Inridning av 3-årig travhäst...

Gloria95

Trådstartare
Som rubriken lyder så har vi två treåriga travhästar som ska ridas in i sommar! Den största hästen (170 cm mkh) har vi typ hittat en ryttare till. Hon vill gärna rida honom i sommar vilket jag tycker är jätye kul! Men den andra lite mindre (155 cm mkh) och inte alls viktbärande inte har nån som vill/kan rida in henne. Rytttaren som ska rida den större är för tung för den mindre, iallafall när hon inte är inriden. Jag har funderat på att jag ska göra det men har ingen errarenhet av det och är väl rätt feg av mig. Dessutom så har hon sina ideér och är väldigt pigg. Kan också säga att vi vill inte skicka henne till nån som typ jobbar med att rida in hästar. Så då har jag lite frågor kring detta:

Vad tycker ni, ska jag försöka rida in henne?

Och vad skulle ni sätta för maxvikt på den mindre då?

Jag vill även säga att båda våra unghästar är väldigt mycket tränade på marken med att ledas och hanteras och är väldigt lugna med människor. Den lilla har bara mycket krut och jag som egentligen är ponnyryttare är rätt rädd för att typ det ska gå för fort och jag ska tappa kontrollen. Dock så är det nog bara jag som skulle passa att rida henne. Så somsagt hir tycker ni jag ska göra och har ni några tips för inridning?

Förlåt för ett lite rörigt inlägg... :)
 
Är det en starthäst som är inkörd och tävlas? I så fall hade jag nog väntat ett år, i och med att det låter som att du är ganska osäker på hela grejen. Jag har för mig att du har en ponny? Rid den ett år, låt hästen gå framför vagn och fortsätt hantera den mycket och så kanske ni båda vuxit i uppgiften mer till nästa sommar. :) Är det ändå bara du som skulle passa att rida den så finns det ju inte direkt någon brådska att rida in om du ändå inte är jättesugen på att rida.
 
Ja den är inkörd och ska eventuellt komma till start i år. Stämmer även att jag har en egen ponny. Jag har funderat mycket och kommit fram till att jag nog väntar ett tag. Jag ska se om min ridlärare/tränare som ska hjälpa mig med min ponny skulle vilja hjälpa till med lilla Pollen också. :up:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 556
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 087
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 471
Senast: Cambrie
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 568
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp