Inridning av Islandshäst

kryddelydd

Trådstartare
Hej!

Jag har haft häst i många år och har ridit in en del olika individer av olika raser.
Har nu en islandsvalack född -07, som jag har börjat med inridningen på.
Tar gärna emot synpunkter som är direkt relaterade till islandshäst!

Det jag har gjort är följande:
Började med lite tömkörning i höstas, både med sele/svanskappa, och då gick jag förstås bakom hästen som med vilken häst som helst. Funderade på inkörning också och har ryggat in honom mellan skaklarna på min rockard men inte kommit längre pga rockarden insnöad.
Tömkört med tömkörningsgjord, då jobbat med start, stopp, svänga, rygga ett steg på röstkommando. Jobbar ur sadelläget. Börjat lite med öppna och sluta från marken på det här sättet.

under vintern sadelvant honom (inga problem).
Suttit upp från både höger och vänster sida, likadant med avstigning, krävt att han står stilla och väntar. Bett att han böjer huvudet för tygel åt båda håll.
Ridit honom i skritt totalt fem minuter två gånger, då tränat på start, stopp, svänga, rygga enstaka steg.
Ridit ut på en fin snötäckt väg en gång, totalt tio-femtion minuters ridning. Jobbat med start-stopp, svänga samt tre gånger bett om (och fått) travfattning och nedsaktning till skritt.
Det har gått ungefär en vecka mellan varje "ridpass".

Är det ungefär normalt för en islänning född -07 efter vad ni tycker?
Min avsikt är att fortsätta med liknande korta ridpass ungefär en gång per vecka under våren, skritt och lite trav. Har inte tänkt begära någon tölt under ryttare förrän antagligen i höst eller i vinter, och tänker vänta lite med galopp också för han behöver vara helt säker på att lyssna på avsaktningar...

Sv: Inridning av Islandshäst

Har också en 07:a som är på ungefär samma stadie. Ska till helgen rida ut en sväng första gången, då med en erfaren häst före.

Det jag försöker tänka på just med avsaktningar är att hellre använda sitsen och böjning istället för det "vanliga" tygeltaget. Jag tycker det funkar bättre. Jag tycker unghästarna har en förmåga att gå emot tygeln lite innan dom är helt på det klara med vad det betyder och då är det betydligt svårare att gå emot när man böjer (precis som för en äldre häst).

Jag har också jobbat mycket med longering, både lös och i kort lina (typ westerngrimskaft) och bara jobbat med kroppsspråk.

Varför bara rida en gång i veckan?
Jag rider en rå femåring 3-4 gånger i veckan. Kanske 20 minuter per gång. Det räcker ganska bra och jag ska trappa upp lite. Tölten beror lite på häst hur länge jag väntar med, men galopp smyger jag in ganska fort för att jobba upp framåtanda och springglädje.

Jobbar på en islandshästgård och vi har just nu 3 st födda 07 som är under inridning. Har dock inte kommit lika långt som dig.

Eller de är mycket jobbade fårn marken och förstår tygeltag och "skänkeln" åt sidan. Avsaktning och igångsättning gör vi mest för rösten. Funkar utmärkt. Våra kan skänkelvikning, öppna, gå på volt och rå rakt fram, svänga, stanna fårn marken. Alltså med vanligt träns + tyglar och man går bredvid och gör ca samma hjälper som när man sitter på. Har dock bara varit uppe på dem ca 10 ggr och skrittat 3-4 ggr av dessa.

Vi jobbar dem 2-4 ggr (15-20 min/gång) i veckan och har dem även på skritt band då och då.

Varför bara rida en gång i veckan?
...men galopp smyger jag in ganska fort för att jobba upp framåtanda och springglädje.

Rider bara en gång i veckan för att jag har ett gäng andra hästar som jag rider/tränar och för att han ändå är rätt ung och behöver inte jobba mer än så. Han går i en flock valacker, totalt fem stycken, som busar och bråkar mycket i hagen.
Mest av praktiska skäl, alltså. Och för att hindra mig själv från att gå för fort fram.

Absolut har jag tänkt släppa fram honom i galopp än, men jag tycker att en uteritt är lite för lite för att vilja galoppera. Dessutom är underlaget inte riktigt pålitligt såhär på våren - han är inte skodd än.

Det jag försöker tänka på just med avsaktningar är att hellre använda sitsen och böjning istället för det "vanliga" tygeltaget. Jag tycker det funkar bättre.

*Självklart!

Det är absolut inte med tygel som jag saktar ner honom, utan enbart med sits och andningen! Vilket också är ett skäl till att inte börja med galopp förrän han är säker på nedsaktningarna. Det tar förstås några steg för honom innan han bryter från trav till skritt på röst- och sitskommando men han kan ju bli riktigt trevlig i slutändan.
Jag rider mest Western annars, och har därför en ganska stor vana av att använda kroppen mer än tyglarna.
Vill inte gärna "fastna" i att använda böjning för avsaktning eftersom jag vill att hästen ska kunna jobba i samtliga gångarter i böjning (rider min fjording i både öppnor och slutor i samtliga tre gångarter och vill kunna jobba så) utan att tappa bjudningen eller gångarten!

Absolut har jag tänkt släppa fram honom i galopp än, men jag tycker att en uteritt är lite för lite för att vilja galoppera. Dessutom är underlaget inte riktigt pålitligt såhär på våren - han är inte skodd än.

Nej visst några till uteritter kan jag förstå att du vill göra innan galoppen. Och utan skor med brodd hade jag inte ens ridit uti dagsläget! Men det beror ju på var man bor och hur underlaget är. Här (Uppsala) är det isgata som gäller *less på kasst underlag*

Jag har ridit rättså många unghästar den senaste tiden. De hästar som är födda 07 rids i alla gångarter (skritt, trav & galopp) Vi har börjat tölta lite grann på alla, några töltar vi bara 2 steg i taget på, medan vi töltar några meter på andra. Vi har inte börjat påverka tölten (tänka på takt osv) på någon utav hästarna, men har iaf börjat töltsättningen.

Alla kan stanna, gå fram och svänga, och alla utom två (som är på träning och rida 3 veckor) kan flytta bakdelen för skänkeln. Någon har vi också börjat flytta framdelen på.
Vi rider också ut på alla hästarna. Vi kan rida runt gårdsplanen och runt på gården själva, men rider vi ut i skogen har vi alltid någon med oss. Vi tränar på att gå först, men har ändå en erfaren häst och ryttare med oss som kan "rycka in" om hästarna blir osäkra, eller om de behöver "vila" ifrån att gå först en stund.

De flesta är ridna sen i höstas och har fått en ca 2 månaders vinter vila också. Två stycken är ridna i 3 veckor (4 veckor om några dagar)

Vi rider hästarna 4-5 dagar i veckan, och pass på ca 10-15min. Vissa dagar lite längre och vissa dagar lite kortare.

Jag tycker inte att man behöver vänta så länge med att rida ut eller galoppera. Viktigaste för mig är att hästen bjuder fram, man ska inte vara rädd för att våga rida på lite. Oftast blir unghästarna lugnare om man låter dem galoppera lite och bli av med lite energi. Att de bjuder fram är väldigt bra! då har man mycket mer att jobba med sen. Man kan inte göra så mycket med en häst som bara vill stå stilla. Bjuder de fram upplever jag att de är lättare att stanna också.

Rida ut kan man göra när man kan "åka" på hästen. Rider man bakom en häst så brukar unghästen gå efter den framför. Det jag vill kunna innan jag rider ut är att hästen ska lyssna på skänkeln och man ska kunna stanna den, och svänga lite grann. Allt detta brukar ta ca 1 vecka, och ja, efter att den är riden ca 1 vecka börjar jag rida ut.
Jag rider även galopp, trav el. tölt (beroende på vad hästen väljer) och skritt efter första veckan.

Oj vad kul att läsa hur andra gör, så annorlunda !!! Vi rider alltid mycket i skritt först för att få de smidiga och att de förstår hjälperna till 100. Dock ser vi alltid till att de tänker framåt. Sedan börjar vi trava så smått men tar lång tid innan vi rider tölt och galopp.

Har en som reds in förra våren, fick vila i sommar och sen ridits i höst som vi precis börjat töltsätta och galoppera på.

Vi rider också ut på alla hästarna. Vi kan rida runt gårdsplanen och runt på gården själva, men rider vi ut i skogen har vi alltid någon med oss. Jag tycker inte att man behöver vänta så länge med att rida ut eller galoppera. Viktigaste för mig är att hästen bjuder fram, man ska inte vara rädd för att våga rida på lite. Oftast blir unghästarna lugnare om man låter dem galoppera lite och bli av med lite energi. Att de bjuder fram är väldigt bra! då har man mycket mer att jobba med sen. Man kan inte göra så mycket med en häst som bara vill stå stilla. Bjuder de fram upplever jag att de är lättare att stanna också.

Rida ut kan man göra när man kan "åka" på hästen. QUOTE]

Lite sönderhackat men här kommer lite reflexioner på ditt inlägg.

Jag tycker inte att mina unghästar brukar ha "överskottsenergi" och ser sällan problem med framåtbjudningen. Har dock tidigare inte ridit in någon islandshäst utan blandade andra raser.

Jag red ut på min isis tredje gången jag satt på honom, och han gick då framåt med god bjudning trots att han var helt ensam. Jag har erfarenheten att det går bra utan "ledare" också.

Jag vill gärna ha en lugn och behaglig och kontrollerad galopp och inget vilt rusande, vill heller inte att en unghäst lär sig att galopp=bus och att man ska busa första delen av en ridtur.

Visserligen rids islanshästtävlingar i högt grundtempo (spännande att det kallas arbetstempo vilket borde innebära en lunk som man kan hålla på med hur länge som helst, när tempot är högt) men jag tycker personligen att man först ska lära hästen att vara avslappnad och lugn och kontrollerbar, innan man börjar jobba fram tempo. Bärigheten i gångarten blir ju så mycket bättre om man jobbar i lugnt tempo.

Det är verkligen intressant att se hur olika det görs: en del väntar till 5 år, andra rider ganska mycket redan hösten då hästen fyllt 3.
Jag trodde att jag var lite väl tidig med min, men ser att det varierar mycket.

förra veckan fick jag en unghäst på inridning född 2006. då helt ohanterad. men han är snäll och går med på sakerna man gör så det har gått fortare än vad jag hade tänkt mig. redan andra dagen han var hos mig hoppa jag upp och satte mig på ryggen, (hade inte haft något på ryggen) på fredagen hade jag på en sadel på honom och på söndagen ledde jag en ryttare på ryggen några varv i ridhuset.
Alla hästar är inte så här lugna och trygga i sig själv men har man en sån häst tycker jag att man kan köra på. så jag tänker göra arbetet med han i det tempot som funkar för honom. men sen när jag kan börja rida på honom själv utan problem så ska jag inte rida han flera dagar i veckan utan fortsätta med mitt dagliga arbete som består av allmän hantering som att bli ledd och tänka frammåt, flytta både fram och bakdel, flytta sig åt alla håll. och han går med sadel och träns men med repgrimma under så jobbar bara med den och mitt kropsspråk.

men han arbetades hela förra veckan 7 dagar, eftersom det inte bara är jag som hanterar han, andra människor som har in och utsläpp så det gäller att han funkar med dom.
han har nu vilat i 2 dagar och ska vila i dag med sen kör jag på med han igen med ryttare på ryggen.
jag tycker man kan helt utan problem rida dom flera dagar i veckan. man behöver inte "arbeta" dom hårt varje dag, man kan ju gå sakta fram med uttbildningen, men det är inte så ansträngande för dom att bara gå runt med ryttare på ryggen.

*KL*

Jag har två st 07: or som jag och min mor hjälps åt med.
Agga är riden i Skritt, tölt, galopp traven ligger låångt inne än så länge.
styrningen är rätt ok och stannar gör hon.
Började rida henne barbacka men rätt fort åkte sadel på inga problem :)
Brukar rida Agga med en eller två dagars mellanrum, ungefär om det inte kommer något ivägen nu sist hade hon vilat i en vecka.

Spádis är riden inne på gården ca 5 ggr och red bakom en av de andra mamma höll oss i lina så handhästning med ryttare på helt enkelt. Hon kan lite styrning har inte provat så mycket annat än skritt.
Hon har haft sadel på sig 2 ggr inga problem hon blir lite hoppig när hon skakat på sig och sadeln rasslar till ;)

Problemet är att Spaden där är lite nervigare än sin syster. Agga är stabil och orädd och Spádis är mer nipprig.

Senast ändrad:

Jag vill gärna ha en lugn och behaglig och kontrollerad galopp och inget vilt rusande, vill heller inte att en unghäst lär sig att galopp=bus och att man ska busa första delen av en ridtur.

Jag har faktiskt inte varit med om att någon utav mina hästar tagit galoppen som bus eller att det har blivit "vilt". Jag låter bara hästen galoppera,.. och gör ingen stor sak utav det. Klarar hästen av att trava med ryttare på ryggen så klarar den att galoppera också.

Galoppen är alltid kontrollerad, men i det tempo som gynnar hästen bäst. Har man en lugn häst med lite fyrtaktig galopp så är det oftast bättre att låta den galoppera i lite mer tempo, -så att galoppen kan bli lite renare. Medan man kan på någon klockren häst galoppera i lite lugnare tempo

Jag har faktiskt inte varit med om att någon utav mina hästar tagit galoppen som bus eller att det har blivit "vilt".

OK, missuppfattade ditt förra inlägg där du skrev att det kunde vara bra om unghästarna galopperade bort överskottsenergi. Det tillsammans med att jag har sett ganska många islandshästar springa på i väldigt högt tempo med baken efter sig, gjorde att jag drog förhastade slutsatser!

Håller med om tanken på att hålla ett friskare tempo med dem som har svårare för galoppen, så de förstår vad de ska göra med benen.
En av de hästar jag ridit in tidigare, är en vbl-travare med mycket pass och tölt, och hon hade extremt svårt för höger galopp (aldrig inkörd och därmed inte haft travträning som komplicerande faktor) och hon kunde heller inte trava rent.
Hon behövde få springa på i början av galoppträningen.

Jag har faktiskt inte varit med om att någon utav mina hästar tagit galoppen som bus eller att det har blivit "vilt". Jag låter bara hästen galoppera,.. och gör ingen stor sak utav det. Klarar hästen av att trava med ryttare på ryggen så klarar den att galoppera också.

Galoppen är alltid kontrollerad, men i det tempo som gynnar hästen bäst. Har man en lugn häst med lite fyrtaktig galopp så är det oftast bättre att låta den galoppera i lite mer tempo, -så att galoppen kan bli lite renare. Medan man kan på någon klockren häst galoppera i lite lugnare tempo

Skriver under på detta. Unghästen vet ju inte att galopp betyder springa fort eller sken eller bus. Det är ju sånt den lär sig senare av olika anledningar.

Började rida in våra 07:or(20st) för 10veckor sedan och igår gjorde jag mitt unghästprov som jag klarade :) (Lite stolt!)

Mina unghästar kan; flytta för skänkel - mot skänkelvikning, flytta för skänkel på volt, flytta fram och bakdel, backa för sits. Dom kan gå på volter i skritt och trav/tölt (beroende på vad som ligger dom närmast hjärtat) och galopperar kan dom alla. Och dom flesta är började att rida samlad skritt ngr steg till dom som har lätt för tölt rida samlad skritt och så upp i några töltsteg.

Vid hand kan dom flytta framdel och bakdel, skänkelvikning, backa, dom kan ledas vid sidan av mig i skritt och trav och stoppa och backa - efter kroppsspråket och kan de samma efter mig. Jag kan ta med dom som handhäst på annan häst. Och dom kan logeras på små och stora volter ute på öppet område (äng, stor ridbana etc.)

Vi jobbar unghästarna 15-55min åt gången beroende på deras vilja, arbete för dagen osv. Dom går 4-5grr i veckan och då ofta en "löshästtur" då dom får springa av sig utan ryttare, något som dom flesta tycker är fantastiskt roligt, dock ofta svårt att få till i Sverige.

Viljan i hästen är de som spelar roll hur länge och mkt vi jobbar hästarna. Vissa är krutdunkar som tycker det är roligt och jobba och vissa är segakorvar som tycker att det är bäst att spara krafterna till ett bättre tillfälle, dom är oftast mkt svårare att träna - då man alltid måste byta sätt och övningar och hela tiden göra de roligt och spännande och aldrig trötta ut dom. Medan krutdunkarna tycker allt är roligt osv.

Dock är de inte alla som kan allt detta - det beror även på ägarens önskemål om hur hästen ska vara och alla 20 har inte varit här i riktigt 10veckor.

Så länge ryttaren har bra balans ser jag inget fel med att rida alla gångarter (som hästen bjuder på) innan den kan bära sig 100% rätt i alla gångarter och komma ihåg att unghästar(alla hästar) använder sig av halsen som balansstång och viktigt är att låta den i början av sin ridkarriär använda den som de och inte störa för mkt.

Mvh. Petronella

*Vill inte gärna "fastna" i att använda böjning för avsaktning eftersom jag vill att hästen ska kunna jobba i samtliga gångarter i böjning (rider min fjording i både öppnor och slutor i samtliga tre gångarter och vill kunna jobba så) utan att tappa bjudningen eller gångarten!

Självklart vill jag också kunna rida hästen i alla gångarter i böjning, och jag har aldrig upplevt det som ett problem att jag använt böjning som broms under inridningen. Jag menar ju inte att man ska böja hästen som broms hela livet utan tills man kommit så långt att hästen inte lägger sig i handen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 042
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 060
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 860
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar