Inridning av fd travhäst

once and again

Trådstartare
Hej jag håller på att rida in mitt 8 åriga varmblods sto och det har gått rätt så bra.
men på den senaste tiden jag har ridit henne har hon vägrat svara/gåfram för skänkeln,Snälla hjälp ge mig lite tips :idea: för jag vill hels inte börja använda spö!:(

(obs om ni undrar varför hon redan är 8 och inte inriden så köpte jag henne föra året av en "travtärnare som inte hade så bra hand med hästar.hon skulle egentligen annars gått till slakt)

Sv: Inridning av fd travhäst

Försök få någon att leda henne när du rider och lär in röstkommando. Antagligen förstår hon inte skänkeln :)
Det kan hjälpa om du inte använder bägge skänklarna samtidigt, utan säger till bakbenen ''var för sig'' att flytta sig framåt. Dvs peta först med ena foten och en halv sekund senare med den andra.

Att hon slutat lyssna på skänkeln kanske beror på att du ändrat något, tex ansett att hon lärt sig den och slutat med ljudkommando eller sitshjälp eller nåt? Och att hon då blir osäker.

Var försiktig, travare kan vara mer otrygga än det verkar när man börjar rida in dem. Det är ju trots allt helt nytt, men snälla som de är försöker de iaf. :)

hejsan, Konstigt att hon bara vägrade gå så där? Travare brukar ju helst springa fram om de får.. Hur ser hon ut?
Jag har en varmblods val 12år..

så ser han ut..
20424673.jpg
[/url][/IMG]

Jag ser ändå spöet som en ganska "naturlig" inlärning av skänklarna.
Det är naturligt för dom att gå framåt om ledaren biter dom i rumpan! :p Det är inte naturligt för dom att gå framåt om man trycker dom i sidorna.
Först lätt tryck med skänklarna, lyssnar den inte inom ½-1 sekund -förstärkning genom en dutt med spöet (är hästen spörädd räcker det med att man visar spöet ovanför rumpan eller så kanske man kan ta ett mjukt grimskaft eller dylikt istället) och vara tokkonsekvent med att släppa skänkeltrycket när kusen svarar, och att alltid förstärka om hästen inte lyssnar direkt på skänkeln.
Det är inte tänkt att vara hård, men tydlig och konsekvent så hästen lär sig vad som förväntas av den! :idea:

Antingen det eller befästa det från marken när du går och leder, att du trycker vid skänkelläget och börjar samtidigt gå själv, ev. ta lite i grimman som för att leda framåt.
Om det räcker kan man ju annars lägga till smackning vilket de flesta f.d. travare förstår.

Varning!
Om hästen *plötsligt* slutat lyssna på skänkeln så har den troligen en anledning till det.
Råd är att kolla utrusningen, att den verkligen passar, ta ut ET eller dylikt, eller t o m åka till vet för att få den ordentligt genomkollad.
Det skulle inte vara den enda travaren som dragit på sig spänningar och låsningar från travet om man säger så.

hon är inte spö rädd så hon går inte fram om jag visar henne spöt,
och när man väl fått henne fram(genom att svänga henne mot grinden och sedan bort igen ått andra då går hon)
så forsätter hon med det och lyssnar gätte bra på skänklarna
aaaaa! vad ska jag ta mig till? :confused:
jag ska hyra en tränare som sagt att hon gärna rider till henne ått mig sedan men jag måste ju få henne fram först!

så här ser hon ut:(hoppas det funka!)

Det är ett lydnadsproblem, tyvärr brukar man behöva vara väldigt bestämd i såna lägen just för att det inte ska bli en ovana.
Men oftast kommer det som en protest, och en protest har ju en anledning. Att hästen inte klarar av det du ber den om eller t o m har ont, att hästen känner för stor press, att den är less helt enkelt och drespekten för ryttaren är dålig.

Jag skulle ha testat driva fram den med spöt, ovanor blir bara värre med tiden och tar i regel fem gånger så lång tid att lära bort än det tar att skapa dom. Klargöra att jo, hit ska du!
På en lagom nivå där hästen reagerar men såklart inte så den skiter på sig av skräck.

ok jag ska forsätta jobba på det :)
jag har kollat all utrustning och hennes ben m.m för ömheter men hitta inget,
idag när jag red gick det bättre ,vi hoppade och galloppera för första gången.Hon var gätte glad!(tills hon kom på att man kunde gå på sidan av hindert när inte jag ville det...men det löste sig och jag fick som jag ville:grin: )
jag testar ladda upp en bild på min profil iställe jag får se om det fukar;)

idag när jag red gick det bättre ,vi hoppade och galloppera för första gången.Hon var gätte glad!(tills hon kom på att man kunde gå på sidan av hindert när inte jag ville det...men det löste sig och jag fick som jag ville:grin: )

Oj, går du inte lite fort fram med henne? Om hon just har påbörjat inridning men inte så haj på skänkel men du hoppar & galopperar henne redan?

Se upp så du inte överanstränger henne i rygg & bakparti, då kan jag nog säga att problem med att ta skänkel är din minsta huvudvärk..

Tänk på att grunderna är viktiga för att få någon kvalitet är att grunderna sitter. Grunderna är så mycket mer värt tycker jag än att kunna hoppa och galoppera tidigt.
Att hästen är avspänd, har sökning framåt/nedåt och kan slappna av och länga ut rygglinjen, att hästen förstår skänklarnas olika betydelser, förstår tygelinverkan, är avspänd mentalt osv.
Inom hoppningen t ex kommer man ha mycket lättare med en häst som "sitter ihop" och man som ryttare känner att man kan inverka på de olika kroppsdelarna - flytta tillbaka en bog som trycker inåt t ex. Och inom galoppen kommer man få mycket bättre kvalitet.

Grunder är guld värt! :)

Och tänk på att man inte själv alltid kan upptäcka ev. problem i hästen. Det kan proffsen på området.

Kom på att jag vill förtydliga en sak:

NÄR man ber om något så bör man för lydnaden och konsekvensens skull alltid be om resultat, även om det verkar ta emot. Men får man protester skulle jag därefter sluta med övningen och gå back to basics eller t o m låta hästen vila istället för att fortsätta passet tills man vet *varför* istället för att be om samma sak igen.

Att jag tycker man ska ta igenom sitt kommando - ex. vis framåt om hästen vägrar gå eller börjar backa - är ju för att hästen ska veta att den ska lyssna på dig när du bett om något, även om det är jobbigt. Men det lägger ett enormt ansvar på ryttaren, att inte be om sånt som är för svårt, för stressande, gör ont osv.

Skulle inte utgå ifrån att din häst är helt fräsch, med tanke på hur få hästar som är helt fräsch i kroppen, ex. muskulatur och låsningsmässigt, problem med SI-leden osv. Och allt sånt försvårar. Mycket vanligt bland hästar som gått på travet (och andra, men det försvårar ju om de har problemen redan när de ska ridas in).

Jag skulle nog säga att du går för fort framåt om du har börjat inridningen nu i juli månad. En travares ryggmuskler är inte klara för att bära en ryttare utan ordentlig träning. Det kan bra vara att h*n vägrade gå för att ryggmusklerna var sjuka.
Skulle börja med långa skrittövningar och koncentrera mig på att lära basics åt hästen som just skänklarna mm. Då byggs rygg och bakmusklerna upp vilket är kritiskt för att förebygga skador och snedställning. Kom ihåg att även träning från marken är viktig motvikt så att ryggen är fri att arbeta.
Själv skulle jag vänta med galopp o hopp till hösten ifall grunderna går bra. Men jag vet ju inte som sagt hur länge du hållit på och träna redan.

Lycka till:)

Jag skulle nog säga att du går för fort framåt om du har börjat inridningen nu i juli månad. En travares ryggmuskler är inte klara för att bära en ryttare utan ordentlig träning. Det kan bra vara att h*n vägrade gå för att ryggmusklerna var sjuka.
Skulle börja med långa skrittövningar och koncentrera mig på att lära basics åt hästen som just skänklarna mm. Då byggs rygg och bakmusklerna upp vilket är kritiskt för att förebygga skador och snedställning. Kom ihåg att även träning från marken är viktig motvikt så att ryggen är fri att arbeta.
Själv skulle jag vänta med galopp o hopp till hösten ifall grunderna går bra. Men jag vet ju inte som sagt hur länge du hållit på och träna redan.

Lycka till:)

Jag har mark-arbetat henne från förra sommarn en månad efter att hon kom,och hon kom april förra året,då började jag jobba med ledar övningar join up m.m
i slutet av den sommarn så fick hon vänja sig vad att gå med sadel på ryggen och så.
efter det fick hon några veckor ledigt med om pyssel och gå ihagen med sinna kompisar.:D
sen forsatte jag att markarbeta henne med sadel (longering) vilket gick bra så i februarie i år så började vi lägga lite tryck i stigbyglarna det gick bra det med,sen så började jag varva markarbete med och utan sadel,gick även på promenader ibland så att hon inte skulle tappa intresset.
Första gången jag satt up isadeln var i mitten av mars.det var up i sadeln se hur hon reagera och ner igen och up igen fast på andra sidan.
hon brydde sig inte ett smak,så hon fick en vecka ledig.
i slutet av mars så började jag låta henne ta några steg det reagera hun riktigt bra på efter några gångers träning så kunde skritta lungt runt hella ridbannan åt bådda hålen,
problemet där var att hon var riktift svår att stanna:(
och jag ville inte drahenne i mun så då gjorde vi små volter tills hon stanna det funka bra,men jag och min kompis tränade lite extra på röst kommando,vilket vi kör med nu när jag säger stanna och tar lit lätt i tyglarna så stannar hon utan några problem.
vi började trava efter det vilket har gått bra det med målet är att kunna rida i riktigt lugn trav med slappa tyglar.

när jag sa att vi hoppa så syftar jag på ett 30 cm högt kors som hon tar ett stort kliv över.
men ni har nog rätt att jag bör vänta med gallopen tills senare så jag löser en grej itaget :o ,
hon har börjat lyssna bättre igen på skänklarna men någon som har något tips om vad jag ska göra här näst?
:confused:
(på en vanlig vecka rider jag inte varje dag utan max så blir det 3 gånger i veckan beroende på vilket arbete hon utför m.m)

Senast ändrad:

Börja lära in sidförande hjälper i skritt kanske?
Rent allmänt tycker jag skrittjobb är guld, om hästen börjar få svårt med balansen redan i trav. Sen kan man efter ett tag eller parallellt med det öva travövergångar.
Kan du hålla koll på hela hästkroppen i skritt och ha hästen avslappnad framåt/nedåt, få den svara bra på halvhalter och kan få den börja bära bak så kommer du få grymt mycket lättare för det i traven. Och samma sak trav vs. galopp. Sen kan man såklart jobba med det parallellt också som sagt för variationens skull, men har hästen väldigt svårt för en gångart och blir stressad eller mycket svårmanövrerad så tycker jag det ger mer att gå tillbaka ett steg.

Hur var det med tränare, finns det någon bra tränare du kan ta hjälp av?

Börja lära in sidförande hjälper i skritt kanske?
Rent allmänt tycker jag skrittjobb är guld, om hästen börjar få svårt med balansen redan i trav. Sen kan man efter ett tag eller parallellt med det öva travövergångar.
Kan du hålla koll på hela hästkroppen i skritt och ha hästen avslappnad framåt/nedåt, få den svara bra på halvhalter och kan få den börja bära bak så kommer du få grymt mycket lättare för det i traven. Och samma sak trav vs. galopp. Sen kan man såklart jobba med det parallellt också som sagt för variationens skull, men har hästen väldigt svårt för en gångart och blir stressad eller mycket svårmanövrerad så tycker jag det ger mer att gå tillbaka ett steg.

Hur var det med tränare, finns det någon bra tränare du kan ta hjälp av?

(tack för att du kommer med gättebra tips! :D )

Jag har en "tränare" som jag hade tänkt fråga om hon kunde hjälpa mig att rida till henne sen men tyvär tror jag inte att hon har tid nu,
och jag vet ingen annan som jag skulle kunna be om hjälp av.(eller egentligen vet jag massor men jag kan inte bara ta vem som helst eftersom att vissa har llite konstiga metoder när det gäller inridning)
Vet ni någon bra så tipsa gärna :bump: jag försöker suga i mig all information jag kan. :)

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 992
Senast: Blyger
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 593
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar