar ju ofta tycka det är nåt helt nytt med en ryttare på ryggen.. Jag håller med om att du borde fortsätta långsamt, fösöka vänja henne vid trycket av skänkeln, men låta munnen vara, och rida på hängande tygel så mkt det går

Lycka till! :rofl:
 
Sv: Inridning av liten ponny .......

Tack för alla svar !
kan nog vara sant att dom är mer vana vid att man hänger och alltid är något högre än dom själva +att dom oftast (hmmm...jag vet att det inte alltid är så) är ganska snälla i sig själva.
Allt går fortfarande bra, han är lite försiktig, med all rätt, vi går varligt fram:love: .
 
Sv: Inridning av liten ponny .......

snor tråden lite hehe*

Har en welsh mountain som är född 04 som skall ridas in nu till våren men min fråga är klarar hon en ryttare på 50 kg? Jag har en tjej som kan rida in henne men hon väger 50 kg. Embla, som hästen heter är nog inte högre än 107 eller något sånt, hon är inte så stor och väldigt nätt. Tjejen har hängt på henne men längre än så har vi inte gått då jag inte vet hur mycket hon klarar...
 
Sv: Inridning av liten ponny .......

Kul att det går så bra =)

Av egna erfarenheter så tycker jag att små ponnyer brukar vara lätta att rida in, särskillt shettisar..

När jag o min syster var mindre handlade vi med shettisar, red in dem på någon dag och sålde dem som barnponnyer det var aldrig några problem ;)

men forsätt du att ta det lungt lite nu och sen kan du sucsesivt öka träningen :) Lycka till!
 
Sv: Inridning av liten ponny .......

snor tråden lite hehe*

Har en welsh mountain som är född 04 som skall ridas in nu till våren men min fråga är klarar hon en ryttare på 50 kg? Jag har en tjej som kan rida in henne men hon väger 50 kg. Embla, som hästen heter är nog inte högre än 107 eller något sånt, hon är inte så stor och väldigt nätt. Tjejen har hängt på henne men längre än så har vi inte gått då jag inte vet hur mycket hon klarar...

puttar

tips....någon?
 
Sv: Inridning av liten ponny .......

Både små och stora är ("ska") vara så lätta att rida in, iaf de renrasiga (ex ridponny av större modell kanske). Ponnyer ska vara lätthanterliga även av små barn och brukar vara såpass trygga i sig att allt bara rullar på om man gör ngrlunda rätt.

Generellt såklart.
 
Sv: Inridning av liten ponny .......

Enda jag märkte när jag red in ett connemarasto på 129 (jag är 168 väger 59 kg) var just att hon blev trött fortare än normala unghästar med den konditionen (hade henne som handhäst, longerade och cyklade med henne i trav). Men det var bara att rida kortare pass med tajtare mellan pauserna. Skrittade heller aldrig henne på lång tygel uppsuttet mer än första skritten eftersom jag ville sitta upp från pall på gården, dvs alltid avskritt bredvid. Red heller aldrig hela turer ut i skogen utan ledde en bit i mitten eller en längre bit i slutet. Konditionstränade aldrig uppsuttet heller utan när jag belastade ryggen var det enbart i utbildande syfte i korrekt form som gällde. Hoppade inte ngt alls pga min längd, det hade öht inte funkat, likaså med klättring.
 
Sv: Inridning av liten ponny .......

Min ponny har också tagit inridningen med en klackspark. Han har inte gjort någonting! Aldrig bockat, stegrat eller visat missnöje. Ponnyer är helt klart coolare :angel: Halvblod är ju rätt fjantiga.. ;)

Nästa steg tycker jag hade varit att börja trava lite på honom och lära honom vad en skänkel är. :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp