Inredningstips / möblering

E

_ellinor

Jag är så trött på mitt rum.
Nån som kan tänka sig att komma med lite tips och idéer ? färgval med mera?
Får inte tapetsera om eftersom jag "ändå flyttar snart". Annars hade vitt varit en självklarhet.
Vill ha lite större ytor. Det känns lite instängt.Gardiner är på väg! Tips på färg och tyg?

27yzuxz.jpg

10f0pr6.jpg

2pyq62o.jpg

5egvly.jpg

Var gärna kritiska "ta ner det där och det där, kasta den där skiten"
datorn är en laptop som plockas ihop och läggs in i garderoben för att inte synas.

Sv: Inredningstips / möblering

Du kan ju måla vitt, det gör du lätt på en helg och det är inte dyrt alls.

Annars hade jag tagit bort minst hälften av "plottret" och enbart haft framme det du verkligen tycker om.

Bestäm dig för en färg på möblerna, ta bort det som inte passar in. Bestämmer du dig ex för den mörka färgen så fixa en hylla i det och försök slipa och måla spegeln.

Sätt ben på sängen och fixa ett överkast som verkligen speglar dig, jag gillar det du har, men hade skaffat några andra kuddar som passar lite bättre in.

Är alla blommor fejk? För då hade jag stoppat undan dem också... Och hängt tavlorna på en vägg. Och tagit bort prydnadshyllan helt.

Vilken stil är mest "du"?

* Gruppera allt "plotter" (prydnadsgrejer, tavlor etc). T.ex. kan du hänga en massa tavlor runtomkring den där prydnadshyllan, så det blir som en enda jättestor tavla.

* Möblera inte längs väggarna bara för att få mer yta. En stor sammanhängande golvyta är inte lika med stort och luftigt rum. Jag skulle vända på rummet så att den där någon av de låga hyllorna får stå där sängen står och sängen får stå med huvudändan mot den vägg som den låga hyllan (den större) står. Eftersom du inte har någon sängram skulle du då automatiskt få en inramning av sängen om du gör som jag föreslog med tavlorna och hyllan.

* Höj upp sängen genom att sätta på högre ben/medar.

* Ta lilla byrån som sängbord på ena sidan sängen, det runda lilla bordet på andra sidan. Sängbord behöver inte matcha! Eller ta bara ett av dem och hiva ut det andra, man behöver inte ens ha ett sängbord på vardera sida.

* Skippa mattan.

* Fejkväxter? Ut!

* Höga svarta hyllan "mellan dörrarna"? Ut!

* Skaffa förvaring att ha under sängen för saker du inte använder så ofta.

Det känns som att det du gör mest i det där rummet är att sova/sitta i sängen och surfa så fokusera stenhårt på just sängen. Skippa ALLT som inte är sova/säng-relaterat, gör sängen till centrum av rummet och om du behöver mer förvaring så skulle jag ha två-tre byråer mot snedtaksväggen. Rejäla saker då, typ Malm från IKEA, som väljer och döljer. Öppna förvaringslösningar är sjukt svårt att jobba med.

Så... Nu är jag uttipsad. :p

Oh! En sista sak! Som lady_vip sa; Rolla väggarna i någon bruten vit färg. Kan inte kosta mer än 300 pix för det där rummet och är gjort på några timmar eftersom dagens färg går att måla över efter en timme.

Det är bara riktiga blommor :) Jag ska ta åt mig av tipsen! Kul att höra :)
Får bli mitt måndagsprojekt :)

Fler tips välkomnas

stil vet jag inte om jag har. Men jag gillar enkelhet.
Rena färger.
Det ska se prydligt ut (har tagit bort alla morgonrockar och väskan från dörren )
Mycket av det som står framm skulle säkert gå att plocka undan. Jag hoppas som sagt på fler bilder imorrn. Då får ni säga vad ni tyckte om efterbilderna :)

Pratat med Mårran om att färga. Tydligen blir väggen bubblig och det tar ett år innan den är helt okej. vilket betyder att jag är utomlands och inte hinner se mina fina väggar :)

Mattan är ute, mycket plotter 'är borta och nya blommor har klippts :)

Ska dammsuga, sen lägger jag in fler bilder.

Varför skulle den bli bubblig? Måla ett lager med spärrfärg om ni tror det och sen på med vanlig färg.

Plocka bort:

-planscherna runt sängen och på dörren. Det ser ut som en 12-årings rum med sådana planscher
-clownen som hänger i fönstret
-sjalen runt spegeln
-gossedjuren på sängen

Häng spegeln över den lilla byrån och sätt upp tavlan som hänger över den lilla byrån mitt över stereobänken.

