Inridning (ålder)

T

Tronspira

Vid vilken ålder tycker ni det är lämpligt att starta "inridning"? och hur fort tycker ni att man ska gå fram?

Sv: Inridning (ålder)

Har en 1-åring som jag jobbar med från marken. Har träns på och övar backning och lite annat roligt. Efter sommaren tänkte jag lägga sadel på och hoppas att han är ridbar som tre åring. Tycker att det är lite från häst till häst beroende på kroppsutveckling och psyke. Det finns ju dom som är ute och tävlar som treåringar, tycker att det mesta är ok så länge man har ett sunt förnuft

Hej

har du skaffat ny häst?? Hoppas att du har det bra uppe i Norr

En häst som är 3 år tycker jag kan börja ridas in saaaaakta. Jag red in min unghäst då. Innan är det klart att det bara är bra att lägga saker på ryggen, träna lydnad, modighet (farliga saker) mm. Bett tycker jag, PERSONLIGEN, inte att man ska börja använda förrän hästen är 2-2,5 år. Det finns säkert de som börjar tidigare då detta är individuellt och hästar är olika, så gå efter DIN häst, vad du känner/tror den kan vara mogen för.
Gå bara lugnt fram och ha gott om tid när du gör saker med "nybörjarhästen" (unghästen)!
Lycka till! ;)
//Z

TILLÄGG PÅ MITT FÖREGÅENDE INLÄGG:

Det finns även personer som alltid börjar med bettlöst träns och tycker det fungerar bra. Men jag är nog liiiiite anti det... Känns lite osäkert, men som sagt, allt detta är individuellt!
//Z

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 581
Senast: Habina
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka