inridas vid 2år

Sv: inridas vid 2år

Där, sådär ja, nu gick det fram hur jag menar :)

Jag tycker du ska gå tillväga ung. såhär; Bjud in henne på en fika och prata lite löst om hästeriet, när du får chansen så säg att du är orolig för hennes säkerhet när hon rider runt sådär och erbjud din hjälp på en "familjär fika basis" (brukar tas på ett annat sätt än när man hugger någon precis vid hästen) passa på att luska ut Hur hon tänker, och om hon har en plan (som vi andra bara inte förstår).. be henne hjälpa dig med något (whatever.. tjänster/gentjänster du vet, alltid lättare att ge lite "påtvingad" hjälp om de känner att man gör det för att minska en inbillad "skuld")

..och.. ta det lungt, nu vet vi ju inte ens vad det var för skada eller vad veterinären verkligen sa till att börja med, Eller NÄR skadan var aktuell. Det finns en hel del människor där ute om avlivar lite för fort på skador som bara behöver en rejäl lång läktid. Så länge vi inte vet Exakt vad det var för skada och i vilken period av hästens liv är det svårt att bedömma huruvida den är utläkt eller ej.

Det är fint att du bryr dig, men ibland får man akta sig lite för Vad man bryr sig om och Hur. Det är så lätt hänt att det blir skit av det i slutänden (därför jag skrivit vad jag skrivit i den här tråden). Bättre att bli polare och Se, försöka förstå, och prata i mer allmänna ordalag med personen ifråga så man inte överreagerar på förutfattad info och/eller missförstånd. Gissningar och lösa trådar kan ställa till det mer än att inte bry sig.

Reagerar nog mkt som jag gör på sånt här efter all sk*t jag hört bakom min egen rygg.. min hästs inkar har varit allt från cancersvulster till Blödande sporrsår! :eek: ..och ingen frågade MIG vad det var för något... jag har varit djurmisshandlare som piskar upp mina hästar.. (hur man nu gör det när man inte använder pisk..) och inte heller har våra hästar fått det de behövt! Så tunna, SÅ TUNNA! (hade ett gammalt halvblodssto som fick vågor i pälsen.. tjock som en tunna egentligen..) och mitt halvblodssto var "ytterligare ett sånt därnt slaktfärdigt travarök!" :angel:

Prata mindre, fråga mera! :) :bump:

Men oavsett hur läget är så är ju hästen bara två år! Det är ju det som är det vesäntliga....Vare sig det är korta svängar i galopp eller inte så är det vad JAG (observera att det är min personliga åsikt och inget påhopp) anser för tidigt. Inridning ska ske stegvis så att hästen får smälta det hela och jag anser inte att hon sköter det där bra när jag läser det TS skriver...vem vet vad som rasslar i den där unghästens huvud där han galopperar runt med henne...rätt vad det är kanske han får nog och så snör han henne i backen och han tycker det hela blir obehagligt och så får de en massa problem att rätta till sedan. Är det som hon skriver så har TS all rätt att reagera och fundera vad i hela friden..... Oavsett vilken ras hästen är så är den ju för böveln bara två år...det är mycket i en två-årings kropp som inte är färdigt ännu och att galoppera runt på en två-åring tycker jag är oansvarigt om inte annat mot hästen....det är lätt att något går fel. Sedan kan man kanske inte klassa det som djurplågeri utan mer urkorkat av hästens ägare.

Jag hade nog inte kunnat hålla tyst om jag sett något sådant utan jag hade nog i alla fall frågat om det var så klokt att galoppera runt på en så pass ung häst...kanske hade öppnat dialogen lite smidigare och fört in det helamen jag hade i alla fall på ett eller annat sätt öppnat en dialog med tjejen. Man ska inte överreagera men man ska heller inte vara rädd och stoppa huvudet i sanden, djuren har bara oss och det finns många människor som kan behöva en tankeställare. Man behöver inte alltid skälla utan det kan hjälpa med ett resonemang eftersom många handlar fel av okunskap. Hur man än vänder och vrider på det hela så är en tvååring inget man ska galoppera runt på i hagen, den är inte musklad heller för det och kan tappa balansen och skada sig rejält....

Till TS:
Nä prata med tjejen du, du kan ju prata lite allmänt och fråga hur det går med hästen och då lite finkänsligt ta upp det hela. Du kan ju vara ärlig och säga att du är bekymrad och att du hellre tar det med henne än går och funderar. Många människor uppskattar sådan ärlighet mer än en massa snack bakom ryggen.

Lycka till, det är bra du är observant!

GOSCH! Läs vad jag skrivit En gång till så ser du VAD jag vänder mig emot.

Och det är en j*kla skillnad mellan en tvååring som är 30 månader och en som är 24. Att bara säga "tvååring" är vagt.

TS representerar fakta på tunn basis, utan egentlig grund och, som jag upplever det, utan tillräckligt kött på benen för att starta en "skitkastartråd" som den här i vissa inlägg verkar vara. (som sagt tidigare, hade Jag varit hästägaren ifråga så hade jag anmält TS för förtal)

Givetvis ska man fråga om det är säker man inte förstår!

Det vi vet, som vi kan gå efter i den här tråden är;
A) hästägaren är i 25 års åldern
B) hästen är en tvååring, men i vilken del av "tvååringsligan" har vi ingen aning om.
C) TS har aldrig sett hästen longeras och/eller tömköras
D) hästen har någon gång i sitt liv haft Någon form av skada/inflammation i ett ben
E) hästen rids då och då i hagen
F) hästen rids i grimma
G) hästen har, enligt TS, inte varit halt på 8 månader
H) TS har "typ" pratat med henne om hennes hästhållning

..ganska klent underlag för att ge ett utlåtande.

Det har även konstaterats tidigare, bla. av mig, att den som löper störst risk att råka illa ut är Hästägaren. En tillknollrad inridning går att fixa, för en som vet vad den håller på med. Dock är det få eller inga unghästar som får allvarligare mentala men om deras ryttare åker av och de ev. dråsar på arslet själva - det gör de ibland när de leker med.

Och något som inte räknas in i den här tråden är att Många hästar blir "inridna" på fyra veckor hos tränare, där det snarare är regel än undantag att hästarna inte tömkörts eller longerats regelbundet innan. Även ganska vanligt att hästarna är mellan 28-34 månader när de kommer till tränaren, och där rids de efter fyra veckor i skritt, trav och galopp. (Iofs oftast med sadel och träns i inhägnat område alá sandpadock/ridhus)

och jag ahr väl förbövelen inte sagt ett SMACK om rasen på hästen? o0
och Var förespråkar jag att man INTe ska lägga sig i? uppmanade inte jag TS till att ta ett vardagssnack med hästägaren på siochsåbasis? Uppmuntrade itne jag rättfram ärligthet?

eller drömde jag bara det?

Senast ändrad:

större, tyngre hästar t ex kallblod växar långsammare än andra raser och ska defenitvit väntas med lite längre innan de rids in så deras skelett/muskler/leder etc hinner utvecklas tillräckligt innan man börjar träna/rida eller vad man nu gör. det är en sak att vänja hästen vid utrustning, hantering, miljöträning m.m men man ska inte belasta deras kroppar för tidigt och låta dem hinna bygga upp sin amuskler ordentligt. men vill hon förstöra sin häst så är det ju en sak.

står det någonstans att det är ett kallblod? helt rätt att dom tar längre tid på sig men är det ett fullblod är det ju ganska normalt att rida in vid 2 års ålder.. dessutom som bewildered skrev, det är skillnad om den är 24 eller 30 månader... finns många som rider in sina hbl efter sommarbetet, dom är ju också bara 2 år. sen visst hon rider den ju på fel sätt, men är ju hennes ensak hur hon gör med sin häst. sen antar jag att ts inte är där jämt och då heller inte kan veta om hästen blivit tömkörd eller longerad.. jag tror knappast grannen vet precis vad jag tränat med mina hästar varje dag..

Till TS
prata med hästägaren istället

Ja har pratat lite smått med henne, men hon bryr sej mest inte.
Men nu har hon flyttat sin häst, så nu tänker ja inte göra nå, hon
får säkert hjälp av nån där hon är. :)
Och denna tråd va inte för att smutskasta nån, har läst värre trådar. Ja undrade mest om de va rätt att göra så eller inte, men ja skulle inte göra så om ja hade en unghäst. Men alla gör ju på sitt vis.
Men att anmäla mej för vad? det har ja inte riktigt förstått.

I den händelse jag skulle finna en dylik tråd om mig själv skulle jag anmält för förtal.

Förtal = negativt prat på ingen eller dålig grund bakom ryggen på den gällande personen, sådant prat som på något vis kan påverka den omtalade personens "allmänna status" i samhället. Ex. Kvinnan i fråga här kanske skulle arbeta som NHinstruktör och att då finna en dylik tråd där man blir kallad för "djurplågare" i sådana sammanhang att ev. kunder skulle kunna sätta Personen som omtalas i tråden i samband med samma Person i verkliga livet och därvid påverka hennes yrkesverksamhet.

Usch va ja hatar folk som ska anmäla saker som nu isf skulle vara
en skit sak? Har man så fruktansvärt tråkigt, folk blir våldagna,, mördade, hästar blir skurna å inte ett skit händer, tror du att det kommer hända nått om ja nu lagt ut en skit tråd?
Så irreterande med folk som anmäler för en skit sak, skaffa bättre saker å anmäla som är lite viktigare......
Visst detta e väl en skit tråd för dej men svara inte då,
ja behövde lite tips men de va verkligen ingen smutskastning på
hon som har hästen.. blää:devil:

tja sitter man kan ju undra, anmala for fortal for den har traden...get a grip....:cool:
att folk ifragasatter vad manniskor gor med sina hastar hander hela tiden och jag har hittills inte haft mina hastar pa ett stall dar det inte har forekommit varre skitsnack om folks hasthantering, du skulle nog fa anmala ganska manga manniskor :grin:

I den händelse jag skulle finna en dylik tråd om mig själv skulle jag anmält för förtal.

Förtal = negativt prat på ingen eller dålig grund bakom ryggen på den gällande personen, sådant prat som på något vis kan påverka den omtalade personens "allmänna status" i samhället. Ex. Kvinnan i fråga här kanske skulle arbeta som NHinstruktör och att då finna en dylik tråd där man blir kallad för "djurplågare" i sådana sammanhang att ev. kunder skulle kunna sätta Personen som omtalas i tråden i samband med samma Person i verkliga livet och därvid påverka hennes yrkesverksamhet.

Här verkar det finnas en duktig människa med mycket kunskap! Och visst, diskutera saker så här kan vara "fegt" och liknande att ta upp det i ett sådant här allmänt forum, men nu är det ju redan igång.

Jag har precis vant mig vid att man rider in tvååringar. Hur går detta till? Jag har hört att ett lätt pass, ca 20 min, med skritt, trav och galopp i veckan räcker. Men jag förstår inte riktigt.. Hur mycket kan de belastas och ridas utan att de skadas eller kan bli skadade? Och är det bättre (förutom i syfte att hinna med allt som alltid ska hinnas med. Denna eviga stress!)?

Tacksam för svar! :)

Där, sådär ja, nu gick det fram hur jag menar :)

Jag tycker du ska gå tillväga ung. såhär; Bjud in henne på en fika och prata lite löst om hästeriet, när du får chansen så säg att du är orolig för hennes säkerhet när hon rider runt sådär och erbjud din hjälp på en "familjär fika basis" (brukar tas på ett annat sätt än när man hugger någon precis vid hästen) passa på att luska ut Hur hon tänker, och om hon har en plan (som vi andra bara inte förstår).. be henne hjälpa dig med något (whatever.. tjänster/gentjänster du vet, alltid lättare att ge lite "påtvingad" hjälp om de känner att man gör det för att minska en inbillad "skuld")

..och.. ta det lungt, nu vet vi ju inte ens vad det var för skada eller vad veterinären verkligen sa till att börja med, Eller NÄR skadan var aktuell. Det finns en hel del människor där ute om avlivar lite för fort på skador som bara behöver en rejäl lång läktid. Så länge vi inte vet Exakt vad det var för skada och i vilken period av hästens liv är det svårt att bedömma huruvida den är utläkt eller ej.

Det är fint att du bryr dig, men ibland får man akta sig lite för Vad man bryr sig om och Hur. Det är så lätt hänt att det blir skit av det i slutänden (därför jag skrivit vad jag skrivit i den här tråden). Bättre att bli polare och Se, försöka förstå, och prata i mer allmänna ordalag med personen ifråga så man inte överreagerar på förutfattad info och/eller missförstånd. Gissningar och lösa trådar kan ställa till det mer än att inte bry sig.

Reagerar nog mkt som jag gör på sånt här efter all sk*t jag hört bakom min egen rygg.. min hästs inkar har varit allt från cancersvulster till Blödande sporrsår! :eek: ..och ingen frågade MIG vad det var för något... jag har varit djurmisshandlare som piskar upp mina hästar.. (hur man nu gör det när man inte använder pisk..) och inte heller har våra hästar fått det de behövt! Så tunna, SÅ TUNNA! (hade ett gammalt halvblodssto som fick vågor i pälsen.. tjock som en tunna egentligen..) och mitt halvblodssto var "ytterligare ett sånt därnt slaktfärdigt travarök!" :angel:

Prata mindre, fråga mera! :) :bump:

Va har du gjort för att få dessa rykten omkring dig då? Har väldigt svårt att tro att människor bara har hittat på alla dessa olika saker utan någon som helst grund?!

Jag har en standard shettis unghäst, en hingst samt en minishettishingst, standardponnyn jag har är 16 månader, och minisen är 13 månader.
Minisen ska inte ridas in förrän vid 5 års ålder, pga ett kotfel han har. Men standarden är redan sutten på, uatn träns, men med westernsadel! Nu tror ni att jag är dum i huvudet och att den här hästen far illa. Men varje gång han har blivit sutten på har det varit i max 20 min! Min häst har helt vanliga ben, inte ont iryggen elr ngt.. Så han klarar det gott.. Nog för att han har en otroligt bra exteriör...! Säg vad ni vill, men jag vet att för hans del är detta HELT ofarligt, veterinär har kolat rygg o ben efter att vi suttit på han (ungefär en vecka efter) och han hade dom bästa musklerna i rygg o ben en sån unghäst kan ha!

Ja tycker ingen här är dumihuvet, men personligen tycker ja
det är lite tidigt, men visst det är ju upp till varåen. Ja har inte
kunskapen å kunna säga att det är helt fel.
Men som ja skrev, tycker det är lite tidigt.
Ja är en som vill ta de lugnt, kanske inte är bättre men ja tycker de
så skulle ja ha en unghäst skulle ja börja träna lite förhand innan
ja börjar sitta på den. Med det är ju så olika.

Hmmm. stackars häst... När min tjej var 2 år gammal så hängde jag på henne någon gång och satt på henne 2 ggr bara för att se reakyionen men inget mer. skulle aldirg få för mej att rida en 2 åring så länge det ej är en galopp häst.

Jag har en standard shettis unghäst, en hingst samt en minishettishingst, standardponnyn jag har är 16 månader, och minisen är 13 månader.
Minisen ska inte ridas in förrän vid 5 års ålder, pga ett kotfel han har. Men standarden är redan sutten på, uatn träns, men med westernsadel! Nu tror ni att jag är dum i huvudet och att den här hästen far illa. Men varje gång han har blivit sutten på har det varit i max 20 min! Min häst har helt vanliga ben, inte ont iryggen elr ngt.. Så han klarar det gott.. Nog för att han har en otroligt bra exteriör...! Säg vad ni vill, men jag vet att för hans del är detta HELT ofarligt, veterinär har kolat rygg o ben efter att vi suttit på han (ungefär en vecka efter) och han hade dom bästa musklerna i rygg o ben en sån unghäst kan ha!

En människa som kan hästar sitter inte upp på en 16 månaders häst! Speciellt inte en ponny som ofta tar längre tid på sig! :crazy: Min lilla är 16 månader nu,en BÄBIS! Jag kommer att börja smått smått när hon är 2-2½ för att vänja henne och låta henne mogna till 3:års ordentligt! Aldrig innan! Det är bara vansinne! Du borde tänka om i ditt hästtänkande! :cool:

20 minuter i sadel på en 16-månaders!?!??! Å herregud min skapare!!!
Man rider knappt en TREÅRING i 20 minuter under första inridningsperioden!! Du måste ha en extremt usel veterinär som godkänner att du "rider" din 16-månaders.

Till TS
Jag tror det blir svårt att få dig dömd för förtal, du har ju inte skrivit något namn eller ort, eller ålder eller hästnamn. Du kan ju lika gärna ha skrivit om dig själv eller din syster.

Med tanke på att det är en shettis antar jag att det är ett barn som suttit på den?
Vad jag hört så är shettisar är sent utvecklade så du borde nog ta det lugnt med ponnyn, den har ju inte ont av det än men kan få det om ett par år. 16 månader innebär att den inte ens är 1½ än...

Herrejävlar, än är inte den sista idioten född. 16 månader? Hade du varit i samma stall som mig så tror jag att jag hade exploderat

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 929
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 326
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.