Oj, det där tog hårt!
Sjalen måste hänga där eftersom jag SPIKADE upp spegeln ! annars blir det en väldigt ful böjd spik och ett stort böjt hål.
Gossedjuren är min katts leksaker, de måste vara kvar tyvärr. Men jag ska tänka på att lägga undan dem så de inte syns när han inte är där.

Planscherna ryker idag då trots att det är designerplanscher.
Den på dörren får sitta kvar av ren trots :) Det är bara en vanlig bandplansch

Får fundera på det där med tavlan. Tror inte spegeln funkar där. eftersom jag har två dörrar på samma vägg finns en risk att den åker i golvet!

Går in meddetsamma och donar lite!

Eftersom det "händer" så mycket ändå i rummet skulle jag byta till ett enfärgat överkast. (men jag tycker det var jättefint!)

Jag undrar också vad som är din personliga stil. På bilderna ser jag ett överdekorerat gästrum. Fina prydnadssaker som inte fått plats någon annan stans i huset trängs ihop i ett rum utan någon egentlig eftertanke. Jag skulle vilja ha undan alla prydnadssakerna (speciellt clownen och porslinsdockan) och alla väggdekorationerna (planscher och tavlor) utom spegeln. Sätt ben på sängen så den kommer upp och byt ut överkastet till ett enfärgat ljust och fräscht. Bort med kuddarna. Skira vita gardiner passar till tapeten du har. Sen skulle jag leta efter svartvita förstorade foton som passar in i rummet och kan dekorera (obs, för dekoration i första hand och inte för utfyllnad) väggarna. Skaffa en liten förvaringskorg för kattens leksaker. Jag känner överlag att lila är en ganska svårmatchad färg och skulle nog försöka att inte ta in fler färger än vitt och svart utöver denna (någon enstaka detalj i annan färg är ok).

fixat hittils

tagit ut runda bordet
tagit ut mattan
bytt plats på lilla byrån
flyttat spegeln
tagit ner sjal
tagit bort planscherna ovanför sängen
Mycket plotter är borta
Byrån framför fönstret är ersatt av mörk ekfärgad liten hylla

Har fått en ny bänk där jag kan ha stereon i mörk ek
fått nya blommor (EJ FAKE)

Ska fixa :
nytt överkast ( hittade det gamla i mammas garderob)
gardiner + gardinstänger

Märker att många klagar på att min säng inte har några ben. Har haft det förut men kan inte sova då av någon anledning!
Funderar på en ny sänggavel men inte hittat någon än.

Blir för sent att ta bilder idag (har varit på 50-årskalas) men det fixar jag imorrn :) Då har jag bytt bänk också.

Ser framemot att se hur de tillslut blir kommer följa tråden , tips Ta ner den där clownen den är ju skrämmande jag skulle inte kunna sova där utan att tänka på dn där clownen ( fegis , ja vet!)

Sådär! Nu är jag färdig med det mesta ni sa till mig att fixa! På mångas begäran ligger clownen i garderoben haha!

Har inte köpt gardiner ännu, men jag tänkte köpa skira vita som en av mina tipsare sa :)
Kommer ni på något mer jag borde fixa till /ändra i det "nya" rummet säg bara till!
(Babyshamblesplanschen åker inte ner från dörren )
Den lilla Fredsgallan (kallan?) ligger på rehab, därav den gömda platsen bakom stereon :)

2qlbzwm.jpg

tajxx0.jpg

104nimw.jpg

wa5ch0.jpg

wa5ch0.jpg

MYCKET finare. Om jag var du skulle jag ta bort sjalen från tavlan (varför hänger den där, ser helt knäppt ut?) och dockan. Sen skulle jag ta ner clowntavlan med, men mest för att jag tycker att clowner är obehagliga.

Fick en äkta chanelsjal av min mormor :) Jag vill inte lägga in den i garderoben eller hänga den där sidenet kan frasa upp sig :)
Man måste väl få skryta lite ;)
Jag älskar den där clowntavlan! Har letat i flera år efter just den :) Haha! Vilka fördomar det finns mot clowner

I sådana fall tycker jag att du ska köpa en vacker galge, alt. köpa en vanlig i trä och spraymåla, som du kan hänga sjalen på. :)

För övrigt ser det mycket bättre ut! En vit lurvig, rund matta på golvet och vita gardiner and you're in the clear, tycker jag! :D

Liknande trådar

Hemmet Har äntligen fått ett rum ledigt som ska byggas om till enbart klädkammare. Först ville jag ha en lyxig walk in closet som var öppen där...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Freazer
·
Hemmet Tar tacksamt emot alla tips om att ha inneboende. Möblering, hur man hittar rätt person, vad som är bra att tänka på, innehåll i ett...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: Araminta
·
Hemmet Jag behöver tips. Vi råkade lite spontant köpa nytt hus, så nu ligger vårt gamla ute till försäljning. Men det nya huset består av...
Svar
13
· Visningar
1 685
Senast: Marty
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka