inridas vid 2år

Sv: inridas vid 2år

Säg vad ni vill, men jag vet att för hans del är detta HELT ofarligt, veterinär har kolat rygg o ben efter att vi suttit på han (ungefär en vecka efter) och han hade dom bästa musklerna i rygg o ben en sån unghäst kan ha!

nej det är säker inget fel på din häst ÄN :grin:

Jag tycker det är illa om hon rider den 'illa'
Men går det lugnt till och hon inte begär nåt av hästen mer än att bara sitta och åka med så gör det nog ingen skada om det gäller enstaka korta stunder.
Alltså inte halvtimmes-timmes- rideturer nu i full fart.

Det jag funderar över är:
T.ex halvbloden visas väl uppsuttet (frivilligt) i alla gångarter på 3-årstestet?
De bör ju rimligtvis ha börjat lite smått vid 2-2½ års ålder?

Quarter rids in vid 2 års ålder. Deras ligament utvecklas mycket fortare än på våra vanliga ridhästar.

Däremot fjordingar t.ex ska inte ridas in förrän vid 4 ½ års ålder.

Så jag undrar vad som gäller för Irish cob?
Det är ju en kallblodsras även det. ( Var det det den var korsad med?)

Hade det varit min häst hade jag longerat fritt och tömkört lättare pass från 2 års ålder och börjat hänga på den vid 2,5 och vant den vid all utrustning.
Sen hade jag satt igång på allvar när den var 3.

Jag har en standard shettis unghäst, en hingst samt en minishettishingst, standardponnyn jag har är 16 månader, och minisen är 13 månader.
Minisen ska inte ridas in förrän vid 5 års ålder, pga ett kotfel han har. Men standarden är redan sutten på, uatn träns, men med westernsadel! Nu tror ni att jag är dum i huvudet och att den här hästen far illa. Men varje gång han har blivit sutten på har det varit i max 20 min! Min häst har helt vanliga ben, inte ont iryggen elr ngt.. Så han klarar det gott.. Nog för att han har en otroligt bra exteriör...! Säg vad ni vill, men jag vet att för hans del är detta HELT ofarligt, veterinär har kolat rygg o ben efter att vi suttit på han (ungefär en vecka efter) och han hade dom bästa musklerna i rygg o ben en sån unghäst kan ha!

Idioti anser jag!
Shettisen ska definitivt inte börjas med före 3 års ålder.
Kan man inte lugna sig så ska man fasen inte köpa sig en unghäst! :mad:

PS: Vad är det för hästdoktor du har till veterinär?
Har han röntgensyn oxå?

Senast ändrad:

Ja kör en liten uppdatering, tyvärr verkar det inte gått så bra. Hästen har börjat stegra och håller på. Ja sa åt henne att ja kunde gärna hjälpa henne om hon ville och sa åt henne att börja om från början då hon red hästen normalt (kanske inte riktigt eftersom den börjat stegra)
Så de kanske man ska slänga en tanke på att inte va för snabb eller nått, nu kanske stegringarna tillhöra nå annat men inte kul med en stegrande häst.
Tack för mej

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 929
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 326
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.