Sv: Inridning av fd travhäst
Jag skulle nog säga att du går för fort framåt om du har börjat inridningen nu i juli månad. En travares ryggmuskler är inte klara för att bära en ryttare utan ordentlig träning. Det kan bra vara att h*n vägrade gå för att ryggmusklerna var sjuka.
Skulle börja med långa skrittövningar och koncentrera mig på att lära basics åt hästen som just skänklarna mm. Då byggs rygg och bakmusklerna upp vilket är kritiskt för att förebygga skador och snedställning. Kom ihåg att även träning från marken är viktig motvikt så att ryggen är fri att arbeta.
Själv skulle jag vänta med galopp o hopp till hösten ifall grunderna går bra. Men jag vet ju inte som sagt hur länge du hållit på och träna redan.
Lycka till
Jag har mark-arbetat henne från förra sommarn en månad efter att hon kom,och hon kom april förra året,då började jag jobba med ledar övningar join up m.m
i slutet av den sommarn så fick hon vänja sig vad att gå med sadel på ryggen och så.
efter det fick hon några veckor ledigt med om pyssel och gå ihagen med sinna kompisar.
sen forsatte jag att markarbeta henne med sadel (longering) vilket gick bra så i februarie i år så började vi lägga lite tryck i stigbyglarna det gick bra det med,sen så började jag varva markarbete med och utan sadel,gick även på promenader ibland så att hon inte skulle tappa intresset.
Första gången jag satt up isadeln var i mitten av mars.det var up i sadeln se hur hon reagera och ner igen och up igen fast på andra sidan.
hon brydde sig inte ett smak,så hon fick en vecka ledig.
i slutet av mars så började jag låta henne ta några steg det reagera hun riktigt bra på efter några gångers träning så kunde skritta lungt runt hella ridbannan åt bådda hålen,
problemet där var att hon var riktift svår att stanna
och jag ville inte drahenne i mun så då gjorde vi små volter tills hon stanna det funka bra,men jag och min kompis tränade lite extra på röst kommando,vilket vi kör med nu när jag säger stanna och tar lit lätt i tyglarna så stannar hon utan några problem.
vi började trava efter det vilket har gått bra det med målet är att kunna rida i riktigt lugn trav med slappa tyglar.
när jag sa att vi hoppa så syftar jag på ett 30 cm högt kors som hon tar ett stort kliv över.
men ni har nog rätt att jag bör vänta med gallopen tills senare så jag löser en grej itaget
,
hon har börjat lyssna bättre igen på skänklarna men någon som har något tips om vad jag ska göra här näst?
(på en vanlig vecka rider jag inte varje dag utan max så blir det 3 gånger i veckan beroende på vilket arbete hon utför m.m)