inridning av frieser

T

Trinova

Är det sant att man ska rida in en frieser vid 4års ålder??...

(som någon att sagt till mig)

Om i så fall varför är denna regel satt vid just 4år för en frieser :confused:
 
Sv: inridning av frieser

hästars tillväxtzoner sluter sig sent,allra senast i ryggen.

friesern är en stor och tung häst,lite beroend epå exteriör bär den sig inte alltid naturligt.

dessutom är de vuxna sent,oftast inte förrän runt 8-9 år,i likhet med tex lippizzaner.

man -skall-lägga press på unghöästars skelett så det blir hållbart,men det finsn olika sätt att göra det.tex så har ju ingvar fredricsson ett intressant projekt med lösdrift för unghästar.

min unghingst blev inridne som 2,7 åring(jag var -inte-skyldig!!) pga hingstproven iholland o närhan kom ht så insåg jag de mentala o fysiska problem han fått av det o gjord ekanske ngt litet med honom 1 g /vecka tills han själv sa att han ville mer.han växte över 7 cm på ett år och har inte slutat växa än,så jag tar det oerhört lugnt med honom,han är 175 cm nu.

nu är han ikapp sig mentalt o snart fysiskt också,och tycker ridning är dte roligaste som finns.
 
Sv: inridning av frieser

Köpte min frieser som 3-åring förra hösten, och har tagit detta året till att så sakteliga börja med inridning och hantering över huvudtaget.

I augusti i år hade han för första gången en ryttare på ryggen, och sedan dess blivit sutten på i skritt en 4-5 gånger.

Vet att de utvecklas sent, även mentalt. även om han är klok som få, känns det skönt att slippa forcera. En tämligen känslig liten individ är han med.


Har varit en trevig "resa" så här långt, han går hemma i hagen så vi träffs några ggr om dan, är ute o går, några "hand-pass" i paddock osv.
Har ju tänkt behålla honom i alla hans dagar, så vi har inte bråttom.
 
Sv: inridning av frieser

Tillägg:

man måste inte rida in sina hästar, men om man ska det så är det nog bättre att vänta lite, än att ta det för tidigt.

Förmodar att det gäller alla raser.
 
Sv: inridning av frieser

Tjena!
Jag red in min frieser vid 4 års ålder. Köpte henne som oinriden då, så de blev bara den åldern.
Jag tycker frieser verkar vara väldigt lugna o stabila även vid tidiga år! jag har hört att man kan rida in friser vid 2 och ½ (eller börja lite smått) men de är ju helt klart alltid bättre att vänta tills de utvecklats så mycke som möjligt! Men om man jämnför med andra raser tror jag nog att mentalt så har nog frieser ett stort försprång!! Men de brukar ju inte sätta musklerna förens vid 4 års åldern.. men då kommer de reällt!!
 
Sv: inridning av frieser

Tycker nog att man kan dra paralleller med hundvalpar, känslomässigt omogna, men givetvis inte dumma för den delen. Låta dem vara "valpar" länge nog utan för höga krav.

Få hästen med sig istället för emot sig.
Det är säkert lätt att lära sin häst mycket och fort, men tror att man ska vara rädd om lusten med.

Är noll expert, men vet andra som har "glömt" pauserna, med istadig häst som resultat.

Vi har väl förmodligen alla olika mål med våra djur, personligen känner jag mer och mer att kontakten är viktigare än ridningen, tror att det ena ger det andra.
 
Sv: inridning av frieser

4 år?!
min skolhäst var fortfarande en patetisk spindel när han var 7,kom int eförrän runt 9-10

jätteunghästen,f 01,har ju i o för sig alltid varit mktsnygg,men mer ben o virrhjärna änngt annat.

nu först ser man att han har börjar muskla o bredda en hel del,men jag räknar honom inte som färdig förrän runt 9 år.

men han är ju å andra sidan 175;)

visst kan man börja lägga en smula belastning på dem redan vid 2,5,men jag skulle nog föredra inkörning,lydnadsträning,tömkörning,handhäst,leka lit emed utrustningen osv

kan inte rekommender att göra som holländarna,vi har tom ett smeknamn på det "hollandsdresserad" dvs de smäcker på ett kandar,piskar runt dem så de ser flashiga ut o säger de går minst LA.
sen köper dumma amerikaner dem o kan inte förstå vad som hände med den "väldresserade"hästen.

friesern är nämligen exceptionellt lättstressad vid felbehandling o stänger av,dvs blir "snäll"

jag tycker de är intressanta djur,mer som en hund ,och mognar...tja..de funkar väl lite annorlunda än andra..de tål juinte att man hotar fram saker,och förstår de bara så är de villiga att göra allt för en.

jag älskar rasen,men inte de fruktansvärda sjukdomar som kmmer med deras gener.
jag har ju mina försäkrade så att jag skalbehöva ta minsta möjliga smäll om ngt händer.

kommeratt satsa på frieskorsningar i fortsättningen.

förresten,är det din Dorien även på kollaget?

vad är dte för stam på henne?
är hon visad?

otroligt fin häst,o verkar välriden!
 
Sv: inridning av frieser

"patetisk spíndel"! En härlig liknelse!!!!

Själv har jag en tämligen rund 4-åring, hoppas att få ordning på den kroppen så småningom....
 
Sv: inridning av frieser

Apert,Marfan,EPSM,en bindvävssjukdom som kan medföra hjärtattacker,mugg,

de är -inte-avlade för att leva länge,men vissa linjer,tex onne som in ena är har det rätt bra.dirk likaså

had ejag varit som du hade jag kollat upp en vetvårdsförsäkring där du betalar så liten egen del sommöjligt.

jag har inte haft -några-problem med mina,mer än dte gamla vanliga som sommarkli och mugg,men jag vet flera som har haft riktigtstoa problem,o då inte bara i sverige.

jag har extremt väl underbyggt för att säga dte jag säger,bla forskning från FPS.

det gälleratt man är noga o kollar livsl'ngd bakåt,sjukdomar osv i o med att avelsbasen är så smal,vi har för länge sedan passerat tröskeln för genetiska sjukdomar o det går nog inte tat vända dne nu.

enl uppgift är tex 1/3 av hingstarna intefertila,och det kanman spåra bak bara några år på de som testades inför hingstproven.
de testerna var ju officiella tills resultatet kom upp...


nu får jag väl skit för dessa uppgifter,men de som känner mig o vet vem som äger mina hästar vet också att det är odiskuterbart.

men vi har ju fantastiska exempel i sverige idag,tex en avelshingst i ett tyskt register somär ...urgammal...?,fortfarande pigg o fräsch o avlar-mkt-trevliga avkommor.

det fanns till för några år sdean inte ens en kategori som hette Frieser på skara djursjukhus.

vi är nog ändå,eller var,rätt skonade här i sverige,delvis tror jag det haratt gör amed duktiga uppfödare,dels på slumpen.

men som sagt,en underbar häst,men däraveln kansk einte alltdi varit helt genomtänkt.
å andra sidna är ju avelsbasen smal så...
 
Sv: inridning av frieser

Huu! Inte roligt att höra att svartnosarna är så inavlade...

Då förstår jag varför hon var nästan lika dyr som ett halvblod att försäkra. Som tur är har jag försäkrat henne med en fast självrisk!:)

Hon är efter Fetse 349, har du någon kunskap om honom och hans avkommor?
 

Liknande trådar

Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 517
Senast: miumiu
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 271
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
979
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp