Inridning: Är jag før rigid? el Engelsk vs AR

Netika

Trådstartare
Jag har ett femårigt ikke inridet sto som står hos min syster før følning. Syster ska behålla følet och stoet ska tillbaka till mig. Følar troligtvis inom de närmaste dagarna och planen är att hon ska gå 6 mån med følet. Hon har varit hos mig hela vintern och nu bara flyttats (i god tid) før følningen så de kan ha følet från børjan.

Min syster rider inte längre regelbundet men tycker det är kul att rida till problemhästar och få till dom. Hon är skolad i Tyskland och rider enligt den tyska skolan ("engelsk" ridning).
Hon vill rida in mitt sto som hon tycker är før bra før att rida akademiskt. Hon vill att hon ska ut och tävla dressyr, vilket skulle øka värdet på stoet.

Jag som har AR inriktning vill att stoet ska skolas enligt AR principer från børjan. Jag är själv varken intresserad eller duktig nog før att tävla dressyr. Jag har noll intresse før att stoet ska ut på tävlingsbanorna med annan ryttare.

Min kära syster blev fruktansvärt irriterad när jag sade att jag ville att hon ska ridas enligt AR principer och ridas in enligt dessa. Med bestämdhet hävdar hon att det inte spelar någon roll och att jag bara är dum och rigid.

Kommentarer?

Sv: Inridning: Är jag før rigid? el Engelsk vs AR

Oavsett hur hästen ska skolas så bör ju alla hästar första året gå rakt fram utan krav på nått annat än att gå fram till bettet, dvs varken AR eller engelskt.
Så vem som rider in den kvittar nog så länge den personen rider ut och busar mkt,

det vet jag inte om jag håller med dej om! hästen är fem år och bör utan problem klara av att bli ordentilgt riden redan från början, den bör ju vara färdigväxt. att man kanske inte bara ska vara på ridbanan kan jag ju fullt ut hålla med om, men det är ju inget fel att lära hästen ta i på rätt sätt från början..

och till ts: jag förstår precis hur du känner, jag skulle inte heller vilja att någon annan rider in m in häst, på annat sätt än vad jag vill! det kan 'förstöra' mycket, eller iaf ge dig en del extra arbete när du sen ska skola om din häst igen.. till ar alltså. Sen blir jag lite irriterad på männiksor som säger att hästar är för fina för att rida ar med. ska man komma riktigt långt med sin utbildning inom det akademiska läran så måsta man ju har en häst med bra förutsättningar för arbetet, alltså en häst som liknar skolhästarna förr.. ingen häst kan någonsin bli för bra eller dålig för ar!

Jag tänker lite annorlunda.

Før mig är inte det viktigaste att få upp en ryttare på ryggen på hästen; før mig är inridning så mycket mer än så.

Jag vill arbeta hästen bettløst, kapson och sidepull. Arbeta den vid handen, gärna med sadel på ryggen, till den helst klarar att gå i form och åtminstone kan göra øppna fint och mjukt vid handen, gå stabilt med egen bärighet i alla gångarter, länga och korta galoppen. Hon är ju fullvuxen som 5 åring. I detta arbete är också målet att lära hästen vad det innebär att samarbeta/kommunicera med en människa och bygga upp en relation. Gärna också genom "presenningøvningar" och liknande. Først när allt detta är på plats tänker jag sätta en ryttare på henne och då helst med kapson, icke bett, i starten.
Jag har inte bråttom att få någon på ryggen på henne.

Detta är en väldigt känslig häst, jag vill bevara hennes mjukhet och framåtanda och spontana vilja att sammarbeta och gå fram. Jag vill att hon redan ska ha hittat en egen balans innan ryttaren ska upp.

Min syster vill ha upp en ryttare, lära stoet lyda, lära henne de drivande och sidførande hjälperna och att gå med stød på bettet.

Det är ju inget fel i sig och min syster är duktig. Men jag är rädd att om hon rider in henne, och har bråttom att skola henne mot dressyrhäst på några månader, att de egenskaper hos hästen jag vill ha som grund før mitt arbete redan är bortjobbade och formade till något annat.

Det är detta jag funderar på och om värdet av sättet att "starta hästen" påverkar vidare utbildning inom AR så mycket att det är värt den konflikt med min syster det kommer leda till.

Vill gärna ha mer kommentarer och funderingar; øverdriver jag vikten av "starten" eller inte?

jag svarar igen: nej, det tycker jag inte, är det din häst och du vill ha den på ett visst sätt så ska du ju även göra det. det är ju som sagt din häst, inte din systers!

Jag vill arbeta hästen bettløst, kapson och sidepull. Arbeta den vid handen, gärna med sadel på ryggen, till den helst klarar att gå i form och åtminstone kan göra øppna fint och mjukt vid handen, gå stabilt med egen bärighet i alla gångarter, länga och korta galoppen. Hon är ju fullvuxen som 5 åring. I detta arbete är också målet att lära hästen vad det innebär att samarbeta/kommunicera med en människa och bygga upp en relation. Gärna också genom "presenningøvningar" och liknande. Først när allt detta är på plats tänker jag sätta en ryttare på henne och då helst med kapson, icke bett, i starten.
Jag har inte bråttom att få någon på ryggen på henne.

Min syster vill ha upp en ryttare, lära stoet lyda, lära henne de drivande och sidførande hjälperna och att gå med stød på bettet.

Jag tycker att du här svarar på din egen fråga. Vad du själv vill för/med din häst är väl det viktigaste, inte vad någon annan tycker. Märkligt att detta skulle leda till konflikter med din syster, även hon måste ju förstå att detta är din häst.

Att AR sedan är slöseri med en så fin häst har jag också fått höra vissa gånger om mitt halvblod, vilket jag ignorerat totalt. Vill man sedan tävla och sedan rida enligt AR-principer så går ju även det.

Jag tror absolut att man tjänar på att rida AR redan från början om det är det man tänkt sig senare. Svårare att skola om än att skola.

jag svarar igen: nej, det tycker jag inte, är det din häst och du vill ha den på ett visst sätt så ska du ju även göra det. det är ju som sagt din häst, inte din systers!

Jag håller med. Din häst ska utbildas på det sättet du själv vill.

Självklart är du inte för petig! Den stora fördelen med AR tycker jag är just inlärningsfasen, med mkt markarbete, och fokusering på styrka och självbärighet.
Personligen tycker jag att det är förkastligt att rida hästar som inte har styrkan att gå i en bärande form i snabb trav eller galopp.
Då tränar man mer skjutkraften än bärkraft.

Jag har själv varit MKT petig med min häst (min första egenutbildade) och första nu när han är bra grundutbildad så kan jag låta "vemsomhelst" rida honom utan att oroa mig för att han ska påverkas negativt.

Dessutom så är det roligt att utbilda hästen så som du tänkt dig, jag skulle inte velat att någon annan hade ridit in min häst åt mig hur duktig den personen än var. Ett argument är ju också att man lär sig oerhört mkt på att göra jobbet själv!

Du har ju redan svarat själv på din fråga. Du VILL att din häst ska skolas enligt AR. Och som jag ser det är ju en av ARs styrkor den metodiska skolningen av en unghäst (eller omskolning av en äldre häst med för den delen).

Men jag känner igen dina känslor, jag funderar likadant kring mitt islandssto. Det suger liksom i den mer traditionella tarmen. Som jag tänker skolar jag enligt AR men modifierar ibland för att komma åt gångarter, eller annat som känns viktigt för mig.

En viktig lektion för oss människor är att tro på våra idéer, och att stå pall mot andras åsikter. Alltså, så klart att vi ska lyssna på andras kunskap men i detta lita på vår egen magkänsla.

OA

Lite OT-
I S. vill man att fölet ska gå minst 7 mån. med mamman numera.

De lär sig mkt av sin mor o blir mer stabil i psyket av det- om mamman är vettig dvs.
du kan väl sätta igång den där den står nu:confused:
Det tar ju tid innan den är igång- om den aldrig har ridits tidigare.

Din syster får ju fölet, så helt slöseri med ditt stos "kapacitet att bli en jätte bra dressyrhäst" blir det inte... ;) Om man vill se det så.

Klart att du ska satsa på AR, när du vill det.

Tack alla som svarat!
Är så fint att få lite olika perspektiv när man tvivlar på vilka beslut man ska ta.
Har beslutat att ta det "min väg"!

Tycker det låter som ett bra val. Brukar bli bäst när man gör som hjärtat säger :)

Lycka till!

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 037
Senast: Fiachi
·
Hästmänniskan Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Popcorn
·
R
Ekonomi & Juridik Har lyckats hamna i en riktigt tråkig situation som ja inte vet hur ja ska ta mej ur / gå till väga... Köpte i oktober hem ett...
Svar
18
· Visningar
2 678
Senast: Jullis
·
G
Dressyr Hej! Idag när jag ringde en kvinna som hade behov av en medryttare eller fler till sin/sina HBL var intresserad av att låta mig träna...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 853
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